[linux-sohbet] Re: [linux-sohbet] Re: [linux-sohbet] SCO Avukat tuttu, Linux'a karşı...

From: Deniz Akkus Kanca (deniz@arayan.com)
Date: Mon 27 Jan 2003 - 16:11:02 EET

Onur Yalazı wrote:

Mesele, "intellectual property" kavramının belirsizliğinde düğümleniyor.
Fikri mülk ne demektir?

Telif hakkı meselesinde bir sıkıntı yok. Telif hakkı konusunda Linux'un
Unix'le bir problemi olabilmesi için, halen SCO Unix'in sahip olduğu
kodların Linux içerisine kopyalanması gerekirdi. Böyle bir şey yok.

Patent meselesinde benim bildiğim kadarı ile bir sıkıntı yok. Unix'in
icat dönemi olur olmaz soyut şeylere patent alınabildiği dönemin
öncesinde. Kaldı ki, AT&T'nin Unix'i sattığı zaman eğer aynı çalışmadan
kaynaklanan patentleri var ise, bunları sattığını düşünmüyorum. Zaten
patent süresi 15 yıldır ve eğer bir takım patentler alınmışsa çoktan
süresi dolmuştur.

Müseccel marka meselesinde bir sıkıntı yok. Ürünün adı UNIX değil. Kaldı
ki, UNIX markasının sahibi de SCO Unix değil.

API meselesinde bir sıkıntı yok. Unix API'ları POSIX standardına
bağlıdır bildiğim kadarı ile. Bunlar açık standartlardır.
http://www.opengroup.org/public/prods/xxm0.htm

SCO'nun, Linux içerisinde kendilerine ait bazı fikri mülkler olduğunu
ispat için epey uğraşması gerekir sanırım. Kaldı ki, bu, bütün diğer
Unix varyantlarını da etkileyecektir - örneğin IBM'in AIX'i, HP'nin
HP-UX'i, Sun'un Solaris'i vb. Üstelik endüstrinin bugüne kadar gördüğü
en kapsamlı "prior art" araştırmasıyla karşılaşacaklardır --
(kendilerinden önce ilgili fikri mülkün başka birisi tarafından
uygulanmış olduğunun ispatı, araştırması).

Dolayısıyla bir problem olacağını hiç sanmam.

> "Linux, Unix ile filozofi, mimari ve API leri paylaşıyor."
> cümlesinde ki kasıt API ler paylaşılıyor Linux içinde Unix den devşirme
> kod taşıyor demek mi?

Bunun böyle olmadığından çok eminiz. Geçmişte bir iki sefer bu tarz
araştırmalar "aman başımıza bir şey gelmesin" diye yapıldı.

> Eğer değil -- yani benim anladığım ; API isimleri ve görevleri benzer
> yapıda aynı şeyi bir daha yazmışlar gibi -- ise bu durumda wine
> projelerini direkt olarak durdurmak mı gerekiyor. MS de bir avukat
> tutsun mono ile wine a mı saldırsın?

Açıkcası, bildiğim kadarı ile mono konusunda böyle bir endişe mevcut.
Fakat Unix API'leri POSIX standardıdır, o da IEEE'nin, kullanması bedava
bir standardıdır.

> "Bir çok linux kullanıcısı Linux un Linus Torvalds başkalığında ki bir
> takım tarafından geliştirildiğini ve Bell Lab larına ait teknoloji
> içermediğini kabul ediyor"
>
> demek ne demektir? Linux'u Bell LABs dan çalınmış biir teknolojidir mi
> demektir? O zaman FreeBSD veya MacOS X nedir?
> bu konuda beni aydınlatabilecek kimse var mı?

İlk Unix tabii ki Bell Labs tarafından geliştirildi. Daha sonra
Berkeley, bu kodu alıp başka yerlere götürdü, ortaya BSD çıktı. Zaman
içerisinde AT&T (artık Bell Labs ile başka şirketler haline
gelmişlerdi..) benim kodumu kullanmayın dedi. BSD'de kalan AT&T kodları
yeniden yazıldı. Fakat BSD kodu, yine de Berkeley University'sine 3.
şahıslar tarafından lisanslanmış bazı kodlar içeriyordu. Bu kodlar da
tamamen temizlenince ortaya bugünkü dağıtılabilir BSD'ler çıktı.

Yaklaşık AT&T'nin benim kodumu kullanmayın dediği zamanlarda, ortaya
amacı sıfırdan Unix benzeri bir sistem üretmek (GNU) ve bunu
dağıtılabilir kodlarla yapmak olan FSF çıktı. FSF sistemin bir sürü
parçasını hazırlamıştı, fakat çekirdekte tıkanmıştı. Linus Torvalds
kendi başına bağımsız bir çekirdek hazırladı. GNU + Linux çekirdeği
bizim bugün Linux olarak kullandığımız sistemleri oluşturdu.

Ticari UNIX'ler de bağımsız kod ürettiler. Örneğin IBM, bildiğim kadarı
ile AIX'de aman kopya kod olmasın endişesi ile, o güne kadar hiç Unix
benzeri sistemlerde çalışmamış olan mainframe programcılarının eline
POSIX standardını tutuşturarak AIX'i yazdırdı.

Esen kalın,
Deniz