[linux-sohbet] Re: PGP anahtarı nedir?

From: A. Murat Eren (meren@comu.edu.tr)
Date: Tue 27 Apr 2004 - 23:16:07 EEST

 Merhabalar,

> Fatih> ya bu pgp anahtarı nedir arakdaşlar, çatlayacam heryerde görüyorum.
> Fatih> sitesine baktım hiçbişey annamadım...
> Fatih> Mehmet Fatih YILDIZ
> Fatih> http://www.mfyz.com

 Elimden geldigince aciklamaya calisayim..

 PGP, acik anahtarli kriptografinin nimetlerinden faydalanarak kisilerin
birbirlerine elektronik ortamda gonderdikleri iletilerin bututunluklerini
(yolda basina bir sey gelmesin, kimse tarafindan degistirilmesin),
gizliliklerini (oyle bir sey yap ki kimse okuyamasin, sadece gonderdigim A
kisisinin okuyabilsin), kendileri tarafindan godnerildigini (oyle bir sey yap
ki benim gonderdigim garanti olsun kimsenin bundan suphesi olmasin), ya da
bunlarin hepsini birden (oyle bir seyler yapalim ki, hem sadece A kisisi
okusun hem de okurken benden geldigine emin olsun) garanti altina almak icin,
bir nevi kagit uzerindeki imza, muhur gibi fiziksel dogrulayicilarin
elektronik ortama adapte edilmis hallerini gercekleyen bir uygulamadir.

 Acik anahtarli kriptografi iki adet anahtar ciftini kullanir sifreleme ve
de-sifreleme icin. Bu anahtar ciftleri matematiksel acidan birbirleri ile
iliskili olan, fakat bu iliskiden yola cikilarak biri bilinirken, digerinin
elde edilmesi imkansiz olan anahtarlardir (kabul edilebilir sure ve
performans kriterleri goz onunde bulunduruldugunda). bu da matematigin cozum
bulamadigi asal carpanlara ayirma probleminden ileri gelir. Bu konudan daha
fazla abhsetmeyeyim, isterseniz daha derinlemesine anlamak [1] adresine bir
goz gezdirin.

 Bu iki anahtar ve algoritma (RSA, ElGamal, Chor-Rivest, ECC vs.vs.) arasinda
oyle bir iliski vardir ki, anahtar ciftlerinden birisi ile sifrelenen metin
ancak ve ancak oteki ile acilabilir. Bu super durum da yukarda bahsettigimiz
seyleri saglama garantisini beraberinde getirir hem de su anda burda
bahsedemeyecegimiz kadar cok guvenlik senaryosunda kilit rol oynar. Bir de bu
isin sertifika, sertifika otoriteleri filan vardir ki tadindan yenmez, hic
girmeyelim.

 Yukarda bahsettigimiz seylerin yapilabilmesi icin bu iki anahtardan birisinin
acik olmasi ve herkes tarafindan bilinmesi, digerinin ise gizli olmasi ve
bizden baska kimse tarafindan bilinmemesi gerekir. Sizin iste PGP anahtari
nedir diey sordugunuz sey odur: icerisinde sizin kimlik bilgileriniz ve
e-posta adresinizi, parmak izinizi, anahtar ID'nizi ve anahtar ciftlerinden
acik olan anahtarinizin kendisini iceren bilmemkac bitlik (512, 1024, 2048
v.s.) acik anahtarinizdir [2]. Diger anahtarin gizliligini kullanicilara
emanet etmemek icin GPG onlari size gostermez, siz de o anahtarin varligindan
hic haberdar olmazsiniz -genelde- :) Bu yuzden GPG anahtari nedir diye
sormussunuz saniyorum..

 Uzattim biraz pardon, sizin sorunuzu dogru anladi isem cevabiniz [2]. Onceki
kisimlar da on bilgi olsun madem.

 Selamlar.

--

[1] http://zion.comu.edu.tr/~evreniz/belgeler/pkc/pkc.html

- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -  A. Murat Eren  meren@comu.edu.tr, evreniz@core.gen.tr  http://zion.comu.edu.tr/~evreniz/  0x88FD9FC7,  910A FCB3 2AAB 4CA5 E4D9 EFFA 6555 A33A 88FD 9FC7 - -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -

--  free software is a matter of liberty,  not price. to understand the concept,  you should think of "free speech",  not "free beer". - linux-sohbet listesinden cikmak ve tum listeci islemleri icin http://liste.linux.org.tr/ adresini kullanabilirisniz. Bu listeden cikmak icin <a href="mailto:linux-sohbet-request@liste.linux.org.tr?Subject=unsubscribe">tiklayiniz</a>