[linux-baslangic] Re: Neden Microsoft NT, 200x, XP kullanmıyorum?

---------

From: Cem Kamil Külekçi (editor@penguen.web.tr)
Date: Thu 01 Apr 2004 - 11:48:11 EST

    > Neden Microsoft NT, 200x, XP kullanm=FDyorum?
    >=20
    >=20
    > Pahal=FD da ondan...=20
    >=20
    > Son derece g=FC=E7l=FC bir ki=FEisel bilgisayar yaln=FDzca $400=20
    > d=FCzeyinde bir fiyata sat=FDn al=FDnabilirken, bu bilgisayar=FDn=20
    > =E7al=FD=FEt=FDr=FDlabilmesi i=E7in $100-200 vermek bana mant=FDkl=FD=20
    > gelmiyor. =DCstelik bu =E7apta bir para harcay=FDnca, insan, do=F0al=20
    > olarak bir=FEeyler bekliyor.

    Cem: Bu tek sebep mi? Simdiye kadar hep Linux bedava imaji olusturulmaya
    calisti, bu Linuxa fayda degil son derece fazla zarar veriyor. Insanlar
    boyle bir savunma yuzunden cogunlukla Linux'a ocu muamelesi yapiyorlar.
    Bence Linux'un bu ozelligi artik unutulmali. Buradaki bedava lafi
    linux'un arkasindaki emege karsi haksizlik gibi duruyor bence.

> [...]
    >=20
    > Windows'u kullanmak zor da ondan...
    >=20
    > Bir s=FCr=FC insan=FDn "hadi can=FDm sen de..." dedi=F0ini duyar=20
    > gibiyim. E=F0er bilgisayar kullanmak sizin i=E7in ikon=20
    > t=FDklamaktan ibaretse, evet, Windows serisi i=FEletim sistemleri=20
    > ger=E7ekten kolay g=F6r=FCn=FCyor. Ancak i=FEletim sisteminin sizi=20
    > y=F6netmesini de=F0il de, sizin i=FEletim sistemini y=F6netmenizi=20
    > gerektiren kullan=FDm alanlar=FDn=FDz s=F6z konusuysa, o zaman=20
    > Windows serisi i=FEletim sistemlerini kullanmak ger=E7ekten =E7ok=20

    Cem: Evet icon tikliyorsaniz dogru. Bu Linux icin de oyle. Ama is
    derinlestikce her iki isletim sistemi icinde ayni sey sozkonusu. Eger
    bilmiyorsaniz kurcalamayin. Belki derinlerde Linux icin kullanim daha
    zor. AMA Linux'un keyfi burada herseye hakim olabiliyorsunuz.

> [...]
    > i=FEiniz "reboot" etmek oluyor; =FCstelik bu, sistemin a=E7=FDl=FDp=20
    > a=E7=FDlmayaca=F0=FDn=FD heyecanla bekledi=F0iniz bir reboot s=FCreci =
    oluyor.=20
    > Sistemde bir de=F0i=FEik yapt=FD=F0=FDn=FDz zaman "reboot" gerekip=20
    > gerekmeyece=F0ini bilmiyorsunuz. Evdeki PC s=F6z konusu oldu=F0unda=20
    > (yani i=FEletim sisteminin kullan=FDc=FDy=FD y=F6netmesinin bir =
    zarar=FD=20
    > olmad=FD=F0=FDnda) sorun de=F0il tabii ama bir bankan=FDn=20
    > bilgisayar=FDnda "reboot"un ne demek oldu=F0unu bankac=FDlar bilir.=20

    Cem: Ofiste mecburen Windows kullanmaktayiz. Baska seceneginiz yok,
    patron oyle buyurmus. Ama su an bilgisayarimdaki ag bilgilerine
    bakiyorum. Uptime suresi: 47 gun 15 saat 24 saniye 25 saniye .... devam
    ediyor. Evet bende windows kullanmaktan cok keyif almiyorum ama o kadar
    reboot yapmak zorunda oldugunuzu da sanmiyorum. Abartmadan gitmek lazim.

> [...]
    >=20
    > 2000-2003 y=FDllar=FDnda Internet =FCzerinde dola=FEan paketlerin=20
    > neredeyse y=FCzde 10'u bir yerleri k=FDrmaya =E7al=FD=FEan, bir =
    yerlere=20
    > vir=FCs bula=FEt=FDrmaya =E7al=FD=FEan paketler oldu. =DDyi niyetle =
    kurulan=20
    > bir XP makinenin Internet =FCzerinde =E7arp=FDlmadan dayanma s=FCresi=20
    > 15 dakikayd=FD. Bu rezaletin tek nedeni, XP'nin standart=20
    > servislerinin hepsinin a=E7=FDk olarak kurulmas=FD. XP'nizi=20
    > kuruyorsunuz, bilgisayar=FDn=FDz sanki bir ISP makinesi gibi her=20

    Cem: Bu konuda haklisiniz, epeyce dayaniksiz bir isletim sistemi. Bunda
    virus ve kotu niyetli programlarinda etkisi var. Linux icin epeyce
    kasmalisiniz ki virus bulasiniz. Oyle yada boyle insani korkutuyor.

    >=20
    > Outlook'a bile g=FCvenemiyorsunuz!=20
    >=20
    > E=F0er kuruldu=F0u =FEekilde kullan=FDrsan=FDz, gelen ge=E7en her =
    vir=FCs,=20
    > Outlook'un asl=FDnda ho=FE ama gerekli de olmayan =F6zellikleri=20
    > y=FCz=FCnden sisteminize bula=FE=FDyor. G=FCvenlik d=FCzeyini=20
    > artt=FDr=FDrsan=FDz, e-posta ekindeki dosyalar=FDn varl=FD=F0=FDndan=20
    > haberdar bile olmuyorsunuz.

    Cem: Outlook kullanmak zorunda degilsiniz. Bircok email client'i mevcut.
    Bir cogu da ucretsiz.

    >=20
    > IE'ye hi=E7 g=FCvenemiyorsunuz!=20
    >=20
    > SUN Microsystems'dan intikam alma amac=FDyla art=FDk Java y=FCkl=FC=20
    > gelmiyor. Kullan=FDm=FD kolay olmas=FD gereken i=FEletim sistemine=20
    > Java'y=FD sonradan y=FCklemeniz gerekiyor.=20
    > IE'yi s=FCrekli g=FCncel tutmazsan=FDz MS sayfalar=FDndaki Javascript=20
    > kodlar=FDyla bile ba=FE=FDn=FDz derde girebiliyor.

    Cem: IE'nin guvenilir olmadigi zaten ortada. Yaklasik bir bucuk aydir
    Fake Address problemi suruyor ama sonuc yok. Bir sitenin URL'si illa
    onun gercek URL'si olmak zorunda degil. Yani nerdesiniz bilemiyosunuz.
    MOZILLA BUYUKSUUUNNNN:))

> [...]
    > Ancak bu hatalar=FDn d=FCzeltilmesini beklemek de bir o kadar=20
    > do=F0ald=FDr. Ortaya =E7=FDkan bir g=FCvenlik a=E7=FD=F0=FDn=FDn =
    d=FCzelmesi i=E7in=20
    > aylarca bir sonraki servis paketini beklemek bana garip=20
    > geliyor. Son aylarda servis paketi yerine yama sistemine=20
    > ge=E7tiler ama da=F0=FDt=FDlan yamalar=FDn kapatmas=FD gereken =
    gedikleri=20
    > kapatmad=FD=F0=FDn=FD, uygulanan yamalar=FDn sistemi tamamen=20
    > g=F6=E7ertti=F0ini g=F6rmek beni deh=FEete d=FC=FE=FCr=FCyor. =
    Microsoft'un para=20
> [...]
    > 300-500 milyon dolar tazminat verip i=FElerine devam ediyorlar.=20
    > Yak=FD=FEm=FDyor... MSN'de "LINUX" diye arama yap=FDyorsunuz,=20
    > kar=FE=FDn=FDza ilk gelen linkler "Migrating from LINUX to Windows=20
    > 2003". "Alternatives to LINUX-Apache, PHP" anlat=FDyor. =DDnsaf!=20
    > MSN'e Opera taray=FDc=FDs=FDyla giriyorsunuz sayfalar eksik=20
    > =E7=FDk=FDyor. Opera'ya "kendini kar=FE=FD tarafa MS-IE =
    taray=FDc=FDs=FD=20
    > olarak tan=FDt" diyorsunuz, sayfalar d=FCzeliyor. Sunucudaki=20
    > kodda "if browser =3D=3D 'Opera' " diye bir deyim var demek ki... =
    Yaz=FDk!

    Cem: Bu ticari bir hareket oldugu icin son derece normal ve saglikli
    yontemler. Eger begenmiyorsaniz MSN'den uzak duracaksiniz. Yahoo
    neyinize yetmiyor?:) Keske bu sekilde davranan Linux canlisi siteler de
    olsa. Belki kulaga kotu geliyor ama hayat acimasiz.=20

> [...]
    > da... Hayat=FDn=FDzda hi=E7 MS destek hatt=FDn=FD arad=FDn=FDz m=FD?=20
    > Konu=FEman=FDn onbe=FEinci saniyesinde reboot etmenizi, e=F0er "zaten=20
    > ettim" diyorsan=FDz, i=FEletim sistemini yeniden kurman=FDz=FD ve=20
    > MS'e ait olmayan programlar=FD kald=FDrman=FDz=FD =F6neriyorlar.=20
    > Haaaa... =DCcretli servis/destek anla=FEmas=FD yapmak ve adam gibi=20
    > destek almak m=FCmk=FCn diyorsan=FDz o ba=FEka... Oysa UNIX i=E7in 365 =

    > (bazen 366) g=FCn, 24 saat ve hangi dilde istiyorsan=FDz o=20
    > dilde, =FCcretsiz destek var. Tek ko=FEulu, =E7al=FD=FEan bir internet =

    Cem: Bu korkudan dogan bir bahane. Elbetteki kimse Microsoft destek
    hattini aramiyor, cunku hatta beklerken bir windows parasi da Telekoma
    oduyorsunuz:)

    > Eh.. Kolay gelsin o zaman...
    > Can U=F0ur Ayfer
    > Eyl=FCl 2003