Re: [Linux] linux için amd mi intel mi

From: Utku (ivedreamt@gmail.com)
Date: Thu 19 May 2005 - 22:07:04 EEST

On 5/19/05, Enver ALTIN <ealtin@parkyeri.com> wrote:
> Merhaba,

İşletim sistemiyle bir kıyaslama yapmak çok zor ancak donanımsal bir
kıyaslama yapmak gerekirse...

AMD

Advenced Micro Device Athlonâ„¢ iÅŸlemcisini yeni jenerasyon bir iÅŸlemci
yapan nedir?
Advenced Micro Device Athlon™ işlemcisi, üst düzey yazılım
uygulamalarında yüksek performans sunmak için yeni bir mikromimari
tasarımı üzerine kurulmuştur. Advenced Micro Device Athlon™ işlemcisi,
bugünün bilgisayar sistemleri için yeni jenerasyon özellikler sunar:

Yüksek saat hızları için tasarlanmış süper veri hatlı, 9 baskılı
süperskalar mikromimari
x86 işlemci endüstrisinin, ölçeklenebilir çok işlemleme için
tasarlanmış Alpha™ EV6 protokolü üzerine kurulu, ilk 200MHz sistem
arabirimi
Bir x86 işlemcide tanımlanmış ilk süperskalar kayar nokta motoru
Büyük, programlanabilir, yüksek hızlı L2 cache belleğiyle beraber, x86
işlemci endüstrisindeki en büyük Level 1 cache (toplam 128KB)

Bu özellikler, Advenced Micro Device Athlon™ işlemcili sistem
kullanıcılarına, mükemmel deneyimler yaşatmak için bir araya geldiler.

Advenced Micro Device Athlon™ işlemcileri hangi saat hızlarında çalışacak?
Advenced Micro Device Athlon™ işlemcisinin ilk sürümleri, Advenced
Micro Device'nin 0.25 mikron işlemci teknolojisi üzerine kurulu 600,
550 ve 500MHz saat hızlarında çalışmak üzere tasarlandılar.

Advenced Micro Device Athlonâ„¢ iÅŸlemcisi ne zaman piyasaya sunulacak?
Ne zaman Advenced Micro Device Athlonâ„¢ iÅŸlemcili bir sistem
alabileceÄŸim?
Advenced Micro Device Athlon™ işlemcisi şu anda sistem üreticilerine
satılmaktadır. Advenced Micro Device Athlon™ işlemcili sistemlerin
piyasaya çıkmasının 1999'un 3. çeyreğini bulması tasarlanmıştır.

Advenced Micro Device Athlon™ işlemcisinin çekirdek büyüklüğü ne
kadardır? Kaç transistör barındırır?
Advenced Micro Device Athlon™ işlemcisi, 0.25 mikron, altı katmanlı
metal işleme teknolojisiyle 184 mm2 boyutundadır ve yaklaşık 22 milyon
transistöre sahiptir.

Advenced Micro Device Athlon™ işlemcisi Super7™ platformuyla uyumlu olacak mı?
Hayır. Yüksek performanslı Advenced Micro Device Athlon™ işlemcisi,
yüksek bant genişliğine ihtiyaç duyan yoğun uygulamaların taleplerini
karşılayabilmek için, şimdiki altıncı jenerasyon veri yollarından daha
güçlü ve ölçeklenebilir bir sistem veri yoluna ihtiyaç duymaktadır.
Advenced Micro Device Athlon™ işlemcisi, 400MHz'ye büyümeye uygun,
200MHz sistem veri yolu bant geniÅŸliÄŸine sahiptir ve Digital Equipment
Corporation şirketinin lisanslı Alpha™ EV6 veri yolu protokolü üzerine
kurulmuştur. Bu yeni veri yolu, ticari yatırım piyasasında gerekli
ölçeklenebilirlik ve gelişmiş performans sunacak Advenced Micro Device
Athlon™ işlemcili çoklu işleme platformları için kullanılmıştır.

Advenced Micro Device Athlonâ„¢ iÅŸlemcisi (Advenced Micro Device' Slot A
kullanan), Intel' Pentium(r) III (Slot 1 kullanan) anakartları ile
uyumlu mu?
Hayır. Advenced Micro Device Athlon™ işlemcisi, mekaniksel olarak
slot1 anakartlarla uyumlu, fakat farklı elektriksel arabirime sahip
olan Advenced Micro Device'nin Slot A modül tasarımını kullanmaktadır.
Slot A ve Slot 1 altyapılarının elektriksel olarak uygun olmamasından
dolayı, Advenced Micro Device Athlon™ işlemcisi, Slot 1 anakartlarla
çalışamaz. Slot A, elektriksel olarak Alpha™ EV6 veri yolu protokolü
üzerine kurulu 200MHz sistem veri yolunu kullanmak için tasarlanmıştır
ve bu sayede, Slot 1 altyapısına oranla önemli performans avantajları
sunar.

Advenced Micro Device Athlon™ işlemcisini hangi çipsetler ve
anakartlar desteklemektedir?
Advenced Micro Device, Advenced Micro Device Athlonâ„¢ iÅŸlemcisini
desteklemek için kendi yüksek performanslı, optimize çipset çözümünü
sunmayı planlamaktadır. Ek olarak Advenced Micro Device, Slot A
altyapısı kullanan Advenced Micro Device Athlon™ işlemcili sistemler
için optimize çözümler sunmak amacıyla, VIA Technologies, Acer
Laboratories, Inc. (, Ali) gibi önde gelen üçüncü parti çipset
üreticileriyle de çalışmaktadır. Advenced Micro Device ayrıca,
Advenced Micro Device Athlonâ„¢ iÅŸlemcisine optimize anakartlar sunmak
için, AsusTech [ASUSTeK], Biostar, FIC, Microstar ve Gigabyte gibi
önemli anakart üreticileriyle de çalışmaktadır. Ek anakart
üreticilerinin de bu gruba 1999'da katılması planlanmıştır.

Advenced Micro Device-K6(r)-2 veya Advenced Micro Device-K6-III
iÅŸlemcili sistemimi Advenced Micro Device Athlonâ„¢ iÅŸlemcisine terfi
ettirebilir miyim?
Hayır. Advenced Micro Device Athlon™ işlemcisi, üst düzey performans
yeteneklerini sunabilmek için, yeni termal ve elektriksel
spesifikasyonlar sunan, tamamı ile yeni bir mimari ve sistem
platformudur.

Öncelikle komut seti kavramını ele alalım. Komut seti işlemcinin
anlayabildiği en temel ve ilkel komutlar kümesidir. Bu seti oluştuan
komutların formatını ve içeriğini işlemcinin mimarisi belirler. Birçok
komut setinde ortak olan komutlara örnek olarak toplama, çarpma gibi
aritmetik işlemleri, büyük mü, eşit mi ya da küçük mü gibi
karşılaştırma işlemlerini, VE, VEYA, SOLA KAYDIR gibi mantık
işlemlerini, koşullu/koşulsuz dallanma gibi program akışını kontrol
eden komutları gösterebiliriz. Bütün bu komutların ortak özellikleri
girdi olarak ya belirli bir bellek adresinde ya da bir iÅŸlemci
yazmacında (register) saklanan değerleri almaları ve karşılığında yine
bir değer oluşturup belli bir bellek konumuna kaydetmeleridir. Örneğin
toplama işlemini ele alırsak:

TOPLA R1, R2, R3
Bu komut, R1 ve R2 yazmaçlarındaki değerleri toplayıp sonucu R3
yazmacına yazar.

Bu ve benzeri komutların üzerinde işlem yaptıkları ve sonucu
yazdıkları yazmaçların genişliği yani kaç bitten oluştukları değişken
olabilir. Temel olarak aynı olan komut set içerisinde farklı
adlandırılarak değişik boyutlarda veri üzerinde işlem olanağı
sağlanır. Mesela toplama işlemi:

TOPLA_B : Byte, yani 8-bit Toplama iÅŸlemi
TOPLA_W : Word, yani 16-bit Toplama Ä°ÅŸlemi
TOPLA_LW: Long Word, yani 32-bit Toplama Ä°ÅŸlemi
gibi farklı biçimler alabilir. Konumuz olan 64-bit kavramını bu
noktada devreye sokabiliriz. 32-bitlik bir işlemcide komutların
üzerinde işlem yapabildikleri en uzun temel veri 32 bit iken,
64-bitlik bir işlemcide bu tam tamına iki katı; yani 64-bit. Bir
örnekle açıklamak istersek 64-bitlik bir işlemcinin komut setinde iki
64-bit sayıyı toplayıp sonucu 64-bit (ve varsa 1 bitlik eldesi) olarak
saklayabilen bir komuta rastlamak mümkündür. 32-bitlik bir işlemci
için de 64-bitlik toplama yapan bir komut tanımlamak mümkün olurdu
ancak bunu yapabilmenin tek yolu 64-bitlik toplamayı üst ve alt
32-bitleri iki ayrı 32-bitlik toplama işleminde birinin eldesini diğer
toplama işlemine aktararak gerçekleştirmek ve iki sonucu 64 bit olarak
yanyana birleştirmek olduğundan durum işlemcinin tasarımı ve mimarisi
açısıdan daha karmaşık bir hal alırdı. Bununla kalmayıp sonucun elde
edilmesi için en az iki toplama işlemi kadar beklemek durumunda
kalırdık. 64-bit işlemcimizde ise aynı işlem iki yerine sadece bir
32-bitlik toplama işleminin süresi kadar olacak. Çarpma gibi toplamaya
kıyasla çok daha karmaşık olan işlemler için ise bu avantaj çok daha
belirgin bir hal alır. Kısaca, çok daha kısa bir sürede daha büyük
tamsayılar ya da daha yüksek çözünürlüklü ondalık sayılar üzerinde
aritmetik ve mantık işlemleri gerçekleştirebileceğiz.

64-bit kullanarak 2 üzeri 64, yani 18446744073709551616 farklı sayı
ifade edebilmek mümkün. 32-bit'in sınırı olan 2 üzeri 32, yani
4294967296 ile kıyaslandığında bu çok büyük bir avantaj. Bu sayede
işlemci, örneğin, ekran kartına gönderilmek üzere çok daha detaylı
veriyi çok daha kısa zamanda hazırlayabilir. Internet!teki veri
trafiğinde güvenlik amacıyla (mesela internet alışverişlerinde)
kullanılan şifreleme algoritmalarında olabildiğince büyük sayılarla
kısa sürede veri işleyebilmek güvenliği çok daha üst seviyelere taşır.
Bu da demektir ki çok daha güvenli bir internet ortamına çok daha
hızlı erişim sağlamamız mümkün olacak.

32-bit uygulamaların çalıştırılmasında da büyük avantajlar sağlamak
mümkün. Eğer kod düzenleyiciler (compiler) gerekli desteği verirse
32-bit uygulamaları çok daha verimli ve hızlı çalıştırabileceğiz.
Mesela iki 32-bit toplama işlemini iki ayrı toplama işlemi yerine tek
bir 64-bitlik toplamaya dönüştürerek performans arttırılabilir.

Adresleme açısından da büyük avantajlar mevcut. Adreslenebilen bellek
aralığı (2 üzeri 64) 32-bit işlemcilere göre 2 üzeri 32 kat büyük. Bu
sayede daha yüksek kapasitelerde veri saklamak, daha büyük sabit
disklere ve RAM belleklere erişim sağlayabileceğiz. Bunun yanında
yazılımların okuyup yazabildikleri dosya boyutları da genişleyecek.
Özellikle bilimsel araştırmalarda kullanılan uzun zamanlı ve detaylı
gerçek hayat simulasyonlarında olağanüstü performans artışları
sağlanacak ve daha önceden ancak çok yüksek fiyatlı iş istasyonlarında
mümkün olanları evimizde gerçekleştirmek bir hayal olmaktan çıkacak.
64-bit'in getirdiği bu tarz avantajlara en güzel örneği insanın gen
haritasının çıkarılmasını mümkün kılan, eski adıyla Digital Equipment
Corporation; sonraki el değiştirmenin ardından Compaq tarafından
tasarlanan 64-bitlik Alpha işlemcileridir. Daha önce 64-bitlik Alpha
işlemcilerini evlerimize uygun fiyatlarla sokabilme fırsatı denenmiş
ancak Microsoft'un Alpha NT işletim sistemini geliştirmeyi durdurması
buna bir nokta koymuÅŸtur.

DEC Alpha İşlemcisi: Çağının çok ilerisinde bir 64-bit işlemciydi.

Bunların yanısıra tam performans sağlayabilmek için bu işlemcileri
32-bitlik olanlara göre daha büyük kapasitede belleklerle beslemek
gerekecek. Bu gereklilik özellikle kasa (cache) belleklerde kendini
gösteriyor. İşlemci yongası üzerinde yer aşan ve işlemciyle aynı
hızlarda çalışabilen birinci, ikinci ve bazı durumlarda üçüncü seviye
tampon belleklerin (L1, L2 ve L3 cache) performanslarını belirleyen
unsur, saklayabildikleri BİRİM veri sayısıdır. Burada BİRİM kelimesini
vurgulamamızın nedeni bu birimin 64-bit işlemcilerde 64-bit, 32-bit
işlemcilerde ise 32-bit; yani yarısı olması. Bu demek oluyorki, aynı
miktarda bellek 64 bitlik bir işlemcide 32-bitliğin yarısı sayıda
BİRİM veri depolayabilecektir, ki bu da performansının düşük olacağı
anlamına gelir. Bu açığı dengelemek için yonga üzerine en az iki kat
daha büyük tampon bellek yerleştirmeyi gerektirir. Tamin edeceğiniz
gibi yonga üzerinde daha fazla bellek demek daha büyük yonga, yani
daha düşük üretim verimi, yani daha pahalı yonga demektir. 0.13 mikron
teknolojisiyle bir Athlon64 çekirdeği üretmek bir Barton çekirdeği
üretmeye kıyasla daha maliyetli olacaktır.

Yonganın alanca büyümesine sebep olan diğer bir etken de çekirdek
üzerinde oradan oraya dolaşan veri/adres yollarının ve zaten çok yer
kaplayan aritmetik-mantık işlem ünitelerinin (ALU) artık 32 bit yerine
64 bit olmaları, dolayısıyla yonga üzerindeki zaten hat safhadaki
karmaşanın ikiye katlanması. Bu konu, üretimin yanı sıra tasarım ve
test süreçlerinin uzunluğunu, yönetimini ve gerekli insan gücünün
boyutunu da arttırarak tasarım ve test maliyetinin de artmasına yol
açar. Bu açığın kapatılması daha küçük yonga alanı gerektirecek olan
yeni üretim teknolojileriyle mümkün olacaktır.

Yonga üzerindeki veri/adres yollarının ve bellek hücrelerinin sayıca
ikiye katlanması güç tüketen elemanların sayısının da en az iki katına
çıkması demektir, ki bu da güç tüketimini mantıklı değerlerde tutmayı
oldukça güçleştirir. Bu dezavantaj da diğerleri gibi yeni kılıflama ve
yerı-iletken üretim teknolojilerinin sağladıklarıyla dengelenecektir.
Athlon64'te kullanılan 940 ve üzeri sayıda pin gereksiniminin altında
yatan sebepler yukarıda bahsettiğimiz karmaşanın bir sonucudur. Daha
çok transistör demek, daha çok akım; çok akım ise aynı besleme
voltajında daha çok güç tüketimi anlamına gelir. Çok akımı mümkün
olduğunca verimli biçimde işlemciye aktarmanın yolu ise besleme
gerilimi ve toprak için daha çok sayıda pin kullanmayı gerektirir. Güç
tüketiminin azaltılması için besleme voltajı da düşürülmelidir ki bunu
da ancak 90 nanometre teknolojisine geçildiğinde görebileceğiz.

Bütün bunlara paralel olarak, çevre birimlerle haberleşmeyi sağlayan
PCI, AGP ve FSB gibi arayüzler de 64 bitlik işlem yapma gücünü bir
avantaj olarak kullanabilmek için veri yolu boyutlarını ve veri akış
hızını arttırma yoluna gidecektir. PCI Experess gibi daha geniş veri
yollu ve daha yüksek hızlı arayüz standartları yaygınlaşacaktır. Yonga
setiyle bağantıyı sağlayan FSB veri hattı da bu işleme gücünü tam
verimle kullanabilmek için veri yolu genişliği ve çalışma frekansı
açılarından daha yüksek değerlere ulaşmak zorunda kalacaktır.

64-bitlik güce bu derece yakın olmak eminiz ki hepimizi
heyecanlandırıyor. Ancak bu gücü gerçek anlamda tadabilmek için 64-bit
yazılım ve uygulamaların yol katetmesini beklememiz gerekecek.
Tavsiyemiz, RAM'ler için biraz daha fazla para ayırmanız, para sorun
değilse yeni 64-bitlik canavarlardan bir tanesine hemen sahip olmanız
ve sorun ise sabredip 64-bitlik işletim sistemi ve yazılım konuları
netleştikten ve de işlemci fiyatları düştükten sonra 64-bit'e terfi
konusunu mutlaka ciddi bir biçimde ele almanız. Şundan emin
olabilirsiniz ki, bu terfi(yazılım desteği de olduğunda) size her
konuda olumlu olarak geri dönecektir. Bu da intel yapısı ama bir fark
var arkadaşlar çünkü RISK veri yolunu iki kişi daha kullanmakta birisi
dünyanın en güçlü sisteminin cekirsegi olan AS serisi ve NoWorld
çekirdekleride bu yapıyı kullanmakta.

Ama bu yapılar aynıdır...

INTEL

Intel uzun zamandır Pentium 4 işlemcilerini geliştiriyor bildiğiniz
gibi. Williamette kod adlı soket-423 versiyondan bu yana çok şey
değişti. En önemli gelişme kuşkusuz .13 mikron teknolojisi ile üretime
geçişle yaşandı. Northwood çekirdeği sayesinde Intel, hız yarışında
.13 mikron mimarisinin getirdiği avantajları kullanarak bugün halen
önde devam ettirdiği MHz yarışında AMD'yi açık ara geride bıraktı.
Özellikle Williamette zamanında Athlon'lar Pentium4'leri rezil
ediyordu. Northwood ile Intel durumu yavaş yavaş düzeltmeye başladı.
Yavaş yavaş diyoruz çünkü Northwood da adım adım gelişmeye devam etti.
Örneğin 533MHz FSB hızını yakaladılar. Daha sonra da Hyper-Threading
desteği geldi. 3GHz hızını ilk Intel görmüş oldu.

Tabii gerçekte çok yüksek hız, çok yüksek performansı getirmiyor. AMD
saat hızı her şey değildir sloganıyla kendi işlemcisinin daha düşük
frekansta çalışmasına rağmen yüksek hızda çalışan Pentium4'leri
geçebildiğini söylüyordu. Ancak kullanıcıların çoğu "Bu araba kaç
yapar" mantığında hareket ettiğinden bu söylem yeterince etkili
olamadı. Bunun üzerine de PR sistemine geçip işlemcilerinin hangi
Intel işlemcisine denk geldiğini gösterdiler ve bu numaralar
işlemcinin de adı oldu. Intel ise hız her şey değildir sloganına
aldırmayarak hızını yükseltmeye devam etti. Ancak hiç kuşkusuz AMD'nin
kullandığı sloganda gerçek payı vardı ve Intel ufak ufak kendisine
dönmeye başlayan hız avantajını ve 3GHz işlemcisiyle kendisine dönen
hız liderliğini devam ettirmek için bir şeyler yapmalıydı.

Intel'in .09 mikron üretimine geçişinin ürünü olacak Prescott
iÅŸlemcisine kadar Northwood'a bir ÅŸeyler vermesi gerekiyordu.
Hyper-Threading yazılım desteği gerektiriyordu ve sadece en hızlı ve
çok pahalı 3GHz işlemcisinde bu özellik vardı. Bunun yanında Intel
hızlı olmayı, performansa katkısı olsun olmasın, çok iyi
pazarlayabiliyor. Ä°ÅŸlemcinin Pentium olarak bilindiÄŸi bir pazarda daha
hızlı bir Pentium'u satmak çok daha kolay kuşkusuz. Bu yüzden normalde
Prescott'a ait bir özellik olan 800MHz FSB hızı desteğini Northwood'a
da verdi. Tabii ilk 800MHz iÅŸlemci yine 3GHz oldu. Ancak, Intel hem HT
desteğini hem de 800MHz FSB hızını 2GHz üstü işlemcilerine verip
AMD'nin karşına çıkacak. Aslında bunlar yaklaşan savaştan önceki taciz
ateÅŸleri gibi. AMD tamamen Opteron'a kilitlenmiÅŸ durumda. Ä°lk defa
teknoloji olarak Intel'de olmayan bir özellik sunacaklar. Intel de
buna karşılık verecek tabii. Prescott'ta daha gelişmiş bir HT desteği
çok daha yüksek hızlar göreceğiz örneğin. Ancak bunlar olana kadar da
rekabet sürmeli. O nedenle her iki tarafta işlemcilerine bu zamanı
dolduracak özellikler ekliyor. Intel bu arada HT desteğini
yaygınlaştırmak için de çalışmalarını sürdürüyor. Bu savaşı yazılım
desteği olmadan kazanmak imkansız. AMD 64-bit mimarisi için, Intel ise
HT özelliği için yazılım desteğine muhtaç. Gelecek ne gösterecek
göreceğiz ancak biz bugüne bakalım.

3GHz işlemciler çoğumuza uzak, bu açık; ancak özellikle 2.4GHz
işlemciler epeydir 200$ civarına satılıyordu ve şimdi 200$ altına da
indi. Günümüzde işlemcilerin önemi özellikle ev kullanıcıları ve
oyuncular için azaldı. Standart PC'ler için çok yüksek olan işlemci
hızlarına ulaştık. Oyunlarda ise ekran kartları sistemleri limitliyor.
Bu durumda mantıklı bir alışverişte işlemciye 200$dan fazla para
harcamak gereksiz. Intel hem HT hem de 800MHz FSB hızını 2.4 GHz
işlemcisine kadar indirip fiyatı yine 200$ seviyesinde tutacak. Bu
durumda bu yeni Pentium 4 2.4C işlemcilerinin kısa zamanda popüler
olacağı kesin. Üstelik daha şimdiden rahatlıkla 3GHz seviyesine
overclock edilebildikleri haberleri nette yayınlanıyor. Diğer iki
iÅŸlemci ise P4 2.6 ve 2.8 GHz. Yeni iÅŸlemciler i865PE ve G ile bu
hafta tanıtıldı. Çok yakında satıcılarda görebilirsiniz.

Yeni Pentium4'leri hangi yonga setleri destekliyor?

800MHz FSB hızı kuşkusuz bu hızı destekleyen anakartları gerektiriyor.
Ancak bununla bitmiyor. Hepimiz artık Pentium4 işlemcilerinin veriye
nekadar aç olduğunu biliyoruz. Bu açlığı ise ancak çok hızlı bellekler
ile doyurabiliyoruz. gerçi her uygulama da bellek hızı aynı etkiyi
yaratmıyor ancak çok kısa zamanda bitmesini istediğimiz işlerde
özellikle Divx encoding ve dosya sıkıştırma gibi, belleğin önemi çok.
Buna karşılık oyunlarda ekran kartı limiti yüzünden belleğin faydası
daha az. Intel RAMBUS dayatmasında vazgeçip Granite Bay çipsetiyle ilk
defa Dual DDR RAM teknolojisine geçiş yapmıştı. Doğru yolu nihayet
bulan Intel bu çipset ile sadece DDR 266 moduna destek verebiliyordu.
Hepimiz biliyorzu ki bellek bant geniÅŸlikleri pratikte teorik
değerlerin çok altında sayılara ulaşabiliyor. Bu durumda ne kadar
hızlı bellek kullanırsanız o kadar iyi. 800MHz (200x4) FSB hızı ile
kuşkusuz işlemcinin veri ihtiyacı daha da arttı. DDR RAM teknolojisi
Dual olarak bile olsa bugün bir Pentium 4 işlemcisini pratikte tam
olarak besleyemiyor. Bunda bellek kontrolcülerinin rolü olduğu gibi
Dual belleklere dağılmış verilerin okuma esnasında hemen bellekten
çağırılamaması da rol oynuyor. Ne olursa olsun şuan için eldeki en iyi
imkan Dual sistem ve en hızlı bellekler de PC3200, yani DDR 400.

Hemen tablomuzda bellek bant genişliklerini görelim:

Dual DDR Saat Frekansı Bant Genişliği
PC 1600/DDR 200 100 MHz x2 3,2 GB/sn
PC 2100/DDR 266 133 MHz x2 4.2 GB/sn
PC 2700/DDR 333 166 MHz x2 5.4. GB/sn
PC 3200/DDR 400 200 MHz x2 6.4 GB/sn

Yeni Pentium4'ler 800MHz FSB hzıyla tam 6.4GB/sn bellek bant
genişliğine ihtiyaç duyuyor. Bunu tablodan da gördüğünüz üzere ancak
Dual DDR 400 teroide karşılayabiliyor.

Intel de bunu bildiğinden yeni işlemcileri yeni çipsetlerle piyasaya
sürüyor. Bunları incelemeye başladık bile.

i875P giriş seviyesi iş istasyonları için. Perfromance Acceleration
Technology denen bir teknikle bellek gecikmelerini azaltıyor. ECC
bellkek, DDR 400 ve 800MHz FSB desteği ile öne çıkıyor. ICH5(R) güney
köprüsü sayesinde SATA RAID standartlaşıyor. Firmalar bu anakartlara
ekstra yongalar koyarak özelliklerini daha da geliştiriyorlar. Bu
çipset artık 400MHz işlemcilere destek vermiyor.

i865PE ise PAT teknolojisi ve ECC bellek desteÄŸi olmayan model. 400MHz
Northwood destekliyor. ICH5(R) güney köprüsüne sahipler. Bu yonga seti
de aslında pahalı ancak firmalar bu anakartlara daha az özellik
ekleyerek fiyatlarını daha düşük tutabilirler.

i865P en zayıf model. Bu çipset 800MHz işlemci desteklemiyor ancak
firmalar resmi olmadan bu desteÄŸi veriyorlar.

i845PE'nin de resmi olmasa da 800MHz FSB ve DDR 400 destekleyen modelleri var.

Biz bu yazımızda yeni seri Pentium4'lerin tamamını Asus'un i875P yong
setli i875P ile deneyeceğiz. Bakalım yeni Pentium4'ler i875P'nin
imkanlarıyla birleşince neler yapabilecek. Tabii "eski" Pentium 4
2.4'ü de unutmadık. Bu işlemcide HT desteği yok ve FSB 533 MHz.

SONUÇ

Testlerimiz bize gösterdi ki yeni işlemciler genel olarak ekran kartı
limitli oyunlar haricinde "eski" işlemcilere göre fark yaratıyor. DDR
400 desteği yeni Pentium'lar için olmazsa olmaz bir özellik. DDR 333
eski Pentium'lar için bile pek yeterli değilken FSB 800MHz olunca
tabii daha hızlı bellek kendini özellikle bellek performansına duyarlı
uygulamalarda hemen belli ediyor. Ancak burada gözardı edilmemesi
gereken bir ÅŸey var: i875P yonga seti. Dual DDR400 ve PAT
teknolojisini bu anakart veriyor. Fiyatı yüksek ama üzülmeye gerek
yok. i865PE yongasetini taşıyan anakartlar daha ucuz ve ECC ile PAT
desteği dışında bellek imkanları aynı. PAT'ın hayati bir önemi yok ECC
ise server tarzı platformlar için tercih ediliyor.

Testlerde oyunların işlemci hızına duyarsız olduğunu gördük. Tek
istisna simulasyonlar. Flight Simulator gibi oyunlar oynuyorsanız
bütçenize göre bir işlemciyi seçin.

FPS tarzı ekran kartına yüklenen oyunlar için ekran kartını sağlam
tuttuktan sonra bizce yeni P4 2.4GHz işlemcilerden alın. yenileri C
harfi ile gösteriliyor. Bu işlemcinin overclock potansiyeli de var.
Eski işlemcilerden almayın artık derim.

Genel olarak ise yeni Pentium4'leri başarılı bulduğumu söylemeliyim.
AMD ile rekabet Intel'i elindeki teknolojileri erken piyasaya sürmeye
zorladı ve bu da kuşkusuz hem fiyat olarak hem de işlemci hızı
bakımından kullanıcıları memnun ediyor. HT desteği şuan için çok
yaygın değil. WindowsXP destekliyor gerçi ama esas faydası
kullandığınız uygulamalarda özel destek olunca ortaya çıkıyor.
Cinema4D testimiz bunu gösterdi. İşlemcinin HT gibi geleceği olan bir
özelliği olması artı puan kesinlikle. Rakip AMD Athlon işlemcilerinin
gelecek vaat eden bir özelliği yok örneğin. Opteron'a kadar tabii.

Hangi işlemciyi alacağınız sizin ihtiyaçlarınıza bağlı ama biz genel
kullanım için Pentium 4 2.4C'yi tavsiye ediyoruz. Hem fiyatı diğer
Intel işlemcilerine göre daha makul hem de sunduğu hız ve içerdiği
teknolojiler tatmin edici. HT uygulamaları artınca ki artacak, daha da
fazla performans almak mümkün olacak. Tüm "Intel'cilere" tavsiye
ediyorum.

Utku Tanrıvere
Bilgisayar Op.