Re: [Linux] CPU sicakligi hangi program gosterir? (SUSE 10.0) (ve diğer sorularım)

From: Timuçin Kızılay (tim@ideefixe.com)
Date: Tue 06 Dec 2005 - 13:30:07 EET

YAST içinden aratıp buldum ve kurdum. Yalnız ufak bir sorun var, cpu
sıcaklığı 23 derece gösteriyoır. 23 derece olmasına imkan yok, bu makina
windows 2000 server ile yıllarca çalıştı ve hiç 60 dereceden aşağıya
düştüğünü görmedim, hatta cpu yükleyen işler çalıştırdığımda 70'e çıkıyordu.
sanırım yalnış sensöre bakıyor. Windows'ta baktığımda cpu ve anakart için
iki sıcaklık gösteriyordu ve sürekli 23 derece gösteren 3. bir sıcaklık daha
buluyordu, bu program direkt onu bulup gösterdi. ayarlarını nereden
yapacağımı kurcalayıp bulamadım, ikinci bir hard diski ekleyip diğer windows
makinalarına samba üzerinden paylaştırmak işleriyle uğraşıyordum.

Bu arada taktığım 2. hard diski /dev/hde olarak gördü, bütün partitionları
sil, yeniden formatla dedim, formatladı ama yast içinde formatlama kısmında
mount point belirtmediğimde /dev/hde1 olarak mount edecek gibi görünüyor ya
da orada yazılanlardan ben öyle anladım. Böyle yapınca bir türlü mount
edemedi, fstab ya da mtab dosyalarında bulunamadı gibi bir hata verdi. Ben
de /disk2 diye bir klasör açtım, formatlarken de fstab options gibi bir
yerde mount point kısmına /disk2 yazdım, bu şekilde yapınca /disk2 olarak
otomatik mount edilip kullanılır hale geldi. bu şekilde işimi görüyor ama bu
normal birşeymidir yoksa sistemimde bir hata mı var?

Bu arada daha önceleri linux denemek için hep dandik makina ile deniyordum
ve haliyle işe yaramıyordu. Sürekli kullandığım makinayı da işlerimi
aksatmak istemediğim için linux kuramıyordum. Bu sefer çok iyi olmasa da
fena sayılmayacak bir makinaya kurdum. AMD athlon 1200 cpu ve 768 MB ram ve
iki adet 14GB hard disk ile oldukça iyi çalışıyor. Zaten bu aynı sistem
üzerinde daha önce windows 200 ve SQL server çalıştırıyordum ve iş görüyordu
yani dandik bir makina değildi. Tabi güzel oyunlar oynayacak bir ekran kartı
yok ama zaten bu makinanın ekranı da olmayacak, ogame oynamak için mozilla
firefox çalıştırsın yeter zaten. :)) Linux minicik makinada da çalışır ama
dandik makinada denerseniz keif alamazsınız ve linuxdan soğursunuz
tavsiyeleri haklıymış.

Aynı makinaya vmware yükledim. Suse içindeki firewall'ı kurcalayacak vakit
bulamadığım için vmware içinde bir sanal makinada daha önceden kurduğum
linux ipcop dağıtımını kullanıyorum. Makinada 2 tane ethernet kartı var, bir
kart iç networke, diğeri adsl modeme bağlı. ipcop gibi başka makinadan web
arabiriminden ayarlarını yapabilceğim bir firewall yazılımı olsa hatta
traffic shaping ve iç makinaların ip adreslerine göre trafik kısıtlamaları
getirebilen birşey olsa ne güzel olur. Şimdilik böyle idare ediyor ama hazır
linux kuruluyken ayrı bir sanal makinadan ayrı bir linux çalışması gereksiz
gibi... Bir de bu vmware'i .tar.gz dosyalarını açıp tarif edilen komutları
vererek kurdum. vmware'in vm konsol programını da kurmuş olması gerekiyor
ama ikonunu bulamadım. Windows'da setup.exe'yi çalıştırıp program kurunca
ikonunu bulmaya alışmışım tuhaf geldi.

Şimdi sırada apache ve postgresql kurup asp ve mssql ile yaptığım projeleri
php'ye çevirmek işi kaldı. Ama bu sefer kararlıyım, windows'dan tamamen
kurtulucam...

Linuxa yeni biri olarak böyle uzun uzun yazdıysam kusuruma bakmayın.
windows'tan linuxa geçmeye çalışan biri olarak tecrubelerimi paylaşayım
dedim.

Bu arada ayarları yapmak ve sistemi konfigure etmek bakımından linux'un
biraz daha yolalması gerekiyor ama daha önceki denemelerime göre oldukça yol
almış.

Sevgiler,

Timuçin Kızılay