[linux-baslangic] Re: Unix-Linux ikilemi

---------

From: Deniz Akkus Kanca (deniz@arayan.com)
Date: Thu 24 Apr 2003 - 14:39:53 EEST

    Umutcan Vural wrote:
    > Linux'ta kendimi gelistirmek istiyorum ama elimde bulunan kaynaklarin cogu
    > Unix temelli(Unix Shell programming, Unix System Administration guide
    > fotokopileri:) Kitaplarda ki bilgilerin Linux'a buyuk uyumluluk gostermesine
    > ragmen korkum su..Gecen zaman icinde bu bilgiler cok mu fazla degisti.Bu
    > nedenle aklima takilan bazi sorular soyle:
    > 1-Unix ve Linux arasinda ki fark ne kadar fazla? OS'larin gelisim icinde
    > olduklari kesin.. Peki Linux'un gelisimi artik o Unix'ten apayri bir sistem
    > denecek kadar var mi?

    Temel kavramlar aynı. Sistemi yönetirken bazı farklılıklarla
    karşılaşırsınız. Örneğin bir AIX'de sistem başlarken yapılacak işlerin
    nerede tanımlandığı ile linux'da nerede tanımlandığı farklı olabilir.
    Uygulamanıza/nasıl kullandığınıza göre hemen hemen hiç fark görmemek ile
    bir hayli fark görmek arasında değişir. Örneğin linux'da KDE arayüzünü
    kullanan ve komut satırına pek girmeyen birisi, AIX'de (halen o galiba)
    CDE arayüzünü görünce şaşırır. Ama ikisi de X-windows kullanır,
    dolayısıyla bir makinada çalıştırdığınızı bir başka makinada göstermek
    için yapılan şey aynıdır.

    Daha altta, örneğin dosya sistemleri farklılaşır. Dolayısıyla bir
    solaris diskini bir linux makinasına takıp okumak için farklı bir şeyler
    yaparsınız (linux solaris dosya sistemi okuyabilir, ama bunun linux'un
    öntanımlı kullandığı dosya sistemi olduğunu zannederseniz yanılırsınız).
    Ama disk paylaşımı denince en basit ve hepsinde bulunan şey NFS'dir ve
    kolaylıkla bir Unix makinasından NFS yolu ile paylaştırdığınız dosyaları
    bir linux makinasında görebilirsiniz.

    Linux/Unix tecrübesi bir diğerine kavram olarak çok kolay ve neredeyse
    %100 taşınır. Birebir olarak, kullanımınıza göre %50-%85 taşınır
    diyebilirim.

    > 2-Kitaplarda bilgiler Bourne, C ve Korn shell altinda anlatiliyor? Gunumuzde
    > genellikle Bash kullaniyoruz. Mumkunse bu kabuklarin birbirlerinden
    > farkliliklarini anlatirsaniz..(Ozellikle Bash ve digerleri
    > arasinda..)Ayrica, diger kabuklar hala kullaniliyor mu?

    Kullanan vardır, hemen her makinada da mevcut. Bash, bourne shell'in
    geliştirilmiş hali -- bourne ile backward-compatible (geriye uyumlu).
    Korn ücretli idi bir zamanlar diye hatırlıyorum.

    Bunların ana komutlarında bir farklılık yaşamazsınız. Ama shell
    betiklerinde programlama yapılarında farklılıklar vardır, örneğin
    değişken tanımları farklı olabilir, loop yapıları ve shell'de mevcut
    olan işlevler (örneğin iki dizgeyi karşılaştırmak için ne
    kullanacağınız) farklılık gösterir.

    > 3-Buyuk uyumluluk gosteriyor dememe ragmen hala kitaplarin buyuk bolumunu
    > incelemedim. Liste'de yapilan ceviriler tartismasi altinda mumkun oldugunca
    > guncel kaynaklardan yararlanilmasi gerektiginin alti cizildi. Ayni durum
    > kabuklar ve kabuk programlama icin de gecerli mi?

    En son eklenen bazı şeyleri daha eski kaynaklar içermeyebilir. Kabuklar
    artık devamlı ek fonksiyonalite eklenerek yenilenen şeyler pek değil.

    > Fikirleriniz, Unix kitaplarindan calisarak Linux'ta sorun yasarmiyim
    > sorusunun cevabini netlestirecek..

    Kavramlar için yaşamazsınız. Ana komutlar için yaşamazsınız. GUI ve
    uygulamalar konusunda, uygulamasına bağlı olarak değişir. Sistem
    yönetimi de, gene ne yaptığınıza bağlı olarak birebir aynı veya farklı,
    fakat kavram aynı şeklinde değişir.

    Esen kalın,
    Deniz