[linux-baslangic] Re: source den kurmak

---------

From: Koray Loker (loker@fisek.com.tr)
Date: Wed 11 Jun 2003 - 18:06:10 EEST

    Selamlar,

    Wed, 11 Jun 2003 12:58:58 +0300 tarihinde Fuat Altun <faltun@iso.org.tr>'nin mesajindan alinti :

    > kaynak kodundan bir programi derleyip kurmadaki zorluklar nelerdir? Yoksa
    > kaynak kodundan tum promlari derlemek icin bir tek komut yeterlimidir??
    duzgunce yazilmis ve dagitilan her programin koduyla birlikte INSTALL yazili bir dosya da gelir... more ya da less komutlariyla (more INSTALL) okuyabilirsiniz... orada ozel bir derdi olup olmadigi ve varsa neler yapilmasi gerektigi yazilidir. Ingilizceni yoksa bile cekinmeyin bir goz atin... en azindan komutlar yuzunden alisageldiginiz sozcukler sayesinde ne yapmaniz gerektigi konusunda fikriniz olur... ornegin mplayer derlenirken --enable-gui demezseniz videolarinizi izlemek icin komut satirinda komut ve parametre kullanmak zorunda kalirsiniz... --enable-gui dediginizde ve gerekli diger islemleri yaptiginizda ise harika bir video izleyici (hatta sikitrisici) programi guzel derilerle kullanirsiniz. bu da INSTALL dosyasinda yazar....

    eger ozel bir sey demiyorsa programlar cogunlukla
    ./configure
    make

    komutlariyla hafizaya kurulacak ayarlari yerlestirir, sonra ( su ) komutu ve root sifresini girerek admin yetkisine ulasmalisiniz... make install yazdiginizda program kurulur.. eger programlari kaldirmak anlaminda rpm daha kolay diyorsaniz checkinstall adli harika programi indirip kurabilirsiniz.... bu program ( make install ) yerine kullanilir yani make install yazacaginiza checkinstall 'i calistirirsiniz (yine root olmak zorundasiniz) o zaman programi bir rpm ya da debianpackage gibi kurulum dosyasina cevirip kurar... hem baska insanlara derlenmis olarak gonderip paylasabilirsiniz hem de kaldirmak icin rpm'i silebilirsiniz... (ornek: rpm -e mplayer dediignizde silinmis olacaktir)

    > rpm veya kaynak kodundan kurdugum zamanki avantaj dezavantaj nedir?
    > derleyince performans daha iyi olurmu?

    derlerken makefile.h gibi onhazirlayici dosyalari kurcalarsaniz (baslangic seviyesinde hic gerek oldugunu dusunmuyorum, ben kurcalamadan kurdugum halde verimli calistirabiliyorum programlari...) cok daha verimli olur... ornegin program i386 icin degil AMD icin (ya d PIV) derlenmis olacagi icin daha rahat calisacaktir.... ama soyledigim gibi bu birazcik ileri duzeye gidebilir... rpm'in benim gordugum en ciddi dezavantaji kuran kisinin bilgisayarindaki kutuphanelere bagli olmaniz... yani onun derlerken kurdugu her kutuphane sizde de olmali (ki bazilarina ihtiyaciniz olmayabilir... diyelim email programi kuruyorsunuz ve hicbir sekilde ssl kullanmayacaksiniz, oysa rpm'inde koyulmustur... illa ki kurar... hatta kurmak icin sizi fazladan kutuphane kurmaya mecbur birakir.

    sonuc olarak derlemek kendi bilgisayariniza uygun program yaratmaya yariyor ve cok zor degil diye dusunuyorum, cogunlukla kaynak kodunu cekerek program kurmaya gayret ediyorum. rpm'i cok iyi bilmedigim icin daha fazla karsilastirmam mumkun degil, ama avantajlari icin seminer notlarindaki rpm paket yonetimi dosyasini okuyabilirsiniz.

    Sevgiler..
    Koray Loker