Re: [Linux-sohbet] Suse ve Lisans Durumu

From: Murat Koç (murat.koc@frontsite.com.tr)
Date: Mon 18 Oct 2004 - 00:15:27 EEST

Official bir novell business partneri ve sales person olarak cevap vereceğim.
Dolayısı ile yetkili cevap gibi algılayabilirsiniz.

> Suse Linux'un þu anki lisans durumu nedir ? Ýngilicem fena deðil ancak
> yinede hukuksal terimleri içeren lisans dökümanlarýný anlamakta
> zorlanabiliyorum bu konuda google da þu adresi buldum
> http://www.pclabs.gen.tr/haberler/news.asp?doc=977 ancak haber biraz eski
> (malum artýk yast da gpl).
>
> Suse personal bildiðim kadarýyla serbest olarak daðýtýlabiliyor. Peki acaba
> Porfessional ve Server için durum nedir ? Birde Red Carpet , Nterprise
> services gibi uygulamalar var. Bunlarýn durumu nedir acaba ?
>
> Bu karýþýk düþüncelerimi biraz netleþtirebilirseniz sevinirim. Ýyi
> [...]

SuSE personal evet iso olarak dağıtılıyor.

SuSE professional ise iso olarak değil ama bir ftp version olarak dağıtılıyor.
Bu ftp version un cd version dan farkı ise bir takım 3rd party uygulamaların
olmaması içinde. Nedir bu 3rd party uygulamalar diyecek olursanız anlaşma ile
cd içerisinde koyulması onaylanmış fakat dağıtılması onaylanmamış olan
uygulamalar.

Ki birçok dağıtımda aynı şeyi yapar. Yapmak zorunda.

SLES serisi ise ayrı bir segment. Internet üzerinden warez olarak elde
etmediğiniz sürece download şansınız yok ve update etmek için yastta girilmek
üzere kullanıcı adı ve şifresine ihtiyaç duymaktasınız. Nterprise türü
servisler ise Novell in kendi ürünleri ve Open Source değiller dolayısı ile
source alamazsınız. Fakat SLES içerisinde geliyorlar ve GPL olan kısımlar
CD/DVD içinde source olarak bulunuyor.

Professional serisinde update işlemi için herhangi bir ücret ödemenize gerek
yok iken SŞES serisinde ödemeniz gerekiyor. Fakat bu lisans amaçlı değil.

Media Kit SLES'in $100 civarı. 1 yıllık update ile beraber yaklaşık $400 ve
kurduğunuz her makina için official olarak destek almak istiyorsanız bu
update ücretini ödemeniz lazım. Aynı RedHat ta olduğu gibi.

Bu lisans olaylarının ayrıca Novell taraflı çeşitli versiyonları ve müşteri
büyüklüğüne göre düzenlemeleri de mevcut. Annual upgrade Full-term upgrade vs
vs gibi.

Umarım biraz daha netleşmiştir.

--
|          |  Murat Koç