Re: [Linux] Live CDler uzerine

From: Bulent Sener (bsener@inonu.edu.tr)
Date: Tue 15 Nov 2005 - 15:57:58 EET

Merhaba,

Ben knoppix özelleştirme denemiştim ve bana biraz karışık gelmişti (Belkide anlama yeteneğimin üstünde bir dille knoppix
özelleştirme belgeleri okumuşumdur). Daha sonra pclinuxos diye bir live cd buldum. Bu mandrake tabanlı bir live cd. Bu
dağıtımın en önemli özelliği çok kolay özelleştirilebilmesi.
Bir pclinuxos live cd indirip yazdıktan sonra yapılması gerekenler:
1- Sabitdiskte 5 GB / için, 2 GB swap için yer ayrılır (Bu kurulumda değil iso oluşumda gerekiyor, normalde 2-3 gb
yeterli aslında)
2- Bilgisayar pclinuxos ile açılır
3- Masaüstünde bulunan LiveCD Install kısayolu ile live cd sabitdiske kurulur
4- Sistem yeniden başlatılır (Doğal olarak pclinuxos ile)
5- Güncellemeler, ekleme ve silmeler yapılır (Bu aşamada synaptic son derece yararlı bir yardımcı olarak yanınızda
olacaktır)
6- Yapılması düşünülen tüm değişikliklerden sonra sistemin sabitdiskte kapladığı alana bakılır. Bu alan yaklaşık 1.8 GB
olmalıdır. Fazlalık varsa gerekli olmayan dosyalar silinerek yerden kazanılabilir.(Örneğin yabancı dillerin çeviri
dosyaları, dokümanlar silindiğinde bolca yer açılacaktır :) )
7- mklivecd yeni.iso komutu root olarak verildiğinde mevcut sistem live cd olarak yeni.iso dosyasına aktarılacaktır.
8- yeni.iso dosyası bir cdye yazılır ve hayırlı olsun. :)

Sistem KDE kullandığından yeni live cd muhtemelen belleği az olmayan bilgisayarlarda çalışacaktır. Ama pencere
yöneticisini de değiştirmek elinizde olduğuna göre endişelenecek bir durum sanırım söz konusu olmaz.

Not: Yukarıda yazdıklarımı yaparak haftasonu bir ders için sunum hazırladım ve sunumumu bu live cd ile yaptım. Hem
linuxun ne olduğunu gösterme fırsatım oldu hemde alıştığım ofis programını değiştirmeme gerek kalmadı.

Saygılarımla,
Bülent ŞENER
bir mum diğer bir mumu tutuşturmakla ışığından hiçbirşey kaybetmez