[linux-ileri] Re: Kullanici dosya olusturma hakki?

---------

From: Recai Oktas (roktas@omu.edu.tr)
Date: Fri 25 Jul 2003 - 15:06:00 EEST

    * Zafer BAHADIR <zbahadir@bursa-linux.org> [2003-07-25 14:36:13+0300]
    > Selam.
    > linux'da bir kullanicinin veya grubun dosya veya klasor olusturma hakkini ne
    > sekilde ontanimli olarak 0777 yapabilirim.
    > :( isin icinden cikamadim.

    Bu isi `umask' ile yapacaksiniz. Aslinda Linux'da dosya veya dizinlerin
    ontanimli izinleri diye birsey yok. Bu tamamen uygulama ve
    kitapliklarin icinde hardcode olarak tanimli. Fakat programlarda
    siradan dosya/dizin yaratma islemlerinde buyuk bir cogunlukla su izinler
    kullaniliyor: dizinler icin `0777', dosyalar icin `0666'. Bu izinleri
    gozune alacak olursak: ornegin `umask 0002' komutu `0777-0002=0775'
    izinli dizinler, `0664' izinli dosyalar olusturulmasini saglar. Buradan
    anlasilacagi gibi sizin istediginiz maske `0000', `umask 0000' komutunu
    `.bash_profile'a yazarsaniz bu gerceklesir. (Zaten o dosyada `0022'
    gibi bir maskeyle bir umask komutu mevcut olabilir, bunu
    degistirirsiniz.)

    Gelelim isin diger tarafina. Guvenlik nedenleriyle ben bunu yapmanizi
    onermem. Zira, butun iptidai dosyalar executable oluyor bu sekilde.
    Sorununuzu probleme ozel sekilde baska bir yontemle cozmek daha dogru
    kanaatimce.

    --
    roktas