Re: [Linux-programlama] Re: csharp exe sini framework olmadan calistirmak

From: Caner (ckurt@tasarimnoktasi.com)
Date: Tue 14 Jun 2005 - 04:05:25 EEST

  Siz beni eksik anlamışsınız, ben MONO yetersiz bir projedir demiyorum.
Felsefesi yanlış diyorum. Yanıtlara gelince:

Umut Demirhan wrote:

>Merhaba,
> Dogrusunu isterseniz cevaplarinizi okuduktan sonra ingilizcenizden cidden
>suphe ettim. Ya da beni ciddiye almayarak sirf "okumus olmak icin"
>okumussunuz ve sonra bir hirsla calakalem yazmissiniz...

   Kesinlikle hayır? Ve kesinlikle ingilizcem oradakileri anlıyabilecek kadar iyidir.
Sayfanın tamamını okumadım, ancak verdiğiniz linklerin konularının tamamını okudum.

> Uslubumu dalgaci bulmus olmaniza da uzuldum dogrusu. Verdigim linklere
>yazdiginiz cevaplara tek tek cevap yazmak isterdim ama Turkce olarak
>yazilmisini buldum...

  Buyurum üslubunuzun dalgacı olduğuna dair bir kanıt daha; "[...] Turkce olarak
yazilmisini buldum...".

> Enver Altin'in bir seminerine ait notlar [1] hem de ayni sirada
>yazdiklariniza cevap veriyor. Umarim biraz daha "dikkatli" okursunuz.
> Ozet olarak:
> - C# bir standart olmus durumda. Ismine ister .NET ister MONO
>diyebilirsiniz.

  Tekrar, yani diyorum! Ayrıca şuan için sadece .NET diyebilirsiniz. Çünkü
MONO .NET platformunun unix'e taşıyan projenin ismi.

> - C# herhangi bir MS kutuphanesine ya da dosyasina ihtiyac duymadan
>derlenip kullanilabiliyor.

  Elbette mümkündür, ancak burada benim anlatmak istediğim bu FSF'yi
düşman edinmiş bir şirketin tasarımıdır. Ve bu dilin yaygınlaşması
FSF'ye zarar verir, zarar vermese bile gelişmesini ve genişlemesini
zorlaştırır.
  Ayrıca C'yi standart kütaphane olmadan veya C++'ıda STL olmadan
kullanabilirsiniz ama pratikte -pekçok-kimse kullanmaz. Çünkü onlar
bu dillerin resmi parçasıdır. MS kütüphaneleride, C#'ın gayriresmi
parçasıdır.

> - Dilerseniz C# ile derlediginiz kodu .NET framework uzerinde
>calistirabilirsiniz.
>Tersi de gecerli. Tipki JAVA bytecode gibi dusunun. Windows ile Linux vs
>platformlari arasinda tek ortak olan sey bytecode'lari anlayacak
>framework'ler.

  Buna cevap vermem gerektiğini zannetmiyorum. Bu konu platform
bağımsızlığının nasıl yapıldığına dair. Teknik bir konu, Tartışılan
teknik değil felsefe.

> - Ayrica ozgur yazilim olduktan sonra ister Microsoft, ister Novell, ister
>baska bir firmadan ciksin farketmez. Lisansi [2] uygun olsun yeter...
>Ve goreceksiniz, projedeki tum lisanslar ozgur (GPL, MIT-X11 vs...)

  Nazi doktor örneğini tekrar vermemi istermisiniz.

> - Son olarak, Microsoft su an itibariyle .NET standartlarini degistirse ve
>destegini cekerse C#'in sonu gelmiyor. Mono projesi pek cok "production"
>sistemde ve uygulamada kullanilmaya baslandi ve Microsoft standarti
>kendine gizler ya da kapatirsa Mono projesi kaldigi yerden gelismeye
>devam edecektir. Burada tek kayip artik .NET=MONO diyemeyecegiz.
>Bu da bence kayip degil, .NET ile isi olanlar dusunsun.

   Bu projenin çıkış noktası nedir? .NET. MS niçin yönetip, yönlendirebileceği
çıkarına olan bir projeden çekilsinki? Burada sorun "kötü çocuğun" mallarını
kullanmakta başlıyor. Bakın şu an pek çok nedenden dolayı bilgisayarımda halen Windows
kurulu şekilde duruyor. Ve kullanmak zorunda kalıyorum. Neden biliyomusunuz .NET C#
ile web programlama yaptığım için. Çünkü çalıştığım insanlar .NET kullanıyorlar.
.NET'in ahlaksızca bir şey olduğunu bizzat yaşıyarak görüyorum. Ve size bu maili
Windows'da Thunderbird üzerinde atıyorum, çünkü şuan programlama yapıyorum, anlatmaya
çalıştığım şu, İnsanlarda yazılım(ve seçim) özgürlüğü bırakmıyorlar, pekçok ortamda
Windows(MS yazılımları) alternatifsiz görülüyor gösteriliyor ve aksiymiş gibi gözüksede
.NET bu amaca hizmet ediyor, Lisans uygunluğu yeterli diyorsunuz(veya diyorlar, sizde
katılıyorsunuz). Hayır! "Kötü çocuğun" kurallarına göre oynuyorsunuz. Oyunun kuralları
değişiyor MS bunun farkında, ve taşlarını ona göre oynuyor.

> Sadede gelirsek, bu listede *BENCE* .NET/C# sorusu sorulabilir, ama
>en azindan platform Linux olursa daha anlamli olur...

   Benim bunu istemem bunun, böyle olmaması gerektiği anlamına gelmez. Ancak tekrarlıyorum
"bana göre" .NET/MONO FSF ruhuna uygun değil, sahibinden ve amacından dolayı.

> Ve sizin de belirttiginiz gibi, madem .NET ile ilginiz, bilginiz yoktu
>neden cevap verdiniz merak ettim.

   İlgilenmiyorum dedim, bilmiyorum demedim. İlgilenmek, üzerine -bilerek ve isteyerek-
düşünmek demektir. Ancak sanırım ben eksik söyledim, "Bildiğim halde, ilgilenmediğim
için size bir link veremiycem!". Buna kıvırmak diyebilirsiniz, ancak öyle değil, sizlere
.NET/C# ile hazırladığım sayfaları gösterebilirim ama göstermek istemiyorum? Eğer illaki
isterseniz linkleri yollarım.

> Saygilarimla...
> [1] http://seminer.linux.org.tr/seminer-notlari/mono/
> [2]
>http://www.mono-project.com/FAQ:_Licensing#What_license_or_licenses_are_you_using_for_the_Mono_Project.3F
> Not: Baska e-mail atmayacagim bu konuda. Rahatsizlik verdigim icin
>herkesten ozur dilerim.

   Niçin, bende bu düşüncedeydim ancak konu tam FSF/Linux'a uygun bir hal almaya başladı.
Tabi isterseniz bunu linux-sohbet listesine taşıyabiliriz.