[linux-baslangic] Re: make symlinks dep + Re: vt8233 AC97

From: Deniz Akkus Kanca (deniz@arayan.com)
Date: Wed 25 Dec 2002 - 00:46:49 EET

Çarşamba 25 Aralık 2002 00:08 tarihinde şunları yazmıştınız:

> bash: make: command not found
> diyor. bana ilginc geldi. bash klasorunde make komutu mu yokmus yani. nasil
> olur? (daha dogrusu olmaz?). bir adim geri gittik galiba.

Olabilir. Bash klasörü diye bir şey yoktur zaten. Make, bir bash komutu değil,
sisteme ayrıca kurulan bir programdır.

Benim sistemimde /usr/bin/make dizininde bulunuyor.
echo $PATH ile bash'in hangi dizinleri kontrol ettiğini bulabilirsiniz.
En kötü ihtimal ile (root olun ama)
find / -path '*make'
biraz uzun sürmekle beraber (bütün diski elden geçirir) eğer diskinizde make
var ise, bulacaktır.

Eğer make sisteminizde var fakat bash tarafından görülmüyor ise, PATH yanlış
demektir. Onu düzeltin.

make, /usr/benimozeldizinim/make 'de yer alır ise,
export PATH=$PATH:/usr/benimozeldizinim

komutundan sonra make'i tekrar görürsünüz.

> usul geregi ben de bu oneriye uymak isterdim fakat sanirim kurulum
> sirasindaki bir dikkatsizlik sonucu, login screen ardindan direkt olarak
> xwindow a geciyor ekranim. yani konsol da calisamiyorum ve bu ayarin nerden
> duzeltilecegini de bilmiyorum.

/etc/inittab içerisinde
id:5:initdefault:
diye bir satır olacak. Onu:
id:3:initdefault:

haline getirin, sistemi yeniden başlatın.

Ayrıca, sisteminizin X-Windows'da başlaması, komut satırı kullanamayacağınız
anlamına gelmez. Panelin alt tarafında ekran kılıklı bir düğme var, onu
tıklayın. Yazılımın adı konsole. Bu şekilde gittiğiniz komut satırında make
xconfig benzer komutları girebilirsiniz.

> evet kendi kernelimi derlemistim. cunku islemcimi yanlis goruyordu ve
> cikarmak istedigim bazi moduller de vardi icinde. ve tipki bahsettiginiz
> gibi modulu de kernel icine eklemistim. fakat konfigurasyonu (-1- numarada
> gordugunuz uzre) tamamlayamadigim icin modul aktif olamiyor. yine de
> tesekkurler...

Yanlış anlamayın ama, bence çekirdek derlemek, bir Linux kullanıcısının ilk
yapacağı iş olmamalıdır. Anlayabildiğim kadarı ile sistemin nasıl çalıştığı
hakkında bilginiz oldukça az. Bu noktada çekirdek derlemek ne kadar doğru,
bilmem.

Bu yol ile öğrenmek daha hızlı olabilir tabii, fakat yolda bunaldığınızdan
öğrenmeyi kesebilir veya sistemi tanımamaktan doğan hatalar yüzünden oluşacak
instabiliteyi haksız yere Linux işletim sistemine mal edebilirsiniz. Doğru
ayarlanmamış bir çekirdek sisteminizde instabiliteye yol açabilir.

make symlinks dep meselesi için:

cd /usr/src/linux
make symlinks dep
make bzImage

Oluşan bzImage'i ve System.map'i kernel-sayi-sürüm-vs olarak kernel'ları
tuttuğunuz yere kopyalayın.

Grub veya lilo, ne kullanıyorsanız onu ayarlayın.

> ama gerek internetteki arama motorlari sonucu ulastigim
> sitelerde/forumlarda gerekse linux linklerinden ulastigim forumlarda sadece
> ayni soruyu soran insanlarin sorularina ulasabildim! henuz cevap yok
> ortada. bulmak icin caba gosteriyorum hala. sonuca ulasinca buradaki
> herkesin bilgisine sunarim.

Merak üzerine:
http://www.google.com/search?hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=make+symlinks+dep+kernel&btnG=Google+Search

(Google'a make symlinks dep kernel yazdım)

En baştaki üç beş cevapta doğru cevap mevcut. Google kullanmanızı tavsiye
ederim.

Esen kalın,
Deniz