Re: [Linux] Sunucu olarak Hangi Sürüm? Free Bsd?

From: Hasan AHLATCI (ogrenci@ahlatci.net)
Date: Thu 28 Jul 2005 - 13:56:47 EEST

Merhaba Taner,

Thursday, July 28, 2005, 11:52:40 AM, you wrote:

> Merhabalar,

> Linuxu sunucu olarak öğrenmeye çalışıyorum. Yeni başladım. Elimdeki
> kaynakların çoğunda Red Hat anlatılıyor. Birde Debian'ı çok methediyorlar
> sunucu olarak. Ama hangisine eğilmem gerektiğinden emin değilim. Birini
> seçip, ona odaklanmak istiyorum. Tek emin olduğum konu, Mandrake kullanmamam
> gerektiği.
Sunucu seçiminde en iyi yönetebileceğin işletim sistemini tercih
etmelisin. Tüm işletim sistemlerine eşit uzaklıkta isen FreeBSD ,
Debian , Slackware arasından sana en yakın olanı tercih edebilirsin.

> Bu arada şu FreeBsd olayını tam anlamış değilim. Samba/Apachi/Qmail gibi
> servisleri FreeBsd ile kullanabileceğimi biliyorum ama temel komutlar ve
> dosya yapısında farklılıklar var mıdır, anlayabilmiş değilim. FreeBsd
> üzerinde de mv, rm, mount, rf gibi komutlar aynı işe yararlar mı? Komutlar
> aynı ise farkları nelerdir?

Komutlar temelde aynı aralarında ki fark kernel ve BSD nin bir işletim
sistemi olamasınır. Linux kernel ın adıdır. Debian , slackware vb leri
bu kernel üzerine bina edilmiş işletim sistemleridir. Bsd ailesinde
ise durum çok daha farklı, bsd projelerinde sadece çekirdek olarak
değil bütün bir işletim sistemi olarak kabul edilir.

Aralarında ki bir diğer önemli fark lisanslama farkıdır.Linux GNU GPL
lisansı ile lisanslanmıştır.İsternirse herhangi bir linux türevi
kaynak kodu ile müşteriye ulaştırılmalıdır, BSD ise bu konuda daha az
kısıtlayıcıdır. Sadece ikili(binary) dağıtımına izin vermektedir.

> Ayrıca Laptop'umda masa üstü olarak da Linux kullanmak istiyorum. Bu iş için
> en uygun sürüm ne olur sizce?

Bence debian

> Bu konularda bana bir iki satır ile yardımcı olursanız sevinirim.
> Şimdiden teşekkürler.

İyi Çalışmalar,
 Hasan AHLATCI                            mailto:ogrenci@ahlatci.net