[linux-ileri] Re: cekirdek ve turkce karakter

---------

From: Serdar KÖYLÜ (serdarkoylu@fisek.com.tr)
Date: Mon 22 Dec 2003 - 10:35:00 EST

    Selamlar..

    Dagitim cikarma konusu, cesitli uygulamalar arasindaki bagimliliklari ve
    esgudumu saglamak icin en kolay yontem. Ben bu yuzden bir hayli sicak
    bakiyorum konuya. Diger yandan cesitli subsystemleri test etmek, anlamak
    ve kafalara yerlestirmek icinde en iyi yol.

    Ben tek bir ornek veriyorum, elbette tek basina bir tek ornegi dusununce
    anlamsiz boyle bir ise soyunmak. Fakat benzer pek cok sey olabiliyor.
    Ornek olarak, authentication mekanizmasini veya klavye/font yonetim
    mekanizmasini anlamanin en iyi yolu bir dagitim olusturmak.

    Bence dagitim cikarmanin bir tek onemli faydasi olur. O da bu
    know-how'u kazanmak. Elbette bazi minor faydalari olacaktir ama bu o
    kadar onemli degil.

    Diger yandan dagitim cikarmanin gozde buyutulecek bir tarafi yok. En
    zorlayacak konu paket derleme olabilir. Belkide installer bir de.. Hepsi
    bu.. Eger el altinda 20-25 makinelik bir Linux network varsa bunlarda
    cok kolayca halledilebilir. Installer icin gereken hemen her sey hazir
    zaten..

    Onemli olan bir dagitim cikarilacaksa, bunun bir sekilde digerlerinde
    olmayan bir katma deger sunabilmesini saglayabilmektir. Ama o noktaya
    gelebilmek icin en azindan "rpm -i" konusundan daha fazlasini
    ogrenebilmek lazim. Dahasi, guru olanlar icin o mevzu tali bir konudur.
    Sen, ben veya Murat KOC icin dagitim cikarmaya ugrasmak bosa emek
    harcamaktir. Fakat herkes bilhassa o alt sistemleri hakkiyla kavramis
    degil. Onlarin bu tur sistemleri daha iyi kavrayabilmesinin en kolay
    yolu bir dagitim hazirlamak olacaktir. Ustelik, goruldugu gibi bu
    noktada pek cok insan cok daha heveslidir.

    Bu asamada, eger birileri yeni bir dagitim cikarmayi dusunurse, onun
    cikaracagi dagitimdan olan beklentilerim yerine, o dagitimi cikaranlarin
    edinecegi tecrube benim gozumde onem kazaniyor. Bu asamada, onlara
    CVS-to-RPM yolunda degil, mesela NIS auth icin su hususlara dikkat edin,
    ypserv'i dagitima mutlaka ekleyin ve onu kurmak icin guzel toollar
    olusturun vs. demek benim icin anlamlidir. Bugun nsswitch.conf
    dosyasinin ne ise yaradigini hakkiyla bilen kac kisi var ? Veya
    hostname'in nasil ayarlanacagini.

    Simdi dagitim cikaran birileri bana gelerek, RH gibi bir sey
    yaptiklarini soylerlerse alabilecekleri destek minimum olur. Ama onlar
    derseki, biz ise sifirdan basladik. RH veya DEBIAN ile alakamiz yok. Su
    sebepten yeni paket yoneticisi yapiyoruz yada bu sebepten RPM/DEB
    sistemini kullanacagiz. Her ikiside ayni derecede makbul olur gozumde.
    Ama onlarin ne yaptigini bilerek, PAM, Network Configuration
    parametreleri vs. isine bulasmasidir benim icin gerekli olan. Eger
    bunlari RH veya baska bir yerden kopya edeceklerse, cp komutunu
    biliyorsunuz, bana niye soruyorsunuz derim. Ama en azindan bu
    yapilandirma sistemini kesfedecek olurlarsa onlara cani gonulden destek
    olurum..

    Yani konu, yeni bir dagitim cikarip kullan(dirt)mak degil benim gozumde.
    Linux mimarisini ogrenmeleri icin bu ise destek olmak. Bilenler bilir,
    GelecekLinux 2.0 hazirlanirken destegim oldu. Ama inanin ki minor
    seviyede olmustur. Cunku o benim ilgilendigim turden bir dagitim yapmak
    kalibina girmiyordu. Fakat deselerdi ki, biz komple yapilandirma
    sistemini filan bastan kesfedecegiz. O zaman yaklasimim farkli olurdu.
    Netekim, o donemde bir baska projeye yuklendik biz. GL disinda, her
    yonden farkli bir dagitim. Burada bana yapilan teklifi gozu kapali kabul
    etmistim. Ve oyleki ise once kendi paket yoneticimizden basladik. Cok mu
    lazimdi ? RPM vs. yetersizmiydi ? Hayir, ama biz hacker'iz. Bize yakisan
    bu olacaktir. Yoksa, canavar gibi tonla UNIX varken zamaninda Linux'ada
    baslamazdik. Evet, Linux'ta boyle bir faaliyetin neticesinde basladi ve
    bugunlere geldi. O gunlerde hic kimse Linux'un MINIX kadar kabiliyetli
    olmasini beklemiyordu. Ama is buralara geldi nihayetinde.

    Sonuc olarak, bugun dogru durust PHP derlemeyi ogrenmek, PAM'in icinden
    cikabilmek vs. istiyorsaniz, bir hacker sapkasi altinda dagitim
    hazirlama isine girismeniz gerekiyor, bilhassa ulkemizde. Bana su
    authentication mekanizmasini anlatabilecek kac kisi var bu listede ?
    Yani nasil oluyorda bir kullanici sisteme login oluyor ? Kernel
    kullanici adiymis, passwd dosyasiymis, hicbirinden anlamaz. TELNET,
    SSH, DIP vs. ile nasil login olabiliyorsunuz ? /dev dizini hakkinda bir
    seyler soyleyebilecek kac kisi var aramizda? Evet, cevabi cok basit
    sorular ama, cevaplari bilen kac kisi var, bilmeyen kaci ?

    Iste aslolan konu bu. Gonlum isterki boyle bir faaliyet yapilirken daha
    extra guzellikler de katilsin o dagitima. Ihtiyaclar bazen gorulmez. Arz
    etmediginiz surece ona olacak talebi de goremezsiniz. Asil espri burada.
    Bugun pek cok ihtiyac var Linux'ta.. Ama goremiyoruz. Maalesef var.
    Tamam kabul ederim. Bunlar uygulama seviyesinde cozulebilir. Ama
    asikar bir ihtiyaci gozardi ediyoruz. O uygulamayi sisteme entegre
    edecek adamlari nasil saglayacagiz ? Iste dagitim cikarmak o adamlarin
    yetismesine bir firsat vermek demek.

    Eger enver altin bu tur bir faaliyette, su paketi koymalisiniz
    diyecekse, oturup 3-5 RPM yapacaksa filan bunlari hic yapmamali. Ama
    mesela cikacak dagitimin entegre olarak Mono ile gelmesini, HTTP
    sunucunun XML-RPC, WSDL ve WebServices icin hazir olmasi icin yol
    gosterebilmeli. Veya ne bileyim, tum sistem parametrelerini gconf icinde
    tutabilmelerini saglayabilmeli o dagitimi yapanlarin. Sanirim
    anlasilmistir neyi kastettigim.

    Saygi ve sevgiler..