[Linux-programlama] Re: po dosyaları

---------

[Linux-programlama] Re: po dosyaları

From: Deniz Koçak <lenduha_at_gmail.com>
Date: Fri, 23 May 2008 11:37:10 +0300

2008/5/23 Rüþtü Derici <rustuderici_at_gmail.com>:
> Merhabalar,
> Bu konu daha önce kullanmadýðým ama standartlar üzerine düþündüðümde
> ilk aklýma gelen soru aslýnda
> Yazdýðýmýz yazýlýmlarda po dosyalarýný kullanmak ile ilgili bir
> standardizasyon var mý?

Standarttan kastýnýz nedir? po dosyalarý gettext[1] desteðinin bir
parçasýdýr ( esasýnda geliþtiricileri ilgilendiren ana kýsým libintl
denilebilir). Po dosyalarý çevirmenler için iþleri kolaylaþtýracak bir
metin dosyasýdýr. Bu dosyanýn ikili bir dosya ( mo dosyalarý ) haline
getirilmesi ile uygulama için gerekli dil dosyasý hazýrlanmýþ olur.
Gettext bünyesinde bu dosyalarýn iþlenmesi, denetlenmesi ve gerekli
çevrimlerin yapýlmasý adýna her türlü araç mevcuttur.

> oluþturulma ve parse edilme þekilleri üzerine takip edilmesi gereken
> bir checklist yada bir programlama
> standardý mevcut mu yoksa herkes kafasýna göre mi takýlýyor?

Burada da standarttan kastýnýz nedir? Kodu yazarken tabi ki uymanýz
gereken basit kurallar var. Örneðin po dosyasý içerisine eklemek
isteyeceðiniz bir dizgiyi printf("Hello World\n"); þeklinde yazmak
yerine printf( gettext("Hello World\n") gibi yazmak zorundasýnýz.Fakat
bunun için genelde #define _(DIZGI) gettext(DIZGI) þeklinde bir macro
tanýmlanarak kullaným yaygýndýr. Bu ve bunun gibi birkaç basit kural
dýþýnda sanýyorum karþýsýnýza karmaþýk bir þey çýkmayacaktýr. Bu
konuda kýsa bir yazý (Ýngilizce) mevcut [2].

Yazdýðýnýz kodun içinden bu dizgilerin alýnmasý ve bir po dosyasý
haline getirilmesi sürecinden, bu çevirilerin yapýlmasý ve gerekli
ikili dosya haline getirilmesine kadar her aþamada zaten var olan
araçlardan faydalanabilirsiniz. Bu oldukça basit ve etkili bir yol.

> Türkçeleþtirme gözüyle olaya baktýðýmýzda hali hazýrdaki
> bir po dosyasýnýn türevini almak gözüküyor..ama ya biz programýmýzý
> çoklu lisan donanýmý ile yazmak istersek?
> bunun bir skeleton 'u api'si ya da ne bileyim bir tarz'ý yok ise her
> programcýnýn sil baþtan deðiþkenler tanýmlayýp
> bunlarý teker teker uygulamasý içine yerleþtirmesi durumu sözkonusu ki
> bence bu bir api yardýmý ile yapýlmasý gereken bir hamallýk..

Tam anlayamadým ama zaten bu apiyi ve kurallarý uyguladýðýnýz sürece
çoklu dil desteðine sahipsiniz demektir. po dosyasýný çevirip mo
dosyasý haline getirdikten sonra bu dosyayý gerekli dizine ( bu
dosyalarýn tutulduðu bir dizin vardýr ) koyduðunuz zaman uygulamanýz
bu dile otomatik olarak destek verecektir. Sizin yapmanýz gereken bir
yeniden derleme iþlemi ya da çevirilerin sabit olarak kodun içine
gömülmesi gibi bir zorluk yok.

> Konu hakkýnda bilgi sahibi olanlar bilgilerini paylaþýrlar ise çok sevinirim..

Umarým sorularýnýzý doðru anlamýþ ve yardýmcý olabilmiþimdir. Kolay gelsin.

[1] http://www.gnu.org/software/gettext/manual/gettext.html
[2] http://oriya.sarovar.org/docs/gettext/