[linux-sohbet] Re: Stallman: "Sonuna kadar!"

From: Egemen Metin Turan (mturan@metu.edu.tr)
Date: Thu 15 Apr 2004 - 21:22:32 EEST

Merhaba,

Uzun uzun tekrar aciklayan bir email yazmistim ama. webmaildan uzun
yazinca timeout olabiliyorsun ve hepsini kaybedebilitorsun :((

Kisaca ozetlemek gerekirse uluslararasi anlasmalar ic hukuktan
ustundur. (anayasamizda da belirtilmektedir bu durum).

Turkiye European Patent Convention'a taraf oldugu icin bu yazilim
patentleri dogrudan Turkiye'de de gecerli olacaktir. (Bu uluslararasi
anlasmanin Avrupa Patentlerinin taninmasiyla ilgili kismini su web
adresinde bulabilirsiniz:
http://www.european-patent-office.org/legal/epc/e/ma4.html#REC)

Ayrica http://petition.eurolinux.org/ adresinde Turkiye'nin
etkilenecek ulkelerden oldugunu da gorebilirsiniz.

Elbette ben bu kampanyayi yazilim patentlerine karsi oldugum icin
destekliyorum. Ancak bu bizi etkilemiyor rehavetine kapilmak hatasina
dusmeyelim diye olayin hukuki boyutunu aciklamak istedim. Gerekirse
daha ayrintili aciklamalar gonderebilirim.

-------------------
> Yazilim ihraci vs. gibi konularda belki haklisiniz ama Turkiye'de
kimse
> yazilim patentleyemez. Ve patentler her ulkeye gore degisir. Yani
burada
> yaptirdiginiz patent
> tum dunyayi baglamaz sadece Turkiye icindir. Örnegin Microsoft isim
hakkini
> tum dunya ulkelerinde patentliyor onlarin ABD'deki bilmem kac
numarali
> patenti bizi hic bir zaman etkilemez. AB'deki de. Zaten patent
konusundaki
> baslica sorunlar bunlar.

Etkileyebildigini acikladim sanirim.

> Tabi ki Turk Patent Enstitusu bir urunu patentlerken dunyadaki
patent
> kurumlarina bas vuruyor. Bunda hem turk patentlerinin dunyada bir
nebze
> hatri sayilmasi istegi hemde Turk Patent Enstitusu'nun teknik
> yetersizlikleri rol oynuyor. Ancak burada sizin var dediginiz sey
> akla mantiga ters nasil mi? Bizim kanunumuzda yazilim patentlemek
mumkun
> degil. Yani

Kurallarimizin bir ustunluk sirasi var. once anayasa, sonra usulune
gore onaylanmis uluslararasi anlasmalar, sonra yasalar. Hatta
anayasaya eger uluslararasi anlasma ozel kosullarda (mesela anayasayi
degistirebilecek oy oranlari ile) onaylanirsa anayasadan bile once
gelebilecegi gibi bir madde konmasi dusunuluyor.

> birisinin cikipta, drag & drop mekanizmasi benim patentim
altindadir, izin
> vermeden kimse
> sisteminde kullanamaz demesi Turk kanunlarinda bulunmayan bir
patentin
> varligi iddiasidir. Kanunda suc olmayan bir seyden sizi nasil suclu
> tutacaklarini izah eder misiniz?

Yukarda anlattigim sekilde Avrupa Patenti Turkiye'de de gecerli oldugu
icin suclu duruma dusebilirsiniz.

> Biliyorsunuz ulkeler kendi kanunlarini uygularlar. Uye olduklari
> kuruluslarin kurallarini degil.
> Ancak bu isler AB uyum adi altinda bir gecede degisebilecek
unsurlar. Ben
> sadece yanlis
> bilgilendirmenin olmamasi icin cevap veriyorum. Ayrica gumruk ile
patent'in
> ne alakasi oldugunu aslinda cozemedim.

Malesef eksik bilginiz beni yanlis bilgilendiriyor diye itham etmenize
neden olmus diyorum. Simdi gumruk ile patentin iliskisine gelelim.

EPO ve European Patent Konvansiyonuna katilmamizin nedeni Gumruk
Birligidir. Cunku ortak gumruk alani ortak kurallar seti ister.
Boylece ticaretin teknik engel olarak da adlandirilan kurallar nedeni
ile engellenmesinin onlenmesine calisilir.

> Baris.

saygilar, sevgiler,

Egemen Metin Turan