[linux-baslangic] Re: oldukca guzel bir beyin firtinasi yaratmisim herkese te__ekkürler :)

---------

From: Serdar KÖYLÜ (serdarkoylu@fisek.com.tr)
Date: Tue 19 Aug 2003 - 14:28:36 EEST

    Selamlar..

    On Tue, 19 Aug 2003 09:41:12 +0300
    Serdar G=F6nc=FC <sgoncu@anadolu.edu.tr> wrote:

    > *This message was transferred with a trial version of CommuniGate(tm)
    > Pro* MErhabalar Serdar bey, asagidaki belirttiginiz satirlari girdim.
    > Ama ufak bir anlasmazlik oldu. meyerse sizin g=F6nderdiginiz mailde "=3D"
    > karakterinden sonra "3D" karakteri de girince asagidaki hatayi verdi.
    > Sonradan farkettimde d=FCzelttim. :) Bu karakkter sorunu ve genel olarak
    > linuzla ilgili gelen

    Sorun aslinda Linux'ta degil. Kalin kafali ecartis'de.. Gerci sylpheed'i
    onun sevecegi gibi ayarlarim, sorun degil ama, Ecartis'i islah etmek
    daha kokten bir cozum olacak...

    > maillerde t=FCrk=E7e karakterleri g=F6remiyorum. (Benim yadiklarim nasil =
    g=F6
    > r=FCl=FCyor pek fikrim yok!) Diger yerlerden genel maillerde t=FCrk=E7e
    > karakter sorunum yok. modprobe sym53c400 dtc_3181e=3D3D1 komutu ise
    > yaramadi. asagida bunu belirttim.

    =20
    > [root@localhost /]# modprobe g_NCR5380 ncr_addr=3D3D0x280 dtc_3181e=3D3D1
    > /lib/modules/2.4.21-0.13mdk/kernel/drivers/scsi/g_NCR5380.o.gz:
    > invalid argument syntax for ncr_addr: 'D'
    >=20
    > modprobe: insmod
    > /lib/modules/2.4.21-0.13mdk/kernel/drivers/scsi/g_NCR5380.o.gz failed
    >=20
    > modprobe: insmod g_NCR5380 failed
    >=20
    > [root@localhost /]# modprobe sym53c400 dtc_3181e=3D3D1=20
    > modprobe: Can't locate module sym53c400

    Bu modul yokmus sizde. Onemli degil, NCR modulu calismis zaten..

    >=20
    > Sonrasinda modprobe g_NCR5380 ncr_addr=3D0x280 dtc_3181e=3D1 komutunu
    > girince bir sorun =E7ikartmadan kabul etti gibi g=F6r=FCnd=FC. Sonra Mand=
    rake
    > Denetim Masasindaki ScannerDrake programini =E7alistirdim.=20

    Elbette bulamadi..

    > FS-130 Colorpage Scanner gorunuyor. Benim sacanner modelim olmadigi
    > icin oylece kaliyorum. Ayrica mailinizde belirttiginiz GIMP plugin
    > programini cekip bilgisayarimda actim ve GIMP te plugin olarak
    > tanittim ama pluinlerin nereden kullanildigini cikartamadim. Ama
    > MAndrake ile adini su anda hatirlamadigim bir scanner tarama programi
    > vardi onu calistirdigimda ScannerDrake teki karsilastigim TV kartimi
    > sadece goruyordu. Kisacasi SCSI kartim galiba tanindi ama scanner
    > modelimi tanitamadim (listede olmadigi icin)

    ScannerDrake Mostang SANE frontend'i. Bunun ne demek oldugunu sonra
    ogrenirsiniz. Simdilik bosverin. Ama sizin tarayicinizin SANE surucusu
    yok henuz. Size belirttigim o program scannerinizi kullanabilmeniz icin
    gereken user space driver olarak calisiyor. ELbette ayni zamanda kendi
    taramada yapabiliyor. Linux'ta otomatizasyon cok daha kolay ve guclu
    olarak gerceklestirilebilir. Siz bu uyuglamayi kullanarak bunun bir SANE
    backend olarak calismasini saglayabilirsiniz. Ama sizin icin biraz daha
    zaman lazim buna. Simdilik tarayip saklayin, diger programdan acip
    kullanin. Yani, bu sekilde kullanim icin gayret edin simdilik.

    > Yukaridaki echo'lu komut satirini uyguladigimda modemden mandallama
    > tarzinda diyebilecegim bir ses cikiyordu. Ama sadece 1-2 cit sesi
    > okadar. sonrasinda olmustur herhalde diye symlink dediginiz islemide
    > yaptim ve lsmod komutuyla hsf seral in yuklu oldugunu gordum. ls
    > /dev/ttyS* dedigimde de cihaz var gibi duruyor. Fakat bu konu ile
    > ilgili 2 durum soz konusu, 1. mademki linuxta komut satiri esastir ve
    > hersey orda yapilir ve tum dagitimlara gore standarttir. cevirmeli ag
    > baglantisi nasil yaparim? modemimle nasil baglanti kurarim?

    Hayir, komut satiri esas degildir. Yani ayni sey GUI ile de yapilabilir
    cogu zaman. Ama komut satirini size yollamak cok kolaydir. Yani GUI'de
    sunu ac, bunu tiklat su kutuya bunu yaz vs. vs. bir ton hem eziyet
    cekersiniz, hemde kalvye eskitirsiniz. Oysa omut satirini, fare ile
    secer, konsola orta tus veya sag+sol tusa basip yapistiriverirsiniz.=20

    Simdi siz bana Windows'ta hesap makinesini calistirmayi anlatin. Bir de
    ben anlatayim.=20
    Win+R, "calc" yaz, Entere bas..

    Bilmem farki gorebiliyormusunuz ? Linux kullananlar sadist veya mazosist
    degildir. Kara ekran diye kinadiginiz komut satirini size zulm olsun
    diye onunuze koymazlar. Bilakis orasi sizin hayatinizi kolaylastiracak
    en saglam aractir.

    > 2. Mandrake nin acilis penceresinde. checking for new hardware kismina
    > geldiginde, warning loading
    > taint the kernel: non GPL license-Copyright (c) 1996-2001 Conexant
    > Systems Inc. All Rights Reserved.
    > cikiyor.Yinede isletim sistemi aciliyor. Bu bir sorunmudur? Eger oyle
    > ise nasil duzeltebilirim?

    Degil. Yuklediginiz modul GPL lisansli degilmis. BUnu soyluyor. Zaten
    oyle oldugu icin Mandrake'nin icinden cikmiyor. Size diyorki, bak
    sistemine GPL olmayan bir sey bulastirdin. Sakin dalginliga filan gelip
    bunu baska makinelere vs. kopyalama, Lisansini ihlal edebilirsin. Hatta,
    belki lisansinda tek kullanici oldugu yaziyor olabilir. Vs.Vs. Ama boyle
    demiyorum, sadece size bu GPL degil, bu konuda dikkatli olun seklinde
    uyarida bulunuyor.=20

    Eger, ttySHSF0 varsa, ln isini de yapmissaniz, kppp gibi programlarla
    modemi (/dev/modem, yemezse, /dev/ttySHSF0) kullanabilmelisiniz.
    Tavsiyem, wvdial kullanmanizdir. Indirin, kurun.

    wvdialconf /etc/wvdial.conf

    Kendisi buyuk ihtimalle modeminizi filan bulur. Sonra o dosyayi acar ve
    icine kullanici adi ve sifrelerinizi yazarsiniz. Eger 145 veya 200... lu
    bir numara kullaniyorsaniz, "Stupid Mode =3D yes" satirini ekleyin.=20

    Modeminiz, /dev/ttyHSF0.. Bu bilgi isiginda belgeler.org,
    www.geleceklinux.com vs. icindeki dokumanlara gozatarsaniz, internete
    baglanmanin turlu yolunu bulabilirsiniz.=20

    Aklinizda bulunsun. Linux makine bir modemle digerine baglanabilir. RAW
    port uzerinden o makineye terminal olabilir. SLIP, PPP vs. hepsini
    koyabilir. Daha bir suru extra ozellik sunabilir size. Bu yuzden
    Windows'taki gibi cevirde internete baglansin basitligini beklemeyin.
    Unutmayin ki, Linux ile internete baglandiginizda, internet te size
    baglanir. Bir Linux makinesini internetin kucuk bir modeli gibi
    dusunebilirsiniz. Serverler, clientler, protokoller, name resolver, mail
    ile rapor yollama vs. vs. Kisacasi, localdeki herseyi transparent olarak
    internet uzerinden kullanabilirsiniz. Dikkatli olun bu yuzden.. Ayrica
    ayni modemle, internet olmadan da pek cok hizmet
    verebilir/alabilirsiniz.

    > Ayrica butun bu islemler sirasinda bir ara diskete kopyalama yapamadim
    > sonrasinda diskete ulasilamadigimi farkettim. Asagidaki gibi bir hata
    > verdi. Bilgisayari acip kapadigimda mavi bir pencere(!) acilip
    > hardware change gibisinden birseyler dedi ama o sorunu pek yapmadi
    > sadece 10 a=E7ilistan 2 sinde yapti. Bunlar bir sorunun isaretimi? yoksa
    > modem hatasindanmi kaynaklaniyor?

    Hep RedHat sapitacak degil ya.. Buda mandrake'nin sapitikligi. Normalde,
    bir disket, CD vs. kullanmak icin once mount etmelisiniz. BU cok
    kullanicili bir sistem icin elzemdir. Ama Windows kullanicilarindan
    gelen "CD'yi taktim, gormuyor, mount mu o da ne demek ?" gibi problemler
    yuzunden, supermount / automount denen bir subsystem gelistirdiler.
    Sizin belirttiginiz bir dizine erisim oldugunda eger o dizinin bagli
    bulundugu medya degismisse, mount islemi otomatik olarak yapiliyor. Ama
    disket suruculer bu is icin cok kabiliyetli degil. Sonucta bir kac da
    bug yuzunden, automount bazi durumlarda disket icin gorev yapamiyor.=20

    En iyi cozum, Linux'u Linux gibi kullanmaktir. /etc/fstab dosyasini
    acin. Orada /dev/fd0 /mnt/floppy automount .... vs yazan bir satir
    olacak onu silin. Mount trigger'i gidip aptalca bir is yaparak kernele
    gomdugu icin Mandrake, sistemi yeniden baslatmaniz gerekebilir. Ondan
    sonra, disketi kullanmak icin taktiktan sonra:

    mount /dev/fd0 /mnt/floppy

    Cikarmadan once (bir seyler yazmissaniz uzerine)=20

    sync
    umount /dev/fd0

    Diger yandan size gereken mesela FAT (DOS) formatli bir disketten bir
    dosya kopyalamak, diskete bir sey koymak vs. ise,=20

    mcopy dosya A:

    mcopy A:dosya ~/belge/

    gibi kullanabilirsiniz. Ayrica DOS formati yapmak icin mformat a:
    deneyebilirsiniz. Ama, fd0 icin automount destegi acik oldugu surece
    bunlar cogu zaman calismayacaktir.

    Saygi ve sevgiler..