Re: [Linux-sohbet] Bitkeeper

From: Murat Koç (muratkoc@kivi.com.tr)
Date: Thu 28 Apr 2005 - 12:58:42 EEST

> Selamlar..

Selam,

> İyi hoşta, özgür yazılımcılar, bilhassa konu özelinde,
> bk-rev-eng@kernel.org listesi, bk-reeng.kernel.org sitesi filan kurup
> bir olup böyle bir faaliyete mi girmişlerdi ?.

Bir de bunu yapsalardı zaten.

> Tamam bir kaç adam çıkmış bunu yapmış. Bunu oradaki bir sürü adama
> maletmenin anlamı ne?

Bu ilk defa olmuyor ki! Daha önce de reverse engineering yapılmaya çalışıldı
uyarıldılar sonra da bırakıldı. Bu sefer uyarılmasına rağmen devam etti ve
OSDL de beni ilgilendirmez dedi. Zaten OSDL nin bu şekilde beni ilgilendirmez
demesi olayı kopartan nokta oldu.

Ki bundan sonra da yapılmaya çalışılır tabii ki bu tür çalışmalar.

Adam reklam amaçlı veya ticari amaçlı ne olursa olsun bir iyilik yapıyor. Buna
para harcıyor bak dikkatini çekerim para harcıyor. server kuruyor bandwith
ayırıyor. kullanmak istmeyenler için cvs gateway yapıyor. Sen tutuyorsun onun
programını kullanmaya çalışıp adamın para kazandığı şeye karşı program
yazmaya çalışıyorsun.

> olurum, "Aslında bunlar SVN kodlarını çalıp geliştirmişlerdi, bunun
> ortaya çıkacağından tırstılar" bile derim. Bu da tartışılır. Bence olay
> "bahane aramak", ötesi yok. Bu tür ticari yazılımlara güvenemezsin, bel
> bağlayamazsın hepsi bundan ibaret. İşte bir gün gelir böyle seni havada
> bırakıverirler sudan bir sebeple..

Sudan bir sebep yok ortada. Bel bağlayamazsın ayrı konu zaten bel bağlayın
demedim ama kullanıyorsan oyunu kurallarına göre oynacaksın. Adamın
programını kullanıyorsan saygı göstereceksin.

Bu olay esasında tam GPL örneklerine uygun bir olay. GPL olan bir ürünü biri
alıp kendi kodunun içine koyunca ve bunu satınca ve kodu vermeyince vay
hırsızlar yok GPL lisansı vs vs diye bas bas bağırıyoruz değil mi? O adamlar
en şerefsiz adamlar oluyorlar değil mi?

Burada ne oluyor bitkeeper kullanıyorsun adamın lisansını kabul ediyorsun
sonra reverse-engineering yapıyorsun onun protokolunu kullanıp ona karşı ürün
yapıyorsun.

Bu nedir peki?

Gözü kapalı bir şekilde GPL diye yırtınmak yerine önce Özgür yazılım
felsefesini anlamak gerekir. Özgür yazılım felsefesi git adamın kodunu
reverse-engineering yapıp yenisini yaz demiyor.

Sen Larry nin yerinde olsa idin ne yapardın? Bir sürü para yatır, server kur,
başka gatewayler yap sonra adamın teki çıksın senin programını kullanıp sana
karşı program yazmaya kalksın. Bırak sadece desteği vs herşeyi çekmeyi
kafasını gözünü kırmak gerekir.

Madem bizim GPL lisansımız var ona uyun diyoruz millete o zaman onlarında
lisanlarına bizim de uymamız gerekir. Dünyada sadece GPL yok.

--
Murat Koç
Kivi Bilişim Teknolojileri