Re: [Linux-sohbet] ; sonrada Türkiye'de linux neden yayginlasmiyor?....

From: Mert Uzbaşlı (mert@bunalmis.com)
Date: Mon 29 Nov 2004 - 20:10:12 EET

On Sunday 28 November 2004 16:06, ozgur gursoy wrote:
> peki...
> 1 hafta once bir dostumla hararetli bir sekilde tartisiyorduk. Windows
> mu daha kullanici dostu yoksa linux mu diye... ben hararetle Linux' u
> savunuyordum. Ancak, her ne kadar savunsam da Linux' un bu konuda
> Windows' a gore biraz cocuk kaldigini kabul edersiniz. Kullanici
> Dostlugu konusu ogrenildikce fikir degistirilecek bi sey degil bana
> gore. Linux cdsini cd-romdan iceri sokup kurana kadar ki ve ondan
> sonrasini yazsaydim keske. hic bi sey bilmeyen (windows da dahil) bir
> insanin gozuyle neler yasandigini yazsam bana hakvereceksiniz.
> [...]

Wİndows kullanmayi bilmek bilgisayar kullanmayi bilmek degildir. "Acemi bir
bilgisayar kullanicisinin" windows xpden önce windows kurma hikayesini de ben
yazayim; (arkadaslarin da dedigi gibi suse9.2 ve xp karsilastirmasi daha adil
olur onu da merak eden varsa arastirabilir.)

1. Cdyi taktim. Biostan cdromdan boot et dedim. EEe reset atinca hiçbirsey
olmadi??
2. Haa açilis disketi diiye birsey varmis bilgisayari onunla açmak
gerekiyormus... acilis disketini olusturmak için windows kurmak gerekliymis.
windowsu olan birinden disket hazirlatayim bari...
3. ee siyah ekran geldi önüme simdi ne yapicam? cdrom hangi sürücüde? o
sürücüye nasil ulasacagim? Bir bilen yok mu? ah birkaç bin tane var
sanirim ;)
4. Sonunda kurulum ekrani... soyle olsun boyle olsun evet... bekleyelim
kurulurken..
5. Evet sistemim kuruldu.. ee simdi internete girmek lazim. Modemin driver
cdsi nerede? Aaa kopegim parcalamis cdyi, ee nereden bulucaz simdi cdyi?
6. E hadi cdriveri buldukta nereden nasil tanitacaz bunu? En iyisi bir
arkadasimi arayayim.
telefonda arkadasa birkaç saat sinir krizi geçirttirildikten sonra internet
baglantisi kurulur.
7. e sesi çikmiyor aletin.. Ses katini da mi tanitmak lazim :( O nereden?
modemi tanittigim yerden tanitsam olmaz mi? vs.vs....

Sonuç olarak bütün driverlar yuklendikten sonra %50 ihtimalle irq çatismasi
nedeniyle en az 1 cihazin duzgun çalisamamasi ile sona erer. Kullanici
cdromun dugmesine basarak cdromu "kolaylikla" takip çikarmaktan daha öteye
gidememistir. Enver Altın'ın dedigi gibi eli tornavida tutan bir
bilgisayarciyi arar ve birkaç onmilyon karsiliginda bilgisayarini
bilgisayarciya rehin eder. Bilgisayar geri gelir. Bu sefer windoz düzgün
kurulmustur ama;

8. e internete girdim; icq nerede? p2p yazilimlari nerede? serverlar nerede?
clientlar nerede? firewall?
9. virus girmis bütün dokumanlarim yalan olmus, trojanla girmisler sifrelerimi
calmislar.

akabinde harcanan tonla emek, para ve zedelenen sinir sistemi sonucunda
bilgisayara temizinden bir format atilir, daha önce bilgisayarcidan(!)
ogrenilmis sekliyle windows kurulur ve bu islem periyodik olarak tekrar
edilir. Gunlerden birgün linux kuruldugunda ise linux "gerçek" donanimi
otomatik tanir, güvenligi had safhadadir, kurulum cdlerinden hemen her turlu
program çikmistir, bir sorun çiktiginda format atmak yerine "okumak ve
ögrenmek" yeterlidir, internette insanlar birbirlerine içlerinden geldikleri
için yardim etmekte ve dokuman yazmaktadirlar ama uzman windows
kullanicimizin cdromu acip kapatan komutu ogrenmeye vakti yoktur. Evet linux
kullanmak zordur. Iyi aksamlar.

--
Mert Uzbaşlı