[linux-baslangic] Re: Ekran tazeleme hizini ayarlayabilecegimbiraraç var mi?

From: Enver ALTIN (enver.altin@frontsite.com.tr)
Date: Sat 08 May 2004 - 19:44:09 EEST

On Sat, 2004-05-08 at 00:12 +0300, Nilgün Belma Bugüner wrote:
> Gözü rahatsız etmeyen frekanslar şebeke frekansının harmonikleri olmayan
> frekanslardır. Bu bakımdan 100Hz rahatsız eder, çünkü 50Hz'in ikinci
> harmoniğidir. 50 ile 100 Hz arasındaki her frekans iyidir.
İnsan gözü şebeke frekansına programlanmış durumda değildir. Herhangi
bir nedenle 50Hz ve katları insan gözünü diğerlerinden daha fazla
rahatsız etmez.

Bildiğiniz üzere, tüm CRT (Cathode Ray Tube) monitörler, ekranın hemen
arkasında yer alan (tasarıma göre çok katmanlı) bir ızgara üzerine,
monitör boyuna uygun uzaklıkta duran bir elektron kaynağından
elektronlar fırlatarak ekran üzerindeki her noktayı belirli aralıklarla
tararlar. Her tazelenme işlemi sonrasında ekrandaki noktalar, bir
sonraki tazeleme işlemine dek yavaş yavaş kararmaya başlarlar.

Tazeleme aralıkları uzun olursa, yani VSync değeri düşük olursa insan
gözü bu kararmalardan rahatsız olur. Kısa olursa kararma daha az olur,
insan gözü kararmaları fark edemez ve net, parlak bir görüntü algılar.

Satır tarama frekansı (VSync), örneğin 60Hz, ekrandaki görüntünün 1
saniye içerisindeki tazelenme sayısı/frekansıdır.

Bir monitörün ideal hsync/vsync değerleri birçok kritere bağlı olmakla
birlikte, öncelikle elektron kaynağı ve ön ızgara karakteristiklerine,
monitörün geometrisine, ızgara çözünürlüğüne göre değişiklik gösterir.

Buna karşın, VESA tarafından tanımlanmış olan standart bazı hsync/vsync
ve çözünürlük değerleri vardır. XF86Config içerisinde ayrıca "ModeLine"
ile belirtmezseniz VESA modları kullanılır ki XFree86.?.log içerisinde
bunun sonuçlarını görebilirsiniz.

Kullandığınız monitör VESA modları dışında özel çözünürlükler ve tarama
frekanslarını destekliyorsa bu değerleri, varsa monitörünüzle gelen
Windows driver CD içerisindeki INF dosyasına dikkatli bakarak
`araklayabilir' ve uygun bir ModeLine satırı yazabilirsiniz. Aksi
takdirde XFree86 bu özellikleri kullanmaz ve görüntüyü güvenilir
öntanımlı değerler olan VESA modları ile sınırlar.

Normal bir insan gözü ve buna bağlı algılama yetileri, 120Hz ve 100Hz
vsync değerleri arasındaki farkı ayırd etmekte zorlanır. Göz merceği
kasları ideal görüntü kalitesini sağlamak için sürekli bu frekansa uyum
yapmayı deneyerek `yorulur', ancak nöronlar frekanslara derhal uyum
sağlamaz ve özetle beyin/göz uyumu bozulursa gözleriniz de bozulmaya
başlar arkadaşlar :) Sonra benim gibi kalın gözlük camlarınız olur.
Televizyonu yakından izlemeyin. Mümkünse televizyon izlemeyin :)

--
|          |  Enver ALTIN (a.k.a. skyblue)
|          |  Software developer, IT consultant, Philosopher
|    FRONT |
|==========|  FrontSITE Bilgi Teknolojisi A.Ş.
|_____SITE_|  http://www.frontsite.com.tr/

-- Attached file included as plaintext by Ecartis -- -- File: signature.asc -- Desc: This is a digitally signed message part