[linux-sohbet] Re: [dernek] Re: Re: Ozgur yazilim calismalarina FrontSITE destegi (i18n Session #1)

---------

From: Bora Gungoren (bora@portakalteknoloji.com)
Date: Sun 04 Jan 2004 - 17:01:42 EST

    Amanin pazar pazar ne guzel yazismisiz yahu. :-)

    Simdi Linux'un ozgur ve hafif aanarsist ruhu ile duzenli sistemli
    calisan tarafi her zaman her alt projede calisiyor. Bunu ben de baska
    projelerde yasarim.

    Bir tarafta "kalifiye bir kisi merkezi karar alma surecine gerek
    duymadan is bitirir. sorun olmaz" yani benim deyisim ile "007 licensed
    to kill" stili var. (o kadar egitimli ki bir adamin yasayip olmesinin
    Ingiltere'nin uzun donemli cikarlarina etkisini tartip karar
    verebiliyor)

    Ote tarafta ise "sistematik icinde calisalim ki hatalar olmasin" stili
    var. Bunu statukoculuk olarak gormek de mumkun, islerin dogal gidisi
    olarak gormek de.

    KDE cevirilerinde cok az da olsa calistim, Microsoft icin de (ucretli)
    ceviri yaptim, bayagi buyuk bazi cok uluslu sirketlerin teknik
    dokumanlarinin cevrilmesinde de (ucretli) emegim vardir ogrenciyken.

    Ceviri isi oldukca ilginc bir is; soyle seyler olabiliyor:

    - C++ konusundaki ceviriniz yanlis. Bilgisayar kullanmayi bilmeyen
    kontrolcu cevirmenimiz kirmizi kalemle isaretlemis hatalarinizi, gelip
    alirsaniz bilgisayara gecebilirsiniz. (Nasil yani?)
    - Haklisiniz burada sozlukteki sozcuk uygun degil, birisi yanlis koymus
    ama biz sozluge uyalim. Sozluk taaa xxxx ulkesinden geliyor, degistirmek
    bizi asar. (xxx ulkesindeki Turkce'ye nasil cevirdiler ki?)
    - Evet cok guzel cevrilmis ama bunu pazarlamda kullanmak mumkun olmaz;
    daha havali yazamaz misiniz? (Yalan mi yazalim ceviri mi yapalim
    kaardesim?)

    Bakin biz burada boyle seylerin yakinindan gecmiyoruz farkindaysaniz.
    Ama cevirinin esas dogasi

    - Ingilizce ozelinde yabanci dil bilgisinin yeterli olmasi.
    - Ceviri yapilan konuda genel bilgi.
    - Kullanilacak iyi hazirlanmis teknik bir sozluk.

    Gecen ay Gorkem "grid" yerine her yerde "izgara" dedigimizi ve onun
    yerine guzel bir sozcuk bulduklarini soylemisti. Bazi yerde izgaraya
    benzeyen gorsel bir yapi icin bu sozcuk uygun ama bazi yerlerde de
    traji-komik, mesela "power grid" yada "grid-computing" icin izgara
    koyun.

    Yani anlayacaginiz icinde bulundugumuz yere gore (context'e gore
    anlamayanlara) cok ciddi bir sozluk gelistirilmezse tutarsizliklar
    basedilemez hale gelir.

    Bir tutarsizligi bul/degistir ile duzeltemezsiniz. Yapay zeka filan
    gerekiyor bunlar icin. Isi gucu olmayan varsa yazsin bakalim neural net
    li filan birseyler bu amacla. Doktora tezi olur vallahi. Bunu kolay
    gorenler mumkunde iki aksam debelenip Open Office icin bir calisan bir
    Turkce yazim denetimi yazsinlar; daha kucuk bir proje; detereministik
    bir yapisi var degil mi?

    Deneyimim duzeltmenin bastan duzgun yazmaktan katlarla fazla zaman
    aldigi yonunde. Bu nedenle Gorkem'in vurgulayip durdugu kah dogru kah
    yanlis anlasilan "merkezden yonetilsiiiinn" cagrisi hakli. Sonuna dek
    hakli.

    Tanidigim tanimadigim insanlar goruslerini belirtmis. Elbette ki
    kimsenin onu kesilmez, aba altindan sopa gosterilmez ama bu tarz
    calismalar da koordineli olmalidir. Herkes bir ucundan tuttum diyerek
    alakasiz yonlere cekerse cekistirdigimiz kumas yirtilir; Ayse Teyze'si
    de yok bu islerin.

    Cevirinin dogru duzgun yapilmasi, dokumanlarin iyi yazilmasi ve diger
    sosyal gorunumlu surecler en az cekirdek gelistirme gibi teknik
    gorunumlu surecler kadar onemli bir istir. Teknoloji yonetimi
    yazinindaki klasik bazi olay oykuleri bu konularin onemini vurguluyor.

    Bugun Motorola 68xxx serisi yerine Intel x86 serisi varsa PC'lerde bunun
    tek ve tek ve tek nedeni Intel'in yazdigi guzel dokumanlardir. Cunku IBM
    o dokumanlar nedeni ile secmistir Intel'i. Motorola her zaman icin cok
    daha performansli cok daha kaliteli (6 sigmaya ulasma yillari
    yanilmiyorsam 1988, tam 15 yil once) cipler urettigi halde yarista geri
    kalmistir. Cunku sosyal surecleri goz onune almamistir.

    Ayni sey. Hangi surumdu hatirlamiyorum ama "ifir-zifir" (miscellanous
    yerine) yazan bir Gnome cevirisinden bu yana KDE kullaniyorum cogu
    yerde. Cunku bu ceviriyi goren Microsoft kitlesi kasiklarini tutarak
    guluyordu. Sonradan ogrendim bunu Turkiye disindaki Turklerden bir
    arkadas cevirmis. Belki 1000 satirinda 1 hata ama bunun daha sistemli
    calisma ile yakalanip dagitimlara kadar ulasmamasi gerekirdi.

    Gorkem hassasiyetinde cok hakli. Diger arkadaslar anliyorum cok
    istekliler ama deneyimle gelinen noktayi tekrar kesfetmelerine de gerek
    yok diyorum.

    Sevgiler.

    Bora.