Re: [Linux-ag] DNS'lerin calisma mantigi

From: Ozer Tayiz (info@teknobilge.com)
Date: Wed 26 Jan 2005 - 04:28:25 EET

Merhaba,

Benim bildiğim şöyle:

Sizin alan adı kaydında, girdiğiniz isim sunucuları (Name Server)
aşağıdaki gibi ise:

1.ns1.sunucuA.com
2.ns2.sunucuA.com
3.ns1.sunucuB.com
4.ns2.sunucuB.com

Bu bilgiler Top Level DNS'lerden başlayarak dünyadaki tüm diğer DNS
sunucularına yayılır. Bu yayılma, 24-72 saat sürer. Neden derseniz,
mesela, alan adı kaydınız top DNS'lere kaydı 24 saatte bir
güncelleniyorsa, ondan sonra diğer sunucusu da ondan 24 saatte bir
güncelliyorsa, bu bilgi ondan ona akana kadar, arada 24-72 saat geçebilir.

Bu sürenin sonunda, alan adı için, whois sorgusu yapıldığında, alan
adının karşılığı olan IP adresinin hangi sunuculardan bakılarak
çözüleceğini dünya alem bilir. Bu gösterdiğiniz sunucularda da, A, MX
gibi kayıtları düzgün yaptıysanız, o kayıtlara göre sizin web siteniz,
emailiniz düzgün bir şekilde ulaşılabilir hale gelir.

Burada birden fazla isim sunucusunun tanıtılmasının mantığı, biri göçse
bile ikincisinden isim çözümlemesinin yapılabilmesidir. O yüzden,
genellikle, ilk isim sunucusu göçtüğünde ancak ikinci isim sunucusuna
bakılır.

"Aynı siteyi iki yere koymak"tan ne kastettiğinizi tam anlamış değilim.
IP adresi farklı iki yerde aynı web sitesi içeriği mirror'lansın da,
sitenin bulunduğu bir sunucu ulaşılamaz olsa bile, öbürü ulaşılabiliyor
olsun anlamında mı düşündünüz?

Bunu istiyorsanız, yapmanız gereken şeyin, 2 veya daha fazla alan adı
sunucusu kurmakla ilgisi yok. Her NS'da aynı DNS bilgileri varsa, ve DNS
kayıtları tek IP'ye yönlendiriyorsa, o makina göçer veya ulaşılamaz hale
gelirse, web sitenize ulaşılamaz. Yüksek Bulunuruk ve/veya Yük Dağıtımı
yöntemlerinden birini seçmeniz lazım. Onun en basit yöntemlerinden biri
olan "Round Robin", DNS girişleri düzeyinde tanımlanır, ve aynı alan
adına birden fazla IP adresini tanımladığınızda, DNS çözümlemesi her
yapıldığında, farklı bir IP'yi verir, böylece basit bir şekilde yük
dağılmış ve güvenilirlik artmış olur diye hatırlıyorum. Ama şimdi
aklımda hazırda yok DNS girişini nasıl yapmanız gerektiği. Yanlış
hatırlamıyorsam, kullandığınız DNS sunusuna göre küçük tanım
farklılıkları da vardı bu konuda. DNS sunucularınız kendi fiziksel
erişiminiz olan sunucular mı, hosting'i dışardan mı aldınız, hangi DNS
sunucusunu kullanıyorsunuz (veya kullanıyorlar) bilmiyorum.

Bildiğim kadarıyla, TTL değeri, son kullanıcının DNS bilgisini ne kadar
zaman boyunca cashe'sinde tutacağıyla ilgili. En az atlamayla isteyenin
istediği yere ulaşması ise, yanılmıyorsam DNS kayıtlarıyla değil,
Router'ların optimizasyonu ile ilgili bir konu. Bu optimizasyonu farklı
yöntemlerle otomatik yapan birkaç protokol olduğunu, donanımın da bu
protokollerle uyumlu olması gerektiğini hatırlıyorum, ama detayları
hatırlamıyorum. Hiç routing tabloları karışabilecek veya optimize
edilmesi gerekecek büyüklükte bir networkle uğraşmadığım için herhalde...

Konuyla ilgili daha detaylı bir makaleyi googla'da arayıp biraz önce buldum.

http://content.websitegear.com/article/load_balance_methods.htm

Umarım işinize yarar,

Özer Tayiz.