[linux-baslangic] Re: console cozunurlugunun degistirilmesi

From: Kenan Dogan (kndogan@yahoo.com)
Date: Mon 10 May 2004 - 12:24:23 EEST

From: "Ozan Enginoglu"

> kernel startup log da gozume soyle birsey takildi...
> Console: colour VGA+ 80x25
> burdan anladigim kadariyla consolun cozunurlugu degistirilebiliniyor.
> bunu nasil yapabilecegimi soylerseniz cok sevinirim.

1.) LILO Boot: vga=ask

        ile acilis yapip, gelen menude degisik secenekleri deneyebilirsiniz.

2.) SVGATextMode yazilimini (eger yoksa internetten yukleyerek)
        deneyebilirsiniz.

3.) resizecons komutunu inceleyebilirsiniz.
        (Bazi on-hazirliklar gerektiriyor)

Listenin web sayfasina erisemedigim icin link veremiyorum. Bu konu gecmisti.
("Konsolda sutun ayarlama" basligi altinda ve 10.9.2003-14.9.2003
tarihleri
arasinda)

Kendi arsivimden buraya alinti yapiyorum :

curses kütüphanesi kullanılan, c ile kodlanmış, konsolda çalışan
bir uygulamada bazı raporlarda ekranı 136 kolon olarak kullanmak
gerekiyor. Ancak veri girişi ekranları yine 80 kolon olarak çalışacak.
c de hangi fonksiyonları, linuxta neleri incelemem gerekiyor ?

Selamlar

Text konsolda, 136 değil ama 132 kolon olarak
(Slackware'de) kullanabiliyorum. Yalnız ;

* Üzerinde çalışacağı donanım
* Kullanacağınız uygulama yazılımı
* Beraberinde X-Window çalışıp çalışmayacağı

v.b. etkenlere göre sizi memnun eden bir sonuç
alıp alamayacağınızı sanıyorum deneme sonucunda
görebileceksiniz.

Şimdilik iki olumsuz yanından söz edeyim :
- Bir kez değişince, sanal konsolların hepsi
  kolon adedini değiştirmiş oluyor
- X ekranına geçip geri döndüğümde 132 kolon
  ayarını kaybetmiş oluyor

Bunlar sizin kullanımınızda sorun yaratmayacak
şeyler olabilir tabii.

Toparlarsak;

* Şimdilik "resizecons" komutunun man sayfasını
  inceleyebilirsiniz (kabuk ortamı yöntemi)
* svgalib paketindeki C programlarının kaynak
  kodlarını, resizecons komutunun kaynak kodunu
  (eğer bulabilirseniz) inceleyebilirsiniz
  (C programı yöntemi [kabuğa da inmeden])
* Daha önce benzer soru sorulduğunda sanıyorum
  Nilgün hanım xterm ortamını önermişti, belki
  bunu da göz önünde tutarsınız

Eğer resizecons 'u inceleyince aklınıza yatıyor
gibiyse, sonra daha ayrıntılı görüşebiliriz.
(Öncesinde bazı hazırlık aşamaları da var çünkü)

Kolay gelsin

önümüzdeki 1 ay çok yoğunum ve konuya acil bir çözüm üretmem
gerekiyordu. Suse'nin SVGAText paketini kurdum sisteme. Oldukça
detaylı hazırlanmış, birçok donanım için conf dosyasında hazır tanımlar
var. Ancak dediğiniz gibi tüm konsollar birden 132 / 80 kolona dönüyor.
Aşağıdaki scripti inittab içinden keyboardsignal'le çağırıyorum. 132
kolon sadece bazı raporlarda gerekiyordu, bu yüzden yeni elemanlar
biraz idare edecekler.

Selamlar
                 *******************************
#! /bin/bash
kolon=`tput cols`
if [ $kolon -eq "80" ]
  then
    SVGATextMode 132x25x8 > /dev/null
else
    SVGATextMode 80x25 > /dev/null
fi

ALINTILAR Bu kadar. Umarim yararli olur.

Kolay gelsin.