Re: [Linux] en iyi kurulum hangisi?

From: Serdar KÖYLÜ (serdarkoylu@fisek.com.tr)
Date: Wed 16 Mar 2005 - 16:42:35 EET

Selamlarçç

> merhaba,
> hizli, saglam ve sistemimle tam uyum icinde olacak bir linux istiyorum.
> yani paketleri tek tek de kurabilirim ve bir kac gunumu(belki haftami)
> bu ise ayirabilirim.
> bu bilgiler isiginda su konularda yardimci olursaniz sevinirim?
> 1) gcc'nin optimizasyon ayarlarini kullanarak daha iyi bir sistem elde
> edilebilir mi?
> yani kernelden tutun da diger paketlerin boyle optimizasyon ayarlari
> kullanilarak derlenebilmesi mumkun mu?

Böyle bir optimizasyonla ne beklediğiniz önemli. Örneğin, 2 işlemcili
bir sisteminiz varsa, buna uygun derlenmiş bir kernel ciddi performans
kazancı getirir. Ama tek işlemciniz varsa o kernel sizi yavaşlatır.

i586/i686 gibi optimizasyonlardan çok fazla performans kazancı
beklemeyin. Bunlar bilhassa MPEG çözme gibi konularda faydalı olacaktır.
Daha kötüsü, güncel CPU'ların ömrü, RAM, PCI vs. beklemekle geçiyor. Hal
böyle olunca SIMD/3DNow vs. uzantılarının getirilerini görebilmek
pratikte zor. BU tür CPU optimizasyonları, ölçülebilir ama hissedilemez
kazançlar sağlacaktır.

Asıl önemli husus, uygulamaların kendi içersinde daha optimize
olabilmesidir. Örneğin, MySQL'u tcp destekli, bilmem ne destekli vs.
derlemek. Bu yol her zaman zordur. Gentoo'nun use=+zart -zurt düzeneği
ile aşılamayacak kadar zordur.

Eğer, uygulamaları birlikteliklerini gözeterek optimum yamalar ve
configure seçenekleri ile derlerseniz, en optimum performansı elde
edersiniz. Bu yüzden, debian örneğin, Gentoo'dan daha hızlı oluyor..

> mumkunse bir KAYNAK adresi (okuyup bu konular hakkinda bilgi sahibi
> olmak icin) verebilir misiniz?
> 2) bilgisayarimin internet erisimi yok fakat okuldan rahatlikla
> download edip cd'lere aktarabilirim.
> yani net install haricinde bir cozum onerirseniz sevinirim.
> ulkemiz icindeki ftp yansilarindan bu amaca yonelik bir link yazabilir misiniz?
> (ftp.linux.org.tr dan olursa guzel olur:)))

Bence, hazır çözümlere yönelin. Tipik olarak debian, mandrake vs. size
çoğu zaman iyi bir altyapı sunarlar. Bunları alın. Bir süre kullanın.
Nerede performans kaybı yaşadığınıza bakarak ona göre önlem alın.
Saniyede 100 kare yerine 115 kare gösterebilmek için günlerce herşeyi
baştan derlemek pek fazla akıllıca olmaz, çünkü zaten saniyede 30
kareden sonrası sizin için farkedilmez olacaktır. DivX, 3D Oyunlar vs.
kaç tanedir, 3-5 tane. src.rpm indirin, derleyiverin veya hazır CPU özel
derlenmişini bulun. Derleme vs. ile yapacağınız bir sürü takla yerine,
çoğunlukla bir iki servisi kapatmak daha çok performans kazandırabilir.

Saygı ve sevgiler..