Re: [Linux] Linuxta dami guvenlik sorunu var

From: Bekir SONAT (bekirsonat@gmail.com)
Date: Thu 29 Dec 2005 - 21:09:55 EET

Kai Geek wrote On 29-12-2005 15:26:
x-x-x-x-
> pardus sadece bir grup gelistiricinin linux'u alip son kullaniciya herseyiyle teslim etmesi adina yapilan bir calismadir. linux kendi basina masaustu kullaniciya hitap etmez. redhat alir linuxu sistemine koyar satar destek verir veya da redhat veya da pardus ucretsiz son kullaniciya teslim etmeye calisir. bunlarin hepsi linux. "Linux" sistemin icindeki cekirdek yani kerneldir.

Pekiyi, Linux Kernel Listesinde, Linus Torvalds'in WM'ler, DM'ler
üzerine tartışması off-topic'midir o zaman ?
Ya da OSDL ( kernel geliştiricilerinin official mekanı ) sitesinde
desktop-usability projeleri kurulması ?
Değildir. Kernel'a driver eklenmesi hakkındaki teknik tartışmalar da, bu
kernel ile çalışacak ister enterprise, ister end-user desktop sistemler
olsun, bu sistemlerin işlevselliği-kullanılabilirliği biribirini
besleyen diyalektik parçalardır. Eline böyle ormancı baltası alıp
kütükleri kesip istifler gibi bir bakışın faydası olsaydı, rahmetli
Unix'e olurdu..
x-x-x-x
> linux; bilgisayarina windows kurulu gelen ve acip kapatmayi bilen birine hitap eder mi allah askina? son kullanici sadece dosya acip icine yazmayi veya internet explorera tiklayip bir adrese girmeyi biliyor. linuxu nasil kullansin?

Himmm, "son kullanıcı aptaldır" tadında bir yaklaşıma benziyor. Kimin
neyi ne kadar bildiğine - bilebileceğine, insanoğlunun ve insankızının
zihinsel sınırlarının ne olduğuna hükmeden bir makamdan çok sağlam
tüyolar almış gibi konuşuyorsun. <G> Evet, haklısın, hafiften alay
ediyorum. Ama terbiyesizlik ve saygısızlık etmekten daha makul görüyorum
bunu.

Ayrıca findos kullanıcısı aptaldır, linuz kullanıcısı dahidir gibi
çocuksu ama sonuçları itibarı ile aptalca ve sakatlayıcı hakaretlerden
de daha makul.

Dilerim ki, bu anladıklarımı yanlış anlamış olayım. Ya da basitçe
maksadını aşmış sözler olsun.

Bizlerin Linux'da gördüğü cevher; onun, ister son kullanıcı, ister
hacker olsun, insan oğlu ve kızının zeka ve yeteneklerine bariyerler
değil, geliştirici yollar - olanaklar sağlaması,
yani çıkmaz sokaklara, labirentlere değil, ufuklardaki otobanlara doğru
götürmesidir. Tekrar söylüyorum, , ister son kullanıcı, ister hacker olsun..

Eğer Linux'u benim ilkokuldaki çocuğum kullanamayacaksa, öğretmenlerim
öğrenemeyecek ve öğretemeyecekse, z*kmisim ben oyle fildisi kulesinde
rapunzel'i.
Sadece monitorsuz - klavyesiz - faresiz serverlarda köpek gibi çalışıp
işimizi görsün-para kazandırsın diyorsanız..

Onlarca yıldır bu sakat zihinsel fay hattı yüzünden, beğenmediğiniz
findos, çamaşır makinalarının içine kadar yayılabildi.
Evet, sevgili linuxdaşım, taşıdığın yaklaşım, bence linux camiasına
kendini-beğenmişlik trojan'ı olarak girip, camia dışında da yanlış
anlayış virüsleri yaydığı için bu kadar kızgınım.
Linux'u daha çok insana ulaştırmak için kendi hayatından nice özveri ile
birşeyler -çokşeyler- yapmaya çalışan insanlara karşı fütursuzca
saygısızlık yaptığını düşünüyorum.
Senin gibi iyi bir hacker olmakla öğünen linuxçuların yeteneklerinin
mihenk taşı, linux'u *son kullanıcıların* da kolayca kullanmalarını ne
kadar sağlayabildikleri olacaktır.
Zira, zor'u kolay yapmak, çok zordur. Çok zor'u başaran saygıyı
hakedecektir. Zor'luklar, Linux'un başarısı değil,-aşılması gereken
zayıflıklarıdır..

Bir hekim olarak, bir hastaya --örneğin bir müteahhit-- ( sorsa da /
sormasa da ) hastalığını --örneğin diyabet-- anlatmak bana "kolaydır".
Ama nasıl kolaydır? Kendi jargonumda konuşursam.. Yani nasıl
biliyor-düşünüyorsam,-öyle anlatırsam.. Bu beni hiç yormaz. Saatlerce,
latince ve mesleki terimlerle % 100 kalitede bilgi aktarabilirim.
Bir saat konuştuktan sonra, "yani ben şimdi ilaç kullanmayacak mıyım?"
diye sorarsa hasta, "APTAL KİM?" OLACAKTIR.
Ben söyleyeyim, doğru cevap "aptal benim"'dir. Karşısındaki adamın (
hastanın ) zihnini - birikimini - donanımını - doğmalarını - direnç
noktalarını - yetersizliklerini doğru değerlendiremediğim için,-aptal
olan ben'imdir.
Mesleğimin bilimsel komponentlerinde tam donanımlı olmam beni
aptallıktan kurtarmaz.
İşin kötüsü,-Mazur da göstermez.. Zira, benim reçete kağıdı üzerine
kolayca yazdıklarımı, o insanın derisine - zihnine yazamamış olmam,
reçete üzerine yazdıklarımın başarısını da azaltacaktır.

Bu anlattıklarım çok karışık gelebilir, ama inan ki, bilgisayarcı'lar
ile kullanıcılar arasındaki ilişki de böyle.
Ne bilgisayarlar, ne yazılımlar, zaten onu yapabilecek - yazabilecek
insanlar için üretilmiyor. Öyle olsaydı herşey çok kolay olurdu ve bu
konuda yapılmış hardware-software tasarımlarının neredeyse %70'i çöp
sepetine atılmazdı.

"Sıradan" insanlara linux'u kullandırtmak ile de yetinmeyip, çocuklara,
zihinsel ve bedensel özürlülere de linux'u kullandırmak amaçlarımızın
başında olmadıktan sonra,
buralarda neden sürtüp duruyoruz ki, evimize, eğlencemize gitmek yerine..

PS: Lale, eğer kullandığım türkçe karakterler bu mektupda sana sorun
çıkardıysa lütfen haber ver, ya aşmanın bir yolunu bulalım, ya da zor
olacak ama bir yol yaratalım.
Sinkaflı ifadeler için özür dilerim ama silmeyeceğim.

Gerçekten saygı ve sevgilerimle..
Bekir SONAT