[dernek] Re: LINUX marka tescili

From: Bensan Sarper Sonal (bensansonal@linux-sevenler.org)
Date: Thu 02 Sep 2004 - 16:11:47 EEST

Merhaba,

Bir marka tescil edildiğinde isim benzerliği yoluyla "aynı sektöre yönelik"
markaların başkaları tarafından tescilinin de önüne geçilmiş olması
gerekiyor bildiğim kadarıyla. Yani LİNUX'u tescil eden aynı anda "aynı
sektöre yönelik olarak" LINUX'un da başkalarınca tescil edilebilmesinin
önüne geçmiş olur. Tıpkı kimsenin ARCELİK ya da ARCELIK diye bir marka ile
beyaz eşya üretimine geçemiyeceği gibi...

Yani eğer Linus Torvalds'ın yaptığı tescille arada bir noktalık kadar da
olsa, bir fark var ise işimiz daha zor olacaktır. Çünkü hukuki süreç daha da
karışık bir hal alabilir. Onlar benzerlik nedeniyle Torvalds'ınkine mani
olabilirler. Haliyle Linux ile alakalı herşeyin yolunu kendilerinden
geçirebilirler. Ama bizim yapacağımız itiraz "uluslararası bir markayı
sahibinden başkası tescil edemez"'den çıkıp "uluslararası markayı isim
benzerliği yoluyla kimse taklit edemez"e dönecektir. İlki bile çok zor ve
sancılı bir süreç olabilirken ülkemizde, ikincisini düşünmek bile
istemiyorum. :(

Çifte standart konusuna gelince; bir vatandaşın kendi isminde, vatandaşı
olduğu ülkenin resmi dili dışında kalan harfleri kullanamaması gayet doğal
bir durum. Ama iÅŸ ticari markaya gelince durumun deÄŸiÅŸmesi de gayet doÄŸal.
Mesela Xerox kendi adının başkalarınca kullanılmaması için elbette ismini
Xerox olarak, "X"'i kullanarak tescil ettirmek durumundadır. Bir yabancı
firma da bu yolla tescil yoluna gidebiliyorsa bir Türk firması da aynı yolu
izleyebilir...

Bildiğim kadarıyla yurt dışında genellikle işler böyle yürümekte.

Saygılar
B. Sarper Sonal