[linux-sohbet] Re: Linux, kamera goruntulerinin ekrana yansitilmasi

---------

From: Onur Kucuk (onur@kablonet.com.tr)
Date: Wed 10 Mar 2004 - 19:45:42 EST

     Bu konuyla ilgili bir suredir ben de hem yazilim hem de donanim
    cozumleri uzerine ugrasiyordum. Bazi sebeplerden dolayi yarim birakmak
    zorunda kalmistim ama simdi tekrardan ustune gitmek iyi olacak sanirim.

     Bu is icin kullanabileceginiz kamera ve kart cesitleri cok.

     Ag uzerinde kendi basina goruntu sunabilen kameralar var (axis vs.). Bu
    kameralar surekli olarak aldiklari goruntuyu (genellikle) jpg haline
    getirip ag uzerinden baglanan kisilere dosya olarak sunuyorlar. Ethernet
    kullanarak baglanabildiginiz icin bu kameralarda mesafe problemi
    yasamazsiniz, ancak bu kameralarin veri iletimini (jpg olmasi sebebiyle)
    sahsen sevmiyorum.

     usb 1.1 webcam ler var. 5-10$ dan bile baslayan bu kameralar goruntuyu
    sikistirma yetenekleri, sensorlerinin kalitesi (ccd/cmos), cozum olarak
    sunabildigi paletler, ve hatta bazen de ek ozellikleri (bazilarinin
    icinde step motor koyuyorlar mesela) 150-200$ a kadar cikabiliyor. Bu
    kameralarin en buyuk dezavantaji usb 1.1 band genisligi ile sinirli
    olmasi, yani tas catlasa 640x480 15fps verebiliyorlar. Genellikle
    iyi aydinlatilmamis ortamlarda da kotu sonuc veriyorlar.

     Bir iki tane usb 2.0 webcam var. Ozellikle orange micro nun ibot2 si
    var. Goruntu kalitesi vs. olarak usb 2.0 oldugu icin sikistirmaya bile
    gerek duymadan cok kaliteli goruntu vs. verebiliyor. Yanimda
    su an bi tane duruyor, calistiramadim. Surucusunu yazan arkadasa mail
    attim o da cevap vermedi, artik bakalim elimizden ne gelicek.

     USB kameralarda en cok karsilasabileceginiz sorun, "usb 2.0 bir hub a 4
    adet usb 1.1 kamera taksaniz bile" genellikle bandwidth allocation vs.
    yuzunden bu kameralar pinpon oynar gibi paslasarak bandwidth i
    kullanacaklar. Hizli veri iletilebilen bir hatta yavas veri ileten
    kameralarla calisacaginiz icin bu durumu cok fark etmeyebilirsiniz,
    ancak ciddi derecede olmasa da goruntulerde frame kaybetme (1/10
    gibi desteksiz bir atis yapalim) durumunuz soz konusu. Tabi pratikte
    sizin icin bir zarari olmayabilir (fark etmeyebilirsiniz).

     Bu is icin bazi pci kartlar da mevcut. Ozellikle birden fazla kamera
    destekleyen brooktree kartlar ve conexant kartlar maliyet de on plana
    ciktiginda revacta. Bu kartlara klasik AV baglantisi ile kameralarinizi
    takar, herhangi bir tv programi (ya da konuyla ilgili, atiyorum motion
    gibi bir programla) istediginiz goruntuyu alir kullanirsiniz. Bu
    kartlarin da tek chiplik 100 kusur dolarlik "ucuz" surumleri, 4
    kamerayi kamera basina yaklasik 5-6 fps destegi verenleri, 2 ve 4
    chiplik ve bu chip adedine gore kamera basina 60 fps veren modelleri
    mevcut. Bunlar da 200 kusur dolarlardan basliyor.

     Ister usb ister kart vs. ne kullanirsaniz kullanin, karsiniza cok
    buyuk ihtimalle video4linux cikacak. Isinizi goren herhangi bir v4l
    programi ile aldiginiz goruntuyu diger makinelere aktarabilirsiniz.
    Aktarma islemi icin h.263 vs. gibi sikistirma algoritmalari kullanabilen
    (tercihen divx quicktime gibi) programlar kullanabilir, ya da kendiniz
    bir tane yapabilirsiniz. Gnome meeting (kucuk miktarda goruntu), motion
    (hareket yakalama vs. kabiliyetli) videolan gibi yazilimlar mevcut ancak
    tabi ki bu programlarin sizin icin fazlaliklari ve eksileri olacaktir.

     Bir de aklima geldi, yanlis hatirlamiyorsam bir kac ay oncesine kadar
    standart cekirdekte (ya bttv ya da v4l/v4l2 tam hatirlayamadim) sistemde
    maksimum 4 kamera oldugunu varsayan bir kabullenme vardi, bilmiyorum
    sonradan degistirildi mi. Olur da her sey calisiyorken 5 inci kamera
    niye calismiyor derseniz bu durumdan da suphelenebilirsiniz. Tabi ki
    "ozgur yazilim kullandigimiz icin" istedigimiz degisikligi yapmamiz
    ve kamera destegi vermemiz mumkun :)

     Daha bu konuda anlatilcak cok sey var ama sanirim size bir miktar yol
    gosterici olur.

    --
     Onur Kucuk                                        Knowledge speaks,
     <onur@kablonet.com.tr>                            but wisdom listens

    linux-sohbet listesinden cikmak  ve tum listeci islemleri icin