[linux-sohbet] Re: Stallman: "Sonuna kadar!"

From: Baris Cicek (baris@teamforce.name.tr)
Date: Thu 15 Apr 2004 - 22:35:12 EEST

On Thu, 2004-04-15 at 21:22 +0300, Egemen Metin Turan wrote:

> Merhaba,
>
> Uzun uzun tekrar aciklayan bir email yazmistim ama. webmaildan uzun
> yazinca timeout olabiliyorsun ve hepsini kaybedebilitorsun :((
>
> Kisaca ozetlemek gerekirse uluslararasi anlasmalar ic hukuktan
> ustundur. (anayasamizda da belirtilmektedir bu durum).

Ancak uluslararsi bu antlasmalarin meclisten gecerek, kanunlasmasi
gerekiyor. Ic hukuktan ustun olmasi icin ic hukukun bir parcasi haline
gelmesi gerekiyor yani. :)

> Turkiye European Patent Convention'a taraf oldugu icin bu yazilim
> patentleri dogrudan Turkiye'de de gecerli olacaktir. (Bu uluslararasi
> anlasmanin Avrupa Patentlerinin taninmasiyla ilgili kismini su web
> adresinde bulabilirsiniz:
> http://www.european-patent-office.org/legal/epc/e/ma4.html#REC)

Gene mantik sorusu, sizin imzaladiginiz bir antlasma, sizin rizaniz
olmadan tek tarafli degistirilebilir mi?

Evet haklisiniz. Turkiye 2000 yilinda antlasmayi imzalamis ancak 2001
yilinda kanunlastirip hukuki statu kazandirmistir. Ancak dedigim gibi
ulkeler kanunlari ile yonetilir, uye olduklari kuruluslarin kurallari
ile degil. Eger EPO bahsedilen degisiklikleri yaparsa, gene ayni yollar
izlenerek antlasma yapilmasi, ve de bu antlasmanin meclis tarafindan
kanunlastirilmasi lazim. Su andaki EPO kurallarinda mevcut kanunumuza
aykiri bir durum yok, ancak yapilmasi istenen degisiklikleri yani
yazilim patentleri kanunumuza aykiri. Burada Turkiye bir cikmaza girip
AB ve kendi kanunlari arasinda secim yapmak durumunda kalacaktir. Ama
daha once de gene belirttigim gibi bu isler bir gecelik isler ulkemizde.
AB uyum deyince akan sular duruyor (Kibris'tan sonra da oyle mi olur
bilemem). O yuzden EPO'da yapilacak kural degisiklikleri bizi bagliyor
demek kesinlikle yanlistir. Bu noktada STK destegi tek sigorta noktasi.
O da olusursa tabi.

Varsayalim EPO bu degisiklikleri butun protestolara karsin onayladi. O
zaman bizim EPC antlasmasini bu haliyle imzalamamasi icin Turk Patent
Enstitusu'ne, orasi imzalarsa Meclis'e bunu kanunlastirmamasi yonunde
bilgilendirme yapmaliyiz.

LKD'nin STK olma gucunu kullanarak bence bu noktada diger STK'lari
bilinclendirmesi bir guc birligi olusturmasi gerekiyor. Sonra gec
olmasin.

> Ayrica http://petition.eurolinux.org/ adresinde Turkiye'nin
> etkilenecek ulkelerden oldugunu da gorebilirsiniz.

Aslinda su anda olay ne Turkiye icin ne de Avrupa icin sorun halinde.
Sadece sorun olmasin diye caba gosteriliyor. Her ne kadar sitede
Turkiye'yi bulamasamda, onceki mektuplarimda da dedigim gibi, zaten
Linux gelisiminin hemen hemen tamami AB uyesi ulkeler ve ABD'de oluyor.
Onlarin etkilenmesi demek bizim oyle veya boyle etkilenmemiz anlamini
tasiyor.

Baris.