[linux-baslangic] Re: sorunum büyük

---------

From: Kenan Dogan (kndogan@yahoo.com)
Date: Fri 15 Aug 2003 - 17:46:36 EEST

    Serdar Göncü arkadaşım lütfen yazdıklarımı dostça öneri
    ve eleştiriler olarak kabul etsin.

    Önce listede yardımlaşmak üzerine genel düşüncelerimi
    belirttim. Son kısımda da DTC 3181E chip-set'li
    SCSI kart konusuna değindim.

    (Doğal olarak) aşağıdakiler benim kişisel bakış açımı
    yansıtıyor. Listenin diğer üyelerini hiç bir şekilde
    bağlamaz.

    Listenin bütün üyelerinin üzüm yemek amacında olduğunu,
    bağcıyı dövmek gibi bir niyet taşımadıklarını varsaymak
    durumundayım. Katkı verenler, katkı alanlar ve dinleyici
    konumunda kalmayı tercih edenlerin tümünü kastediyorum.

    Bu listenin (adında "başlangıç" sözcüğü bulunsa da)
    Linux'un temellerini öğreten bir kitap ya da bir belge
    işlevi üstlenmek zorunda olduğundan kuşkuluyum. Eğer
    beklenen şey buysa; Türkçe ve İngilizce olarak yeterince
    kitap, internet belgesi ve sistem yardım belgeleri
    (man sayfaları) zaten bulunmakta.

    Linux'un , belli düzeyde temel bilgiler edinilmeden ve
    her şeyi grafik ortamdan ayarlayıp hazırlayarak
    "rahatlıkla" kullanılabilecek bir işletim sistemi
    olduğundan da kuşkuluyum. PNP özelliği gelişkin bir
    dağıtımı tercih ettiyseniz, donanımınız sıra-dışı
    şeyler içermiyorsa, üzerinde çalıştıracağınız
    uygulamalar çok sıradan şeylerse ve de şanslıysanız;
    belki başlangıçta temel bilgilere ihtiyaç
    duymayabilirsiniz. Ama sürücü güncelleme, yazılım
    yükseltme, yeni bir donanım bileşeni ekleme v.b.
    gerekçelerle er-geç temel bilgilere ihtiyacınız
    olacaktır.

    Linux'un tercih edilmesi için öncelikli gerekçenin
    "rahat kullanım" olması gerektiğinden de ne yazık ki
    emin değilim. Örneğin benim Linux'a ilgi ve sempati
    duymam, böyle bir gerekçeden kaynaklanmıyor.

    Bu liste üyelerinin, katkı bekleyen arkadaşlara Linux'u
    sevdirmek gibi bir yükümlülükleri olup olmadığı da
    tartışmaya açık bir konu. Linux'a yönelmiş kişilere
    yardımcı olmaya çabalamak ile, onlara ne pahasına olursa
    olsun Linux'u sevdirmeyi bir yükümlülük olarak üstlenmek
    arasında önemli bir fark olduğunu düşünüyorum.
    (Gönül ister ki; gelişmiş ve zengin ülkeler bile
    Linux'tan yararlanma düzeyini her geçen gün artan bir
    ivmeyle yükseltirken, [kim ne derse desin] yoksul olan
    bizimki gibi bir ülkede Linux'a olan ilgi ve sevgi
    çok daha üst düzeylere çıkabilsin... Bu alanda, içinde
    bulunduğumuz hovardaca yaklaşımı bir an önce terkedip,
    hiç değilse kamu kaynaklarını çarçur etmekten kısa
    sürede kurtulabilelim. Ama, Linux'a duyacağımız ilgi
    ve sempati için sağlam ve gerçekçi nedenler belirlemek
    öncelikle kendi sorumluluğumuzdur diye düşünürüm; yoksa
    başkalarının bize aşılaması gereken bir şey değil.)

    Katkı bekleyen arkadaşların (ki yerine göre bu ben de
    olabilirim) "bakın, yardımcı olmazsanız Linux'a küserim
    haaa !.." türünden, ya da bunu örtülü bir biçimde
    hissettirecek yaklaşımlar sergilemesini de doğru
    bulmuyorum. (Bir üst parağrafın da ışığında...)

    Listeden yardım isteyen kişilerin, her ne kadar diğer
    üyeler şu ya da bu düzeyde katkı sağlamaya çalışsalar da,
    sorunlarını çözmede asıl çaba göstermesi gereken kişinin
    kendileri olduğunu hep hatırda tutmaları gerektiği
    kanısındayım. Bu çerçevede, kendilerine yardımcı
    olunmasını kolaylaştıracak bir tutum sergilemeleri de
    yerinde olur diye düşünüyorum. Örneğin :

    * Linux'taki düzeylerinin ne olduğunu belirtebilirler
      (Katkı veren, ne ölçüde ayrıntıya girmesi gerektiğini
       kestirebilsin diye...)
    * İngilizce (okuduğunu anlama) düzeylerinin ne olduğunu
      belirtebilirler
      (Katkı veren, kaynak önerirken bunu göz önünde
       bulundursun diye...)
    * Sorunlarını "yeterince" tanımlayabilirler. Sorunun
      odağında bulunan donanım bileşeni, yazılım ve bunun
      uyarlama (version) numarası, deneme koşulları, deneme
      ile elde edilen olumlu ve olumsuz sonuçlar, ayrıca
      hata mesajları... bu çerçevede sayılabilir.
    * O ana kadar aldıkları yardımı ve bundan elde ettikleri
      sonuçları özetleyebilirler
      (Katkı veren, nelerin çözüm sağlamadığını bilsin,
       bazı şeyleri yeniden öneriyor durumuna düşmesin diye..)
    * Katkı verenlerin birer insan olduklarını, "gönüllü"
      konumunda bulunduklarını, bazı günler çok yoğun
      olabileceklerini, bazı günler posta kutularına bile
      bakamamış olabileceklerini, hasta ya da morali bozuk
      olabileceklerini v.b. göz önünde tutabilirler.
      Böylelikle, liste trafiğine "suçlama" psikolojisine
      girmeden, biraz daha nesnel yaklaşma şansını elde
      etmiş olurlar. (<N> kadar üyenin hepsi mi yukarıda
      belirtilen durumdalar ?!.. diye sorulabilir; özellikle
      kastım, yardım için ilk adımı atmış ama gerisini
      getirememiş olanlardır.) Ayrıca, (örneğin benim gibi)
      koşulları ve bilgileri kısıtlı olmakla birlikte,
      "hiç değilse belli konularda yardımcı olabilsem yine
      de kazançtır" diye düşünenlerin katkıda bulunma
      şevklerini de kırmamış olurlar.

    Bütün bunları yazmış olmakla birlikte, kimi zaman ben de
    yardım isteklerine biraz "baştan savma" yaklaşıldığına
    tanık olabiliyorum. Yine de, yapıcı bir biçimde ve biraz
    ısrarcı davranarak, çözüme yönelik bir tutum sergilememiz
    yerinde olur derim.

    Serdar arkadaşımızın sorunlarına gelince...

    Diğer konularda kendimi yeterli görmediğim için SCSI kart
    konusuna değineceğim :

    1.) Sizin bu konu ile ilgili ilk mesajınızdan, belli
        düzeyde de olsa Linux'un temeline aşinalığınız olduğu
        sonucuna varmıştım. Yanılmış olabilirim. Özür dilerim.
        (Bu arada Barış Hasdemir arkadaşımız size bazı
         açıklamalarda bulunmuş. Şu aşamada en azından modul
         v.b. terimleri çekinmeden kullanabileceğimi
         varsayıyorum.)
    2.) Mesajınızın ağırlığı, ilk aşamada kartınızın Linux
        desteği olup olmadığının belirginleştirilmesi
        yönündeydi.
    3.) Aslında bu kartla daha önce hiç çalışmamış olduğum
        halde, yeterli zamanım olduğundan sizin için biraz
        araştırmıştım. Mandrake/Slackware çapraz kontrol ve
        biraz internet araması ile Linux'un bu kartı
        desteklediği sonucuna vardım. Çünkü "dtc" modülü
        tam olarak sizin kartın chip-set'ine uygun bir modül.
        Zaten "dtc" modülü NCR5380 temelli olduğu için,
        çaresiz kalmadıkça g_NCR5380 modülü ile ilgilenmeniz
        gerekmemeli.
    4.) Size önerdiğim şey de ("modprobe dtc"), yalnızca ilk
        adım olarak sistemden alacağınız tepkiyi belirlemeye
        yönelikti. Ben denediğimde, modülün çalışacağı, ancak
        kart takılı olmadığı için bunu belirten mesaj verdiği
        yönünde tepki aldım. Sizde kart takılı olduğu için,
        alacağınız tepki daha aydınlatıcı olacaktı. Ama bu
        tepkiyi net olarak listeye yansıtmadınız şu ana kadar.
        ( "... bulamıyor gibisinden mesaj veriyordu
          hatırladığım kadarıyla" şeklinde açıkladınız )
        (Bu arada, hep sistemin kartı tanımadığı varsayımıyla
        yaklaşıyoruz. Tarayıcıyı kullanamamanız ve kartı
        tanımıyor olması aynı şeyler değil. Masaüstündeki
        donanım seçeneğinden, listede SCSI kart olup
        olmadığına baktınız mı ? /proc/scsi dizini altındaki
        dosyalar da ipucu verebilir. Eğer kartı tanımışsa,
        bu dizinin altına ayrıntıları içeren dosyalar yaratır.
        0-byte görünenler sizi yanıltmasın 'cat dosya'
        komutu ile bakarsanız ayrıntılar ekrana gelecektir.)
    5.) Bu ilk adımdan sonra, bilgim yeterli olursa ben, eğer
        yetmezse bir başka liste üyesi size yardım etmeye
        devam edebilirdi.
    6.) Size ilettiğim web adresi (mesajımda da belirttiğim
        gibi), kartı ISA-PNP olarak çalıştırmanızda sorun
        çıkması olasılığına karşılıktı.
    7.) modprobe'un açıklaması için, "man modprobe" komutu ile
        ekrana gelen yardım sayfasına göz atabilirsiniz. Özet
        olarak : Bağımlılıkları da dikkate alarak, sistemde
        o anki çekirdek sürümünüzle de uyumlu bulunan bir
        modüle işlerlik kazandırır. Komut satırından
        çalıştırıldığında, yalnızca sistem kapatılana kadar
        bellekte kalır. Sürekli olması isteniyorsa, dağıtım da
        (Mandrake/Slackware/Suse v.b.) göz önünde tutularak
        ilgili sistem dosyasına eklenmelidir.
        Bağımlılık : Eğer bir modül ya da programın
        çalışabilmesi için önceden kurulmuş ya da yüklenmiş
        olması gereken başka modül ya da yazılımlar varsa,
        bunları ifade eder.
        (Grafik ortamdan bunların yapılması konusunda ben biraz
         özürlüyüm :)) , belki başka bir arkadaş yardımcı olur.)
    8.) Eğer darılmazsanız bir öneride daha bulunacağım :
        Mesajlarınızda birbiri ile biraz çelişen iki ayrı öğe
        var : a.) İşlerinizi grafik ortamdan kolayca ve bir an
        önce yapabilme arzusu --- b.) Hangi komutun ne işe
        yaradığı, hatta yanında verilen parametrelerin
        gerekçeleri v.b. gibi ayrıntılar... Teoride bu ikisi
        aslında pek birbirine zıt şeyler değilse de, pratikte
        bence çok da bağdaşabilir şeyler değil. O yüzden belki
        bir yaklaşım tercihi yapmanız gerekebilir. Örneğin şu
        aşamada sistemi kullanarak işlerinizi görmek daha önemli
        ise, belki ayrıntıları öğrenmeyi biraz zamana yaymayı
        düşünebilirsiniz.

    Eğer haddimi aştıysam kusura bakmayın.

    Kolay gelsin.