[linux-sohbet] Re: Gnome-Turk yerelleºtirme çalışması

---------

From: Bayram Tamer GUNES (btgunes@eso-es.net)
Date: Sun 18 Jan 2004 - 13:49:23 EST

    Merhabalar,

    Bir süre cep harçlığı için akademik ödev vb. çevirisi yapan birisi
    olarak önerim şudur:

    Herhangi bir kelimenin dilimizdeki karşılığını bulmaya çalışırken ve bu
    kelime belkide hiç kullanılmadı ve yaşamıyor (zira dil canlıdır), bize
    yardımcı olacak şeylerden birisi de diğer dillerdir.

    Örneğin eş anlamlı kelimeler. Bir kelime başka dillere hangi kelime
    olarak çevrilmiş ve o kelimenin o dildeki eş anlamlıları neler ? Adamlar
    kendi dillerinde neye benzetmişler bunu ? Niye öyle değil de böyle
    çevirmişler ?
    Bu şekilde düşünecek olursanız sanırım biraz daha çabuk ve pratik yol
    alırsınız..

    Ayrıca eğer "uydurukça" değilde canlı bir dilde varolabilecek kelimeler
    gerekliyse, TDK mantığından uzak daha yerel, daha özgün kelimelerden
    yola çıkılabilir ve bunlardan türetilebilir.

    Bununla ilgili küçük bir hikaye duymuştum,

    Memleketinden başka bir yerde okumaya giden birisi annesine gönderdiği
    mektupta:

    ...Okulda çamaşır yıkama olanağımız olmadığı için sana gönderiyorum..

    Annesi de derki:

    Olanak ne ki ? Oğlum eğer lazımsa sana Tursil göndereyim..

    Diyelim ki kelime bulamıyoruz.. Ne yapacağiz uyduracak mıyız ?
    Bence uydurmadan önce bu kelime yerine kısaltmalardan veya "akronym"
    benzeri (Örneğin: GNU), gerçekte bir anlamı olmayan kelimelerlede bu işi
    kotarabiliriz. Bunu yapmak içinde tabii ki bol bol beyin fırtınası
    yapmak ve şiirle filan ilgilenmek lazım zira şiirin bir tanımı da
    "karşıt dil"dir.

    Bilgisayarla uzun süre ilgilenen kişiler zaten bir şekilde bu dil
    sorununa çözüm buluyorlar, en azından İngilizce kullanabiliyorlar. GNOME
      veya başka yazılımların Türkçeleştirilmesinde asıl gözetilmesi gereken
    bence son kullanıcılar.

    Sizlere katılmak isterim ancak ben şu an Eskişehir'deyim ve ayrıca
    programlama bilgim çok kıt. Bu arada e-posta listesine üye oldum,
    mümkün mertebe takip etmeye çalışacağım..

    Herkese iyi çalışmalar.