Re: [Linux] Yeni bir dağıtım İstiyorum

From: OÄŸuz Eren (ogzeren@gmail.com)
Date: Sat 05 Mar 2005 - 14:39:49 EET

Merhaba,

Sisteminizin loglarina /var/log dizininden erisirsiniz.
/var/log/boot.msg boot'taki mesajlari icerir. /var/log/messages ise
calisma anindaki mesajlari icerir.

Koddan derlediginiz bir programda configure scriptinin mesajlari
genelde config.log isminde, ayni dizinde bir dosyaya atilir.
Configure scripti hata verirse kesilir zaten. Son birkac satir size
neden kesildigini soyleyecektir. Daha evvelki mesajlar uyarilar ve
bildirimler icerir. Configure scripti 'x paketi yok' diye hata verip
kesilirse anlayin ki hem x paketine, hem de x-dev paketine ihtiyaciniz
vardir.

rpm kurarken eger konsolda yapiyorsaniz, ekrana doker; ancak zaten
oyle 'yazip yazip gececek' kadar cok hata vermez, bagimli olunan
paketlerin adini doker sadece. Bu durumda x paketi yok derse sadece
x.rpm yeterlidir, koddan derlemediginiz icin x-dev'e ihtiyaciniz
olmaz.

Bir programi calistirirken, veya program acildiktan sonra kullanim
esnasinda hata aliyorsaniz, hatalara ve uyarilara ulasmanin en iyi
yolu programi grafik ortamda degil konsolda calistirmaniz. Bu durumda
o kabuktaki hata mesajlarini ve uyarilarini inceleyebilirsiniz.

Genel olarak, konsolda verdiginiz bir komutun iki ciktisi vardir:
standart cikti ve hata ciktisi. Her ikisi icin de varsayilan cikis
aygiti konsolun kendisidir; ama bunu degistirmeniz mumkun.
komut_satiri > dosya
ile standart ciktiyi 'dosya' isimli bir dosyaya vermesini
saglayabilirsiniz. Ornegin
ls > dosya
komutu dizin icerigini konsola degil, dosya isimli bir dosya yaratip ona yazar.
">" yerine "2>" yazarsaniz hata ciktisini yonlendirmis olursunuz. >&
ile de her iki ciktiyi birden yonlendirirsiniz.

(Biraz ezberden yaziyorum, hatam varsa duzeltin)

> 2.Ben sadece çekirdeği
> derleyerek çalışan bir Linux elde edemez miyim ?

Edersiniz. Zaten bahsettiginiz cekirdegin ismi Linux'tur. Ancak
calisan bir Linux, calisan bir isletim sisteminin sadece cekirdegidir.
Uzerine bash gibi bir kabuk, grub gibi bir bootloader, tercihe gore
x.org veya XFree86 gibi bir x server (grafik ortam icin), kde, gnome
gibi masaustu ortamlari ve cesitli ihtiyaclara gore gnu lisansiyla
dagitilan uygulamalar ilave edince bir isletim sistemi olur. SuSE,
Fedora, Gelecek gibi dagitimlar butun bunlari icermektedir.
Ne var ki, ortaya cikan isletim sistemine cogu kisinin linux
demesinden kaynakli bir kavram kargasasi size bu soruyu sordurtuyor.
Dogru ifade gnu/linux seklinde.
Eger sabirli biriyseniz ve kendi linux dagitiminizi olusturmak
istiyorsaniz, yanilmiyorsam linuxfromscratch adli bir site size bu
konuda yardimci olacaktir.

Kolay gele..