[linux-baslangic] Re: linux problemleri :)

From: Deniz Akkus Kanca (deniz@arayan.com)
Date: Wed 18 Dec 2002 - 12:49:21 EET

Bora Eresici (TC-CC-HAL) wrote:
> Merhaba;
> Linuxle ilgili genel bir kac sorum olucak; red hat (7.3 kullaniyorum.)
> 1. Rpm paketlerini kurduktan sonra sistemde dosyalarin gerekli yerlere =
> yuklenmesi otomatiik bildigim kadariyla fakat yukledigim rpm paketlerde =
> paket biilgisi kurulu gozuktugu halde cal=FDst=FDr=FDlabilir dosyalar =
> ortada yok. (xine.rpm) / rpm paketinin src.rpm olmasi bir sey fark =
> edermi ederse nasil kurabilirim.?

Eder. Source rpm, kaynak kodu paketidir. Bunu, kendi sisteminizde
derlemeniz gerekir. rpm --rebuild xyz.src.rpm komutu ile derlersiniz.
(RH 8.0'da rpmbuild --rebuild xyz.src.rpm)
Derlenen paketler /usr/src/redhat/RPMS/i386 altına konur. Ondan sonra
derlenen paketi kurmanız gerekir. (rpm -ivh veya rpm -Uvh veya rpm -Fvh)

Eğer paketinizde görülen bazı dosyaları sisteminizde göremiyorsanız, bu
dosyaları elle silmiş olmalısınız.

rpm -V xyz.rpm komutu ile neyi silmiş olduğunuzu görebilirsiniz. Bütün
sistemi bu kontrolden geçirmek için: rpm -Va

Eğer bazı dosyaları yanlışlıkla silmiş iseniz, paketi uninstall edin
(rpm -e), yeniden install edin: rpm -Uvh

RPM için:
http://www.redhat.com/docs/manuals/linux/RHL-7-Manual/ref-guide/ch-rpm.html
http://www.rpm.org
http://www.rpm.org/max-rpm/

adreslerindeki kılavuzlara başvurabilirsiniz.
man rpm 'de epey bilgi içerir.

> 2. tar.gz dosyalar=FDn=FD act=FDktan sonra nasil sisteme yuklerim =
> ./configure, make, make install vs.

Evet. Fakat bu şekilde kurduğunuz paketlerin nereye kurulduğunu takip
etmek, güncellemek vs. yükü tamamen size aittir. Eğer ileride
kuracağınız bir RPM bu paketlerden birine ihtiyaç duyarsa, RPM bu
paketin sistemde kurulu olduğunu bilemez. Ondan sonra "dependency hell"
-- "bağımlılıklar cehennemi" ne doğru yol almaya başlarsınız.

Genelde RH sistemlerini sağlıklı kullanmanın yolu, RPM'den şaşmamayı
gerektirir. Pek çok paketin tar.gz'si yanı sıra RPM'lerini de
bulabilirsiniz. RH dışındaki projelerden elde ettiğiniz RPM'leri src.rpm
olarak almanızı ve kendi sisteminizde derlemenizi *şiddetle* tavsiye
ederim. Böyle yapmadığınız zaman, gene, derleyenin makinasında bulunup,
onsuz da olunabilen ve sizin makinanızda birebir olmayan bazı
paketler/sürümlere bağımlılıklarla boğuşabilirsiniz.

Optimize paketler isterseniz, RPM'in derleme seçenekleri ile oynayarak
bunu gerçekleştirebilirsiniz.

./configure esnasında bazı değişik seçenekler vermek isterseniz,
rpm -ivh xyz.src.rpm
cd /usr/src/redhat/SPECS
(editör) xyz.spec
RPM'i şekillendiren spec dosyasında bu tarz değişiklikleri yapar, sonra:
rpm -ba xyz.spec
dersiniz, istediğiniz değişiklikleri içeren hem src.rpm hem de binary
rpm paketleri derlenir.

Yani RPM'i mevcut olan bir paketi tar.gz'den kurmanın size getirisi
yoktur, RPM sistemini devre dışı bırakmaktan dolayı götürüsü vardır.

RPM'leri:
Projenin kendi sitesinde,
http://rpm.pbone.net
http://rpmfind.net