[linux-baslangic] Re: en rahat anlasılır ve en kolay programlama dili hangisi

---------

From: Serdar KÖYLÜ (serdarkoylu@fisek.com.tr)
Date: Thu 26 Feb 2004 - 02:55:20 EST

    Selamlar..

    > Merhaba arkadaşlar,
    >
    > Üniversitede lisans eğitiminde Turbo Pascal gösterdiler. Öncesinde de biraz
    > basic bilgim vardı. Benim istediğim mühendislik hesaplamalarının
    > yapılabildiği, modelleme çalışmalarında kullanılabilecek ve oluşturulan
    > programcığın görsel ortamda da oluşturabileceğim bir programlama dili
    > kullanmak istiyorum. Programlama dillerinin mantığına 3 aşağı 5 yukarı
    > hakimim, ama insan kendi işleriyle uğraşırken arada sırada kullanacağı bir
    > kaç ufak program tasarlamak için günlerini harcayıp programlama öğrenmek çok
> [...]

    Bazi durumlarda MathLab gibi seyler program yazmaktan daha iyi olabilir.
    Ama size tavsiye edecegim, genel gecer diller yerine bu tur islere
    odaklanmis diller olacaktir. LISP bu yonden iyidir.

    Konu muhendislik hesaplari ise, FORTRAN derim tek kelime ile. Kaba saba
    gorunur. Ama ciddi ciddi isini yapar. Ustelik en agir hesaplari bile
    cerez gibi yer bitirir. Mainframe, supercomputer vs. uzerinde de
    mukemmelen calisir.

    C# vs. bu isler icin optimize edilmis diller degildir. Burada, orada ve
    surada C#, Delphi vs. gibi dillerle yazilmis tomarla uygulama goruruz,
    fakat nedense uygulamayi calisir durumda tutmak icin harcadigimiz efor
    uygulamayi yazmaktan daha zor oluyor bunlarda. Sebep dogrudan bu diller
    degil elbette. Asil sebep altta donen konulari bilmeden tiklayarak
    program yazabilecegini zannetmek oluyor. HCI (Human Computer
    Interaction) vs. basta olmak uzere bir cok noktada cuvalliyor bunlar.

    Iste bu nedenle, eger ciddi ciddi programcilik denen konuyu
    dusunuyorsaniz, yolunuz C'den gecer mutlaka. C sizi programci yapar. Ama
    bu C en guzel dildir seklinde anlasiliyor ki tamamen yanlis. C is yapmak
    icin cogu zaman en son tercih edilmesi gereken dildir. Ama
    programlamanin Tao'su bunun icinde gizlidir.

    Kisacasi, Dil ile programcilik iki ayri seydir. Iyi bir programci dil
    kullanmak zorunda degildir. Dogrudan op-code'larin sayi karsiliklarini
    bile kullanabilir (Bakiniz: Eski ZX-81, Commodore, PC/GW-BASIC kodlari,
    RESTORE-DATA-READ icinde sayilara gomulmus kodlar). Ama bu iyi programci
    dil aramaz, oturur sadece Assembler veya C ile low-level yazar anlamina
    da gelmez. Profesyonel olarak bu yaklasim aklindan zoru olmak diye
    nitelenebilir. Fakat bu kisinin, Java, Python, C# veya Fortran
    kullanirken altta donecek dumenleri bilecegi icin gercek manada en dogru
    yolu/kodu izleyecegini ongorebiliriz.

    Demekki, Dil ogrenmek, program yapmak icin asil onemli olan konu degil.
    Onemli olan o dili nasil kullanacagini ogrenebilmek. Siz "Boyle
    yaparsaniz, memory leak'ler olusur, ancak sistemi resetleyerek bunu
    cozersiniz" dendigi zaman "Eee, reset tusuna basmanin nesi zor ki?"
    seklinde dusunmediginiz zaman programci olma yoluna girmis olursunuz..

    Dil programci icin tali konudur. Fakat siz programci degilsiniz. Bu
    yuzden ozellikle yapmak istediginiz ise optimize edilmis bir dili -ki bu
    hesap kitap islerinde FORTRAN demektir- ogrenmeniz veya bu isi yapmanizi
    saglayan uygulamalara yogunlasmaniz cok daha iyi olacaktir.

    Saygi ve sevgiler..