[Linux-programlama] Re: AJAX ve JavaScipt ile URL deðiþtirme

---------

[Linux-programlama] Re: AJAX ve JavaScipt ile URL deðiþtirme

From: Nuri Akman <nuri.akman_at_hazine.gov.tr>
Date: Tue, 26 Feb 2008 11:27:54 +0200

Arkadaþlar,

Artýk AJAX kullanýmý oldukça arttý. Ancak, bu durum Arama Motorlarý
açýsýndan
sayfanýn indexlenmesinde olumsuz sonuç verdi.

Çünkü, JS ile yapýlan AJAX çaðrýlarý, Arama Motorlarý tarafýndan
algýlanamýyor.

Örneðin:
[a href="#" onclick="SayfaGoster(3); return false;"]Ürünlerimiz[/a]

Ayrýca, bu örnekte URL'de yazan http://www.mydomain.com ifadesi deðiþmiyor.
Böyle olunca sayfanýn kalýcý linki (permenant link) baþkalarýyla
paylaþýlamýyor.
Yani ziyaretçiler, "Abi, istediðin ürün þu sayfada : xxx " gibi bir
mesaj gönderilemiyor.

*Burada 3 adet sorun var:*
1.) Arama Motorlarýnda yer alamama
2.) Kalýcý link verememe
3.) Hedefi yeni pencerede/sekmede aç sað tuþ fonksiyonlarý çalýþmýyor.

*Aþaðýdaki basit çözüm ile buradaki sorunlarýn 2 tanesini gidermek mümkün:*

[a href="urunler.php" onclick="SayfaGoster(3); return
false;"]Ürünlerimiz[/a]

Bu kullanýmda, href'e deðer girildiði için;
1.) Arama motoru doðru indexleme yapabilir.
2.) Hedefi yeni pencerede/sekmede aç sað tuþ fonksiyonlarý çalýþýr.

Geriye sadece AJAX kullanýmýnda adres satýrýnýn deðiþtirilmesi konusu
kalýyor.

Geçmiþte FLASH kullanýlarak bunun yapýlabildiðini okumuþtum, ancak o
zaman ilgimi çekmemiþti.

Ajax ile sayfa URL'inin deðiþtirilmesi, sayfanýn yeniden yüklenmesine
(post-back) neden olur.
Bu da AJAX'ýn getirdiði avantajlarýn silinip gitmesi anlamýný taþýr.

FaceBook'da Fotograf Albumü bölümünü incelerken þunu gördüm:
Sonraki/Önceki fotoðraf düðmelerine basýldýðýnda URL'de :
*http://www.facebook.com/*photo.php?pid=300319&id=772293458&ref=nf*#pid=160222&id=686426247*
gibi "URL DEÐÝÞÝMÝ" olduðunu gözlemledim.

Ayný sayfa adresi þu þekilde yazýldýðýnda yine sayfa çalýþmaktadýr.
*http://www.facebook.com/*photo.php*#pid=160222&id=686426247*

Sanýrým AJAX çözümünde bu noktaya odaklanýrsam üçüncü ve son sorun da
çözülmüþ olur.

Bu çerçevede, URL'deki *#* karakteri sonrasýndaki *pid* ve *id* gibi
parametrelerin ayrýlarak PHP'de $_GET['id'] biçiminde kullanýlabilmesi
için bir çalýþma yapmak yeterli olacaktýr.

Sorunu ve çözümü bu þekilde tespit ettikten sonra sanýrým bu konuda
web'den örnek aramaya gerek olmayacaktýr.

Diðer taraftan, Apache'deki mod_rewrite ile AJAX çaðrýsý konusunun
ayrýca ele alýnmasý gerekir düþüncesindeyim.

Arkadaþlar, bu konudaki fikirlerinizi grup üyeleri ile paylaþmanýzý dilerim.

Selamlar,
Nuri AKMAN

Ustun ERGENOGLU yazmýþ: