[linux-baslangic] Re: Linxu'da Defragment?

---------

From: Enver ALTIN (enver.altin@frontsite.com.tr)
Date: Mon 23 Feb 2004 - 11:46:16 EST

    On Mon, 2004-02-23 at 12:06 +0200, Mucip İlbuga wrote:
    > Selamlar,
    Merhaba,

    > Disk erisim hizini arttirmak icin parcalanmis verileri birlestirmek
    > gerekiyor (Defragment). Bunu Redhat 9.0 Ext3 bir diskde nasil
    > yapariz? Riski var midir?

    Fragmentation, tek kullanıcılı sistemler için tasarlanan ve Unix
    filesystem semantics desteklemeyen FAT dosya sisteminde performans için
    ciddi bir kıstas idi. Bildiğiniz gibi IBM DOS çekirdeği (IBMBIO.SYS ve
    IBMDOS.COM dosyaları) toplamda yaklaşık 75K ediyordu ve 16bitlik 8086/
    AT-classic sistemler için tasarlanmıştı. 75K boyutta ve düşük
    performanslı sistemler için hazırlanmış olan bu işletim sisteminin FAT
    üzerine yerleştirdiği dosyaların daha yüksek performanslı erişime sahip
    olabilmesi için optimizasyon yapmasını beklemek pek doğru olmaz.

    Bildiğiniz gibi tek kullanıcılı, fragmented bir FAT dosya sisteminin
    performansı ciddi biçimde düşebilir. Buna karşın Unix tek kullanıcılı
    bir sistem değildir. Birim zamanda çok sayıda kullanıcıya yüksek
    performansla hizmet edebilmek için tasarlanmıştır.

    Aynı anda çok sayıda kullanıcıya hizmet veren bir sunucunun diskinin
    nasıl davranacağını tahmin etmekte eminim güçlük çekmezsiniz. Doğal
    olarak, çok sayıda kullanıcıya ait olan veri dağınık noktalarda olacağı
    için fragmentation önemli bir performans kriteri değildir.

    Buna karşın, ext2 ve reiserfs dosya sistemleri write throughput
    performansından biraz ödün vererek ve CPU'ya biraz fazladan yük
    ekleyerek dosyaları nereye yazdıklarına dikkat ederler. Dosyalar,
    yazılırken dağıtılmaz, dağıtılırsa da geometrik olarak disk üzerindeki
    konumları (çeşitli algoritmalar kullanılarak) dengelenir ve optimal
    okuma performansı için hazır durumda kaydedilir.

    Bildiğiniz gibi benzer bazı metodları NTFS kullanmakta.

    Özetle, (journalling) Linux dosya sistemleri yağ/su/bakım istemez. Saat
    gibi çalışır.

    Saygılar,

    --
    |          |  Enver ALTIN (a.k.a. skyblue)
    |          |  Software developer, IT consultant
    |    FRONT |
    |==========|  FrontSITE Bilgi Teknolojisi A.Ş.
    |_____SITE_|  http://www.frontsite.com.tr/
    -- File: signature.asc
    -- Desc: This is a digitally signed message part