[linux-sohbet] Tesekkur ve Ekleme/Aciklama

From: =?iso-8859-15?B?QmVkcmkg1npn/HIgR/xsZXI= ?= (bedri@linuxmail.org)
Date: Fri 13 Sep 2002 - 18:29:23 EEST

 Yazilanlari kisaca toplarlayacak olursak: 1) Linux isletim sisteminin su
andaki yetersizliklerini/problemlerini asmak yeni bir isletim sisteminden
daha akillica ve karli ve de kisa vadede sonuc verecek bir cozum. Ayrica
Linux her turlu gelisecek islemci tabaninda calisabilme (cekirdek derlenmesi
yardimi ile) ozelligine sahip. 2) Turkiye'de 512 bitlik bir islemci
gelistiricek teknolojinin var olmamasi bir yana, verilen teknik bilgiler
isiginda gunumuz teknolojisi boyle bir islemcinin yaratacagi basta isinma
promlemi olmak uzere pek cok zorlugu asmaktan henuz uzakta. Ayrýca yine
gunumuz teknolojisi ile 512 bitlik bir islemcinin erisecegi hiza bir kac
islemci kullanarak ulasabilir daha az problemle karsilasiriz. 3) 512 bitlik
bir isletim sistemi ve uyumlu bir islemci yazmak bir devrim degil bir
evrimdir ve su anda daha kisa vadeli baska evrimler daha faydali olacaktir.
4) Problemleri islemci bazinda cozmek yerine yazilim bazinda cozmek daha
kolay masrafsiz ve yararli olacaktir. Sanirim kabaca boyle toparlanabilir.
Detaylar orjinal maillarda mevcut oldugundan bir daha buraya yazmadim.
Oncelikle kucuk bir aciklama yapmak istiyorum: Konunun bir polemige
donusmemesi umuduyla, boyle bir oneri sunarken milliyetci duygulardan cok
yararci ve genis kullanimi olan hatta milliyetciligin ve tekelciligin tam
aksine intel tekelinden veya mikrosoft tekelinden kurtulma ve yeni bir tekel
yaratmama tam aksine ozgur yazilim benzeri ozgur teknoloji seklinde bir
dusunus icindeydim. Belirtmek istedim. Tesekkur ederim. (Keske elimde olsa
veislemci uretip ucretsiz dagitimini yapabilsem...) Tum verilen yanitlar
icintesekkur etmek duygularimi anlatamaz. Kestirip atmak yerine vakit ayirip
acaba olabilir mi olabilirse nasil olamaz ise nasil diye dusundugunuz icin
gercekten tesekkur ederim. Anlatilanlara katilmamak mumkun degil. Verilen
teknik bilgiler durumu acikliyor ve diger bilgiler ile de pek cok
zorluk/ihtiyac disilik anlasiliyor. Ancak hala aklimda bir kac soru ve sorun
var. Konuda israr olarak degerlendirmeyeceginizi dusunerek yaziyorum: 64
bitlik registerlarin gunumuz teknolojisinde teorik/pratik hesaplamalara
uygunve yeterli olduguna katiliyorum. Ancak 32 bitlik de yeterli idi. 64 bit
niye cikti. Yetersiz kaldigi bir alan oldu. 128 niye cikacak? Yetersiz
kaldigi bir alan olacak. Problem sadece islemci degil. Aslinda oneriyi
getiriken aklimdaki ilk hedef bir isletim sistemi idi. Sistemin 64 bitlik
transferler yerine 128 bitlik transferler yapacagi veya daha otede 256 ve
512bitlik transferler yapar ise ne kadar hizlanacagi idi. Sonra aklima henuz
128 bitlik bile islemci olmadigi gibi bir sorun geldi. Vaktinde Motorolla
islemcileri intelin x86 serisinde olmayan mantiksal ve aritmetik islemci
ayirimini yapmis idi (Yanlis biliyorsam lutfen yine duzeltin ama bildigim
kadari ile x86 serisi islemciler her veriyi hem mantiksal hem aritmetik
degerlendirme uniterinde birden isler sonra yaniti sisteme gonderir ama
Motorolla (modellerini tam hatilayamiyorum) islemciler once gelen verinin
hangi yorumlayicida islenecegine karar verip sonra direk o yorumlayiciya
gonderir ve boylelikle iki yorumlayicida birden islenmesini (ya da birinde
islenmeye calisilip basalamayinca otekine gonderilmesini) engeller.)
Kafamdaki sorular bu asamada sekillendi ve oneri bu asamada cikti. Yeni bir
islemci ve o islemcide cok cok verimli calisabilecek o islemcinin cocugu
gibiolan ama ayni zamanda diger islemci barindiram makinalarda da
calisabilecek bir acik kod isletim sistemi diye dusundum. Bu yeni isletim
sisteminin Linux tabanli ama linuxun monolitik ve modulerlik yapilarini
barindiran ancak C'den (veya C++ dan) daha geliskin bir dille yazilan (ki bu
asamada daha geliskin dili de yaratmak gerekiyor) bir sistem olmasini
dusundum. Belki cok fazla Gelecekte dusundum veya eksik bilgi ile dusundum
ama sunu da dusundum: C bir yerlerde yetmedi ve C++ (kullanim kolayligi ve
nesneye dayali olmasi bakimindan) gelistirildi. Bu da yetmedi platformdan
bagimsiz olsun istendi Java gelistirildi. Bu da yetmedi statik derlenmesin
dendi PHP,ASP vb gelistirildi (PHP, ASP gibi dilleri C ve Java ile ayni
kefeye koymuyorum yanlis anlasilmasin). Ihtiyac oldukca gelistirildi.
Oneriyisunarken dusuncem oyle bir proje yapalim ki ihtiyac daha ortaya
cikmadan cikacagini kestirdigimiz bir ihtiyaci karsilamak icin su andan
calismalara baslayalim. Biraz tas devrinde ucak uretelim diyen biri gibi
oldum ama tas devrinde degiliz. Bir kac yilda cok fazla mesafenin
katedildigibir donemde ne kadar once baslarsan o kadar guzel, tutarli,
sorunsuz ve dogru calisan bir proje olur diye dusundum. Turkiyedeki teknik
yetersizlik konusunda Nilgun hanimin dediklerine isinma problemi ve 512
bitlik islemcinin olabilite dusuklugunu sakli tutarak bir ekleme: Turkiye'de
uretilmesi sart degil. Projeyi yapariz yurt disinda uretiriz. (Dedigim gibi
uretilememe kismini sakli tutuyorum.) Deger verip bilgi ve yorumlarinizi
paylastiginiz icin cok tesekkur ederim. Saygilarimla ... Bedri Ozgur Guler
Not: Proje olsun olmasin yine de her zaman Linux :) -- Get your free email
from www.linuxmail.org Powered by Outblaze