Re: [Linux] Linux Hakkında Bir Kaç Söz..

From: Murat Koç (muratkoc@kivi.com.tr)
Date: Wed 15 Jun 2005 - 10:45:26 EEST

Merhaba,

> Amacım Linux Dağıtımları'nı kötülemek değil sadece dertlerimi paylaşmak ve
> nerede yanlış yaptığımı görmek.

Size uygun olmayan dağıtımı kullanmak yaptığınız yanlış olabilir mi?

> Vakti zamanında Linux ile transparent proxy, yalın squid proxy, iptables
> tabanlı firewall, basic router kurdum üzerlerinde uğraştım para kazandım.
> Sonra dedim öğrencilik bitti hadi fabrikaya endüstri mühendisi olmaya. Ama
> linux tan kopmadım yeni gelişmeleri takip ettim.

Bugüne kadar zibilyon tane dağıtımla çeşitli sistemlerde powerpc, as400,
embedded, yok x64 yok itanium vs vs hem desktop, hem ıvır zıvır server hem
özel program ne isterseniz yaptım. Milyon tane sorunla karşılaştım ve hepsini
çözdüm.

Sonuçta sadece 2 dağıtımda karar kıldım SuSE ve debian :)

> 2. Neyse monitor'ün çözünürlüğünü biraz arrtırayım dedim bunu ben eski
> usul xf86config veya dpgk-reconfigure ile yapayım. O.K configure. Ama oda
> ne X açılmıyor. Niye? no screen found. Lan tek yaptığım bu monitörün bal
> gibi desteklediği çözünürlüğe çıkmak.
>
> Hemen atlamayın "dexconf";" dexconf-o" sonra reconfigure hepsi denendi
> uygulandı OLMADI.

Yapılan hata bence budur. Debian her zaman söylüyorum ORTALAMA BIR LINUX
KULLANICISI için DEĞILDIR.

Kendinizi ne şekilde tanımlarsanız tanımlayın eğer X de sorun yaşadığınız
zaman veya diğer sistemlerde sorun yaşadığınızda konfigurasyon dosyaları ile
oynayarak sorunu çözemiyorsanız siz ortalama bir linux kullanıcısınızdır ve
bu durumda size birçok şey hazır olarak size sunulmuş olan dağıtımları
kullanmanızı öneririm.

Bu konuda da önerim tabii ki SuSE olacaktır.

> 6. Bu sıralar listelede Transparent yapıcam diye network şemaları
> gönderdiğiniz squid'in kullanıcı sayısı arttıkça nasıl şiştiğini ("FINE
> TUNING YAP" HİKAYE BAL GİBİ ŞİŞİYOR VE KALDIRMIYOR) hiç yaşadınız mı?

Birçok ISP hatta TT kullanıyor proxy ve transparent olarak kullanan çok
kullanıcı sayılarının 1000X ler düzeyinde olduğunu belirteyim. Ki ben de
bugüne kadar öyle belirgin sorunlar yaşamadım.

Sorun genelde hep dizaynın yanlış yapılmasından doğuyor. Squid ile alakalı
dahi olmayabiliyor. Örneğin daha önceden bi yerde yaklaşık 250 kullanıcı
squid ile transparent proxy yapılmış ama makina her gün kilitleniyor. Sürekli
resetlemek zorunda kalıyorlar.

Çünkü kuran adam (camia içinden biri) o kadar aptal bir şekilde kurmuş ki ARP
cache doluyor ve makinadan response yok. Sorunun arp olduğunu anlamış
düzeltmeye çalışmış ama becerememiş. Sonra düzelttim sorunu, paşalar gibi
kullanıyorlar.

Şimdi sorun nerededir? Yanlış yapılandırıldığı için Linux veya squid de mi.
Yoksa yanlış yapılandırdığı için adamda mı?

Unutmayın Linux sistemlerde kontrol sizde sizin istediğinizi yapar. Siz düzgün
konfigurasyonu yapmazsanız o sizin istediğinizi yapmaya çalışacağı için
çakar.

> Sonuç...
>
> Yıllardır hangimiz sunucu kurarken , yedek alırken, database yönetirken,
> desktop olarak kullanmaya çalışırken kendimizi rahat hissedip sadece
> iÅŸimize konsantre olabildik HANGÄ°MÄ°ZÄ°N MAKÄ°NESÄ° DUAL BOOT WÄ°NDOWS/LÄ°NUX
> DEĞİL? HANGİMİZ ELİMİZİN ALTINDA DERLİ TOPLU BİR SİSTEMDEN ÇOK PROGRAMLAR
> DERLEMESÄ° BÄ°R GARÄ°PTEN BAÅžKA BÄ°R ÅžEYLE UÄžRAÅžMADIÄžIMIZI HÄ°Ä°SETMEDÄ°K?

Ben.

ve tanıdığım onlarca kişi.

Belki farkımız biz bu işi profesyonel olarak yapıyoruz ve sizin yukarıda
yapmak istediklerinizi siz sadece işinize konsantre olurken biz yapıyoruz.

> LİNUX'UN SADECE LİNUX'U YANİ ÇEKİRDEĞİ SAĞLAM İYİ İŞLENMİŞ VE ÖVGÜYE
> DEÄžERDÄ°R. SORUYORUM SÄ°ZE CAMÄ°A SORUN BENDE MÄ° ?

Doğruyu istiyorsanız evet sorun sizde.

Hiç birilerinden destek almayı ve bu işleri onlara yaptırmayı düşündünüz mü?
Artık piyasada destek şirketleri artıyor. Tabii ki iyi seçmeniz koşulu ile
yoksa daha çok başınız ağrıyabilir.

--
Murat Koç
Kivi BiliÅŸim Teknolojileri