[linux-baslangic] Re: Ynt:Re: seri GUI

From: Deniz Akkus Kanca (deniz@arayan.com)
Date: Thu 29 Aug 2002 - 07:40:59 EEST

Çar 28 Ağu 2002 :36 tarihinde şunları yazmıştınız:
> <DIV>cevabiniz icin tesekkurler.</DIV>
> <DIV>Bu arada turkce karakter problemimiz burada da var sanirim.</DIV>

Bir de HTML posta gönderme problemimiz var. Pek çok kişi düz metin yazıyor ve
tercih ediyor.

> <DIV>Aslinda tabii ki tek tek kurulum sirasinda isaretlemem gereken
> paketlerin listesini beklemiyordum.</DIV> <DIV>Bir is istasyonu olarak
> kullanilacak bilgisayarda daha seri bir GUI elde etmenin bazi yollari
> olabilir kanaatindeyim. </DIV> <DIV>Mesela Almanya tamamen Linux urunlerine
> gecmis belki takip ettikleri konfigurasyon hakk=FDnda bir bilginiz vardir.

Dağıtım ile işletim sistemini karıştırıyorsunuz.

"İşletim Sistemi", bir Windows CD'sinden çıkan şey değildir aslında. Onun
içerisinde de tonla, işletim sisteminin üzerinde çalışan yazılım var.

Eğer salt işletim sistemi kurmak isterseniz, linux çekirdeği + GNU araçlarını
kuracaksınız. Bu şekilde dağıtımlar da var, bir ya da iki floppy'ye sığar.

Bir listeye "linux" olarak algıladığımız şeyin katmanları ve işletim
sisteminin nerede başlayıp nerede bittiği üzerine bir yazı yazmıştım, bir
takım isimlerin ne olduğu, nereye oturduğu konusunda yararlı olabilir. SSS
içerisinde mevcut: http://sss.linux.org.tr/sc.php?sc_id=142&grup_id=1

Bu işletim sistemi bir kullanıcı olarak hiç bir işinize yaramaz. Eğer kol
saatinde linux çalıştırmak niyetinde iseniz, o seviyeden başlarsınız.

Modern dağıtımlar oldukça ağır grafik ortamlar barındırırlar. Eğer daha hafif
bir şey isterseniz:

1. Daha hafif, daha yaygın olmayan bir dağıtım kullanabilirsiniz.
2. Modern, yaygın bir dağıtımla başlayıp bazı katmanları değiştirirsiniz.

Modern bir dağıtımı kutudan çıktığı gibi kurduğunuz zaman arka planda çalışan
5-10 tane sunucu, servis, koskoca bir GNOME veya KDE altyapısı vs. var. Bunun
5 adet Netscape'i ufak bir makinada sorunsuz çalıştırabildiğine, aslında
şükretmek gerekli. -- Windows muadili Windows XP Server + MS Office + 5 adet
Mozilla olurdu.

Uzun lafın kısası, kısıtlı imkanlarla çalışacak bir iş istasyonunu en yaygın
dağıtımı alıp basit bir şekilde kurarak yapmanız zor. Biraz daha ustalaşıp,
örneğin X yerine Tiny-X falan gibi değişik seçenekleri kurabilecek hale
gelmeniz gerekli. Veya, bu işler için hazırlanmış başka, ufak dağıtımları
araştıracaksınız.

Ufak dağıtımlar için:
http://www.elinux.com/articles/distros/min_flop.jsp

Bunların önemli çoğunluğu bir ihtiyaca göre özelleştirilmiş (örneğin router)
dağıtımlar, fakat sizin aradığınıza benzer olanlar da mevcut:

Örneğin:
Floppyx -- Helsinki Uni. X Terminal projesinden ortaya çıkmış, bir iki disket
üzerinde X falan da çalıştırabilen, bir öğrenim aracı olarak düşünülmüş bir
dağıtım.

LuteLinux - Netscape, bir kaç oyun ve araç.

NeoLinux - gömülü sistemlerle full dağıtımlar arasındaki yeri hedefleyen bir
dağıtım. Redhat linux ile uyumlu.

Peanut Linux -- Linux'a yeni başlayanlar için, ufak, grafiksel, toplam 50
MB'da grafik ortam, ofis paketleri vb gibi seçenekler barındıran bir Linux.
Sizin için uyguna benzer.

SmallLinux -- 2 Mb RAM'de çalışıyor. 4 MB RAM varsa, X de çalıştırabiliyormuş.

Gördüğünüz gibi full dağıtımların dışına çıktığınız zaman aradığınız
hafiflikte Linux kurulum seçenekleri bulabilirsiniz.

Esen kalın,
Deniz