[Linux] 100 dolarlık bilgisayar yakında okullarda

From: Taner Ayaz (taner.ayaz@kuzuairlines.com)
Date: Thu 15 Dec 2005 - 16:36:59 EET

Arkadaşlar,

Bthaber'in aşağıdaki haberini tartışmaya açmak istiyorum. Az gelişmiş
ülkeleri hedefleyerek hazırlanmış olan bu aletleri bizim Milli Eğitim
Bakanlığımız da sipariş verecekmiş.

Oysa bu bana pek makul bir yatırımmış gibi gelmiyor. Her şeyden evvel,
devletin IT konusundaki vizyonunu yansıtması açısından bence önemli. Sanırım
devlet büyüklerimiz hala teknolojiyi sadece tüketen, ikincisi sınıf bir
bilgisayar kullanıcısı gençliği bu ülke için yeterli görüyorlar.

Bu aletlerin pratikte pek bir işe yarayabileceğini hiç zannetmiyorum. Bu
aletler geliştirilirken hedeflenen demografik yapının ülkemizle uyuşmadığı
da bir başka düşüncem. Bir Hindistan ya da Bangladeş değiliz. AB üyesi ve
komşusuyuz, genç bir nüfusa ve her şeye rağmen büyük bir ekonomiye sahibiz.

IT sektörü de bu ülkenin kalkınmasında en az Turizm kadar etkili olabilecek
bir yapıya sahip. Keşke Hindistan gibi fakir ülkelere yönelik çözümlere para
aktarmak yerine, Hintli yöneticilerin uyguladığı stratejik kararlarla,
yazılım üreticisi ve uygulayıcısı bir gençliğe yönelik adımlar atabilecek,
vizyon sahibi yöneticilere sahip olsak.

Aksi halde biz yandan kurmalı bu oyuncaklarla oynarken atı alan Üsküdar'ı
geçmiş olacak.

Her şeye rağmen bu olayın etraflıca tartışılması gerektiğine inanıyorum.
Özellikle son paragraftaki iddialarla ilgili görüşlerinizi almak isterim.

Saygılarımla

Taner AYAZ.

100 dolarlık bilgisayar yakında okullarda

Levent Uyanıker

GELİŞMEKTE olan ülkelerdeki çocukların eğitimine yardım amacıyla
Massachusetts Teknoloji Enstitüsü (MIT) tarafından üretilecek 100 dolarlık
dizüstü bilgisayarlara Türkiye de sipariş talebinde bulunacak. "Yeşil
makine" adı verilen 100 dolarlık dizüstü bilgisayarların dünyada yeni bir
konsept önerdiğini ifade eden MEB Eğitim Teknolojileri Genel Müdürü Nizami
Aktürk, 2007'de üretime başlanacak bilgisayarlardan Türkiye' nin 5 bin adet
sipariş talebinde bulunacağını açıkladı. Aktürk, bilgisayarları Ankara'nın
kırsal bir ilçesi olan Kazan'da deneme sürecine almayı planladıklarını
söyledi.
100 dolarlık dizüstü bilgisayarlar ile şu anda kullanınlan dizüstü
bilgisayarlar arasında önemli farklılıklar olduğunu kaydeden Aktürk,
ürünlerin basit bir yapıda hazırlandığını belirterek, "Bugün kullandığımız
dizüstü bilgisayarların 100 dolara verileceği şeklinde bir kanı var, böyle
bir anlam çıkarmak yanlış olur" dedi.

Türkiye ikinci grupta
100 dolarlık dizüstü bilgisayarlara dünyanın her yerinden sipariş geldiğini
aktaran Aktürk, şunları söyledi: "Bu bilgisayarlara dünyadan 15 milyon adet
sipariş talebi var. Bu siparişler daha çok Çin, Brezilya ve Hindistan gibi
ülkelerden geliyor. MIT bu ülkeleri birinci grup ülkeleri olarak
değerlendiriyor. Zaten bu bilgisayarlar da bu grup ülkeler için üretiliyor."
Aktük, Türkiye'nin ikinci grup ülkeler arasında değerlendirildiğini söyledi.

Elektrik olmayan
yerlerde de çalışacak
Linux işletim sistemli, 1024x768 ekranlı, 1 GB diskli, WiFi bağlantılı
bilgisayarlara son kullanıcılar sipariş veremiyor. Sadece kurumların ya da
devletlerin yüksek miktarlarda ısmarlayabilecekleri bilgisayarların fiyatı
dışında dikkat çeken bir başka özelliği de elektrik olmayan yerlerde
çalıştırılabilmesi için kurularak şarj edilebilmesi.
Elektrikle çalışan bir adaptörün yanı sıra, elektriğin olmadığı durumlar
için bir dinamoya da sahip olacak 100 dolarlık dizüstü bilgisayarlar,
çocukların bir yandan öğrenirken bir yandan da birbirleriyle etkileşim
içinde olmalarını sağlayacak.
'Yeşil makine' olarak adlandırılan dizüstü bilgisayarlar, normal bir
bilgisayar veya dizüstü bilgisayar gibi kullanılabilecek. Kullanımı
kolaylaştırmak için makinenin arkasında bir imleç veya önünde dokunmatik bir
alan bulunacak. Makineler ayrıca, elde kullanılan oyun makineleri gibi
kullanılabilecek ve televizyon olarak da görev yapacak.
Söz konusu dizüstü bilgisayarlarda maliyetler mümkün olduğunca düşük
tutuluyor. Bu dizüstü bilgisayarlarda standart dizüstü bilgisayarların
aksine sekiz inçlik bir ekran bulunuyor. İki işlevli olan ekran yazı
yazarken yüksek, Internet'te gezinirken ise düşük çözünürlüklü çalışıyor.

150 milyon adet üretilecek
MIT, 2006 yılı sonuna kadar 150 milyon adet dizüstü bilgisayar üretmeyi
planlıyor. 100 dolarlık dizüstü bilgisayarların üretimine henüz başlanmasa
da, bu büyük yatırım dünyanın dev bilişim şirketlerinin ilgisini çekiyor.
MIT'den Nicholas Negroponte tarafından yürütülen projeyi MIT, Google, AMD,
Redhat, Brightstar ve News Corp destekliyor.
MIT ürettiği ucuz bilgisayarların işletim sisteminin Linux tabanlı olduğuna
dikkat çeken Aktürk, "Bu durumda Microsoft ve Intel gibi şirketler Linux
tabanlı bilgisayarları kendilerine bir tehdit unsuru olarak görebilirler"
yorumunu yaptı. Gelişmeler üzerine söz konusu şirketlerin "çok ucuz bir
işletim sistemi" üzerinde çalıştıkları bilgisini veren Aktürk, "Bu
sistemleri 20 ile 30 dolar arasında satışa sunabilirler. Ayrıca bu şirketler
200 dolar civarında satışa sürecekleri yeni bilgisayarların gelişmiş
ülkelerde satılmasını yasaklayarak pazarda yerlerini almaya hazırlanıyorlar.
Yakında bilgisayarlar çok ucuzlayacak" şeklinde konuştu.