[linux-baslangic] Re: Linxu'da Defragment?

---------

From: Bora Gungoren (bora@portakalteknoloji.com)
Date: Mon 23 Feb 2004 - 07:46:41 EST

    Pratikte gercekten gerek yoktur. Buna "teknolojik ustunluk" diyoruz.
    Ayrica Hdparm ile birazcik optimize edilmis bir IDE diskin
    performansinin herhangi bir Windows disk performansinin cok cok uzerinde
    olacagini da iddia edebilirim. Elimde somut sayi yok ama test yapmis
    olan varsa ve buraya yazarsa sevinirim.

    Peki dosyalarin diske asiri dagilmasi sonucu parcalanma olur mu? Ancak
    zok asiri duzeyde dagilmaya yol acacak bir uygulama yapiniz varsa gerek
    olabilir. Peki bu nasil olur?

    Ornegin bir suru mesela 8-10 tane uygulama sunucusu ile bir suru mesela
    15.000 kisinin e-posta hesaplarini tutan bir e-posta sunucusu ayni
    makinada olursa ne olur? Surekli olarak bir suru kucuk dosyanin
    yazilmasi ile ardisik olarak arkasina veri eklenen bir kac buyuk
    dosyanin yazilmasi gerekir.

    Bunlari ayni disk bolumunde tutmak gafletine duserseniz o zaman diskte
    parcalanma yasama sansiniz olur. Ne kadar olur? Cok olmaz. Ancak uzun
    zaman sonunda ciddi sorunlariniz olacaktir. Ille de diskin yeniden temiz
    bicimde yerlesmesini saglamak istiyorsaniz dosyalari baska bir diske
    kopyalarsiniz. Orijinal diskten siler geri kopyalarsiniz, o zaman olur.

    Bu durum yasanir mi? Yasanmaz? Neden?

    - Akli basinda bir mimaride, o kadar cok uygulama sunucusu ile e-posta
    sunucusu ayni makinede barindirilmaz. Hem performans hem guvenlik nedeni
    ile islevler ayrilacaktir.
    - Bu kadar buyuk bir sistemde zaten disk bolumlemesi ona gore cok
    parcali yapilacaktir. Bu da parcalanma (fragmentation) sorununu kokunden
    cozer.
    - Bu kadar buyuk bir sistemde zaten yedekleme, vb. mekanizmalar
    olacagindan sistemdeki disk daha duzgun yonetilecektir.

    Yani Linux'da diskte dosyalarin abuk subuk dagilmasi ancak "gercekten
    cok buyuk bir sistemi sistem yonetmek konusunda deneyimsiz birisine
    tasarlatip, kurdurup, yonettirirseniz" olabilir. Bu da olacak sey degil.
    Bu nedenle "gerek yok!" dogru yanit. Gercekten gerek yok.

    Bora.

    23-02-2004 Pazartesi günü saat 12:06 sularında, Mucip İlbuga dedi ki: