Re: [Linux] Red Hat Enterprise

From: Görkem Çetin (gorkem@gorkemcetin.com)
Date: Mon 06 Jun 2005 - 20:54:21 EEST

Mert İzgil yazmış:

> Yani ben bir yerden cd'lerini bulsam yükleyebilirim öyle ise.. Bunda
> bir sorun yok değil mi? Veya kendi ftp'me bunların iso'larını atıp
> dağıtabilirim herhalde. Yasal olarak bir sorun yaratmaz öyle ise değil
> mi?

Merhaba

Red Hat firması ürünlerini aldığı gibi dağıtırken lisansına da dikkat
etmek durumunda. GPL olarak temin edilen ürünlerin kaynak kodu da
müşterilere internet (veya başka bir ortam) üzerinden verilmesi
gerektiği için Red Hat Enterrprise Linux'un tüm açık kaynak kodlu
bileşenleri de kaynak kodu açık bir şekilde dağıtılabiliyor. Red Hat,
ürünlerini dağıtırken GPL2 ve Red Hat EULA kullanıyor.

Aradaki küçük ama önemli bir fark da şu: Red Hat ürünlerini FTP'den
sunarken bunlara "RH", "green hat", "rethet", "redhat", "kırmızı şapka"
gibi isimler koyamıyorsunuz. Red Hat'in bir müşterisi ya da birlikte iş
yaptığı bir kurum değilseniz bu gibi amaçlarla "Red Hat"i zikretmek için
bile Red Hat ile iletişime geçmeniz gerekiyor :-). Elbette "trademark
fair use" gibi konular (reklam amaçlı, örneğin) bunun dışında. Mesela
Görkem Linux ile Red Hat Linux'u karşılaştırırken şöyle bir cümle
kullanabilirim: "Görkem Linux(R) henüz Red Hat(R) Enterprise Linux kadar
yakışıklı ve uzun boylu değil, ama 100 km'yi 5 saniyede aşıyor ve günlük
kalori sınırı 2200. Halbuki Red Hat(R) Enterprise Linux'un dolabında
ayran bile yok".

Uzun lafın kısası, Red Hat firması herkese ürünlerini dağıtma ve
kopyalama imkanı veriyor, ancak üç maymunu oynarsanız. Temin ettiğiniz
ürünün desteğini ancak ücreti karşılığında alabiliyorsunuz. Bu destek
farklı ürün sınıflarında telefon, web vb gibi hizmetler olabiliyor.
Ayrıca otomatik olarak tüm güncellemeleri bilgisayarınıza indirmeniz
mümkün. Eğer para vermiyorum derseniz de amenna; bu durumda tüm
yamaların kaynak kodunu indirip derledikten sonra makinenize
kurabilirsiniz. Eğer bu ürünü (RHEL) alıp müşterinize ücretsiz
kuracaksanız, aşağıdaki işlemleri yapamıyorsunuz:

- Ürüne Red Hat adı veremiyorsunuz.
- "Bu ürün Red Hat tabanlıdır" gibi ifadeler kullanamıyorsunuz.
- FTP'deki dosyaların arasında varsa "redhat-logos", "anaconda-images"
gibi dosyaları silmek durumundasınız.

Kurum içinde ya da kişisel olarak Red Hat'i kullanabilirsiniz. Bu
durumda sadece satın aldığınız Red Hat Enterprise Linux için destek
alabilirsiniz.

Centos, Whitebox linux gibi ürünlerin amacı, dağıtımda hiç bir
değişiklik yapmaksınız RHEL'yi (Red Hat Enterprise Linux) alıp
dağıtılabilir ve desteği olan bir ürün haline getirmek. Bence başarılı
da oluyorlar. Seçim sizin. Eğer azıcık aşım, kaygusuz başım
diyenlerdenseniz Red Hat için bir destek anlaşması almanızı öneririm.

Sanırım yeterince açıklayıcı oldu.

İyi çalışmalar
Görkem