Re: [Linux] yeterli mi?

From: Can Kavaklıoğlu (eposta@cankavaklioglu.name.tr)
Date: Fri 07 Oct 2005 - 07:41:07 EEST

Merhabalar,
Bu konu oldukça tehlikeli bir konu; çünkü kapsamı çok çook fazla geniş.
İşletim sistemlerinden bahsetmek için oldukça (çooook çoook) tecrübe
sahibi olmak gerekli, hatta tecrübenin yanında uzuun da bir sakal
lazım... Dediğim gibi bunun başlıca sebebi işletim sistemlerinin
kapsamının çok geniş olması. Bunu tekrar söylüyorum çünkü çok önemli bir
nokta. Bugün bilgisayarla ilgili (teorik olmayan) pratik bir konuda
herhangi bir cümle kurduğunuz zaman işletim sisteminin birden fazla
parçasına değiniyorsunuz. Eh bir anlam ifade etmek için de 3,5 cümle
kurmak gerekli ise, bir paragrafta işletim sisteminin 5 den fazla ayrı
parçasına değiniyorsunuz demektir. Bu parçaların her birini tam olarak
anlamadan kurulacak cümlelerin altı boş olacaktır ve parçaları bilen
birisi çıka geldiği zaman, varsa yanlışlar ortaya çıkacaktır.

Hal böyleyken işletim sistemlerini toptan karşılaştırmaya kalktığınız
zaman şöyle durup bir düşünmeniz gerekiyor, uzuuunca bir süre. O yüzden
ben şöyle birşey önereyim. Sonuçlar ortaya koymadan önce, anlatmak
istediklerinizi bir araştırma şeklinde ortaya koyun. Bunu araştırıyorum
ben diyin, zaman içinde doğru olduğunu bildiğiniz anlamları not edin.
Uzuun bir not etme süresinden sonra bir takım doğru sonuçlara
varabilirsiniz.

Şimdi ben sizin dediklerinizden yola çıkarak birşeyler demeye çalışayım,
yukarda dediklerimin çerçevesinde. Yanlız ondan önce şu terimi de
belirteyim, yabancıların kullandığı "kutsal savaş" ("holy war") diye bir
terim var. Burada anlatmak istedikleri, tarihteki kutsal savaşların
"sebepleri, sonuçları sonsuza kadar tartışılabilir, hiçbiryere
varılamayabilir" gibi bir özelliğine sahip olmasıdır. Win$, Linux
karşılaşması da kolaylıkla bir "kutsal savaş" a dönüşebilir. Bunun
sebebi ise yine yukarıda dediğim gibi işletim sistemlerinin kapsamının
çoook geniş olması. Geniş kapsam dahilinde sosyal konularda var, aynı
politik, akademik, ticari konuların var olması gibi. Bir insan hayatını
herhangi bir işletim sistemini kullanarak kazanıyorsa, o işletim
sistemine duygusal bağlarla bağlı olması o kadar garip görülmez sanırım.
O yüzden bu konuda 1 deyip, 10 düşünmeden denilenler yanlış olmaya
mahkümdur.

Bu uzun girişten sonra bakalım ben neler demeyi başaracağım.

"Hal böyle olunca Windows ne yaparsa yapsın altından kalkamayacağı
cehalette bir toplulukla karşı karşıya."

Düşünceler:
-Altından kalkamıyorsa piyasadan çekilsin.
-Bunun bir sebebi güvenliğe yeterli önem verilmemesi, yada bu açıkların
arkasında başka amaçlar olması olabilir mi?
-Bildiğim kadarıyla genel olarak win$ sistemlerine girmek için bir onaya
gerek yok, herhangi özel bir önlem alınmadığı sürece girilebiliyor.

-Win$ olmasa bugün bu bilgisayarları kullanamıyor olacaktık; çünkü
bilgisayarların yaygın olmadığı dönemlerde, win$ in kolay kullanımı
bilgisayar kullanımını artırdı ve donanım elemanları bu sayede ucuzladı.
-Oyun piyasası gibi birçok piyasadan ekmek yiyen bütün insanlar bunu
win$ e borçlu.

"Şu ana dek üzerinde konuştuğumuz konu kısaca budur. Kanımca Microsoft,
bu güvenlik açıklarının tamamından sorumlu tutulmamalıdır."

Düşünceler:
-win$ yaptıkları için değil, yapmadıkları için sorumludur.

"Linux kullanırken bunlar başınıza gelmez, çünkü şu anda bu tarz
güvenlik açıklarından faydalanan firmalar genel ev ve küçük işyeri
kullanıcılarını hedefliyorlar."

Düşünceler:
-Linux sistemleri büyük şirketler tarafından kullanılıyor ve bence bu
kuruluşların saldırıya uğramadıklarını düşünmek doğru olmaz. (gerçek
bankalar soyuluyor, sanal bankalara neler oluyordur...) Bir işletim
sistemi herkesin heryer tarafından saldırıya uğrayabileceğini düşünerek
tasarlanmalıdır. Aksi halde o sistem delik deşik olacaktır.

Aklımdakileri samimi bir dille/düşünceyle aktardığımı düşünüyorum.
Amacım iğnelemek yada bilmişlik taslamak değil, sadece istediğiniz gibi
düşüncelerimi paylaşmak.

Bu tip konularda fikir alış verişi yapmaya (tartışmaya değil!),
öğrenmeye, bilinçlenmeye her zaman ihtiyacımız var. Böyle bir girişimde
bulunduğunu için tebrik ederim.

Can Kavaklıoğlu