Re: [Linux] Sn. Demirhan

From: Umut Demirhan (linuxlist@gmail.com)
Date: Wed 15 Jun 2005 - 11:38:25 EEST

http://www.demirhan.org/newlog/?p=2

Herseyin bir yolu yordami var. Benim de kendime gore
elestirdigim, protesto ettigim noktalar var, ama kantarin
topuzunu kacirmamak gerek...

Ehliyet almak icin bile 3-4 ay egitim almaniz gerekiyor.
Direk bilgisayar alip icine linux kurar gibi arabaya
binip direksiyona gecerseniz gorursunuz basiniza
gelecekleri.

Evet, siz ve ben ortalama kullanicilariz. fdisk yapmayi
bilmek, kernel derleyebilmek bizi uzman yapmaz.
Hatta calistigimiz yerde sifatimiz sistem yoneticisi
olabilir, bu da bize o sifati verenlerin hatasidir, bizi
yine uzman yapmaz.

Ehliyetiniz olmasi arabanizdan lastik degistirmekten
ote is yapabilmenizi sagliyor mu? Buji degistirdiniz mi
mesela? Ya da yakit filtresi?

Bilgisayarin tam olarak nasil isledigini biliyor musunuz?
CD'yi tak, squid kurcam sunu yapcam bunu yapcam de
ondan sonra da duzgun calismadi diye protesto et.
Bu sistem yonetmek midir?

Bilgisayar hakkinda, linux degil, ne biliyorsunuz?
RAM takarim, bu da CPU, biostan da bir kac ayar
yaparim calisir demenin otesinde north bridge,
south bridge ne is yapar, ram bus timing ile ram
timing arasindaki fark nedir, CPU icerisinde kac
tane buffer cache vardir, bunlarin hangisine ne
tutulur, I/O ve DMA nasil isler, vs vs..

Bir gun bunlarin hepsini ve cok daha fazlasini
tam olarak ogrenirseniz o zaman sistem yonetmekten
bahsedebilirsiniz, aksi halde hepimiz, evet hepimiz,
squid de kursak, apache de kursak, kernel de derlesek,
kurdugumuz sistem 100 kisiye hizmet verecek bir
sunucu bile olsa ancak "ortalama kullanici" olabiliriz.

Eger kendinizi sistem uzmani, sistem yoneticisi
olarak goruyorsaniz ayri, zaten bu sorunlari cozmus
olmaniz gerekirdi. Eger elestiriniz ortalama kullanicilar
nasil linux kullanacaklar, nedir bu falan seklindeyse
uslubunuz hatali.

Gecen hafta gentoo kurdum masaustume, yanina da
pardus. Gentoo'nun ayarlarini yaparken zorlandim
bir kac noktada. Dokumanlar yetmedi. Gittim pardus'un
ayarlarindan aynen kopyaladim, bir kac uygulama haric
tikir tikir calisti hersey. Demek ki neymis, bilen birisi
yapinca oluyor.

Bahsettiginiz sorunlar bilinen sorunlar. Ama XP'ye
BC001 chipsetli bir ethernet karti tanitmaktan zor degiller.

Ayrica sakat oldugum icin mutluyum gururluyum.

Saygilarimla...