[dernek] Re: LTSP ve MEB

---------

From: Özer Tayiz (info@teknobilge.com)
Date: Sun 20 Jun 2004 - 00:06:45 EEST

Merhabalar,

Hemen söyleyeyim, planı gayet uygun buldum, sadece bir-iki detayda
farklı şeyler düşünmüşüz, aralara serpiştirdim...

Bora wrote:

>Merhaba,
>
>Bu durumda yapilmasi gereken soyle bir sey diyebilir miyiz?
>
>- Bir pilot laboratuar kurulmasi icin gerekli ortam bulunur. Bu okulun
>goreceli olarak elit bir okul olmasi gerekebilir. Yada tam tersi ozellikle
>sorun yasanacak bir yer olur ki heryerde olabildigi kanitlanir. Ortam temin
>edilmesi konusunda ben bir arastirma yapip Ankara'da gonullu oladak her ki
>turden de okul bulabilirim.

Ben ilk kurulumu, MEB'en hazır talep gelmişken, "MEB Talim ve Terbiye
Kurulu Başkanlığı Bilgi-İşlem Müdürlüğü"ne kuralım diyorum...

Birçok şeyi, orada hızla gözden geçirme, ve MEB'deki çalışanların
gözüyle, oldukça iyi bir geri besleme alma şansımız olur. Elbette,
okullara da kurmak şart, 1-2 tanesinde olsun, denemek ve sorunları
görmek önemli. Şimdi yaz tatilindeyiz zaten, bence ilk kurulumu
MEB-Talim Terbiye'ye kurunca, onların da bir sonraki adım, buralardaki
bir-iki okul gibi önerileri olur zaten.

Ben kötü durumdaki okullarda bile az sorun çıkacağından ümitliyim. 7
terminalli bir sistemi Abant İzzet Baysal Üni. Bilgi İşlem'i kurmuş,
birbuçuk yılda bir tek teknik sorun bile çıkmamış, şenlikte sunum
yaptılardı. Daha çok "peki Windows nasıl bir şey?" diye soran çocuklar
oluyormuş falan...

>- Pilot laboratuar uzerinde LTSP sistemi kurulur. Burasi zor degil.
>- MEB'in olmazsa olmaz konularinin bu laboratuarda uygulamasi birebir
>yapilarak kanitlanir. Bu kisim bence en zahmetli kisim.

Evet, MEB'le böyle bir karşılıklı diyaloga girmek gerekiyor. Bir neden
de bu benim ilk kurulumu MEB'de yapmak istememin.

>- Bu sekilde 1 ogretim yili gecirildikten sonra (gereksiz uzun demeyin;
>onemli bir kanit) bunun raporu BTIE 2005, Bilisim 2005 ve 2005 Milli Egitim
>Surasi'nda (3 yilda bir oluyor sanirim, kacarsa 2008) sunulur. Sonuncusu
>hepsinden onemli. Hepsinden zor.

Evet. İlk 1-2 başarı öyküsünden sonra, hem projenin "kopyalanabilmesi"
için belgeleme, hem kamuoyu oluşturulabilmesi için, sunum, rapor, basın
duyurusu, gibi yoğun bir faaliyete girmekte fayda var.

>- 2005 yaz ve sonbahar aylarinda MEB ve birebir okullar uzerinde ciddi lobi
>yapilir. 2005 Surasindan sonra da 2006 ilkbaharinda MEB'den karar
>cikartilir.
>- 2006 yaz aylari cok sayida (80-100?) pilot okul LTSP'ye gecirilir.
>- 2006-2007'de bu pilot projenin basarili olmasi durumunda (bence zor ama
>olmayacak sey degil) 2007-2008'den itibaren tum Turkiye'de gecis yasanir.

Pilot proje ve sonra yaygın uygulamaya geçiş şart. Bence o aşamalarda,
lobicilikte daha çok zorlanacağız. M$ kime ne rüşvet vermiş, vs gibi
sorunlarla karşılaşırsak, şaşırmam. Ama takvim olarak, bence çok makul.
İlk denemeler bir akademik yıl, pilot uygulama bir akademik yıl, yaygın
uygulamaya geçiş, bir yıl daha.

>Bu planin avantajlari:
>
>- 2007 Sonbaharinda Genel Secim var. Hukumet 2006 icinde meydanlarda bagira
>cagira kullanacagi "havali" projeler arayisinda olacaktir. Bu proje "milli"
>bir yone cekilerek cok guzel pazarlanabilecegi icin islerine gelir.
>- Su andaki az kaynakla ilk asamasi cikartilip; Milli Egitim Surasi oncesi
>2005 yaz aylarinda birden fazla gonullu Bilgisayar Ogretmeni'nin LTSP pilot
>laboratuarinda egitimden gecirilmesi mumkun olur.

Katılıyorum. Hatta, seçimler aklımdan geçmemişti, tebrik ve de takdir
ediyorum. Bu aşamada da M$'un desenformasyon, karşı medya atakları vs
gibi belden aşağı taktikleri ile karşılaşırsak hiç şaşırmam.

>Dezavantajlari:
>
>- Yavas gidecek. Neden? Sistemde yasanabilecek her turlu sorunu kendimiz
>yasamadan asla bu ogretmenlere ogretemeyiz.

Bence hızlı bile. MEB'in pilot projeye başlaması, ve sonra da, genel
uygulamaya ikna olmasında, aksaklıklar olabilir. Arada bir-iki yıl daha
bile gecikse, ama sonuçta başarı ile yurt çapında uygulansa, bence gayet
iyi.

>- Kurulum yapilacak bilgisayarlar icin hazirada gelen XP lisanslari var.
>LTSP'de en ufak bir sorun yasanmasi on dakika icinde disklerin ucurulup
>XP'lerin kurulmasi demektir.

O yüzden olabildiğince "fool-proof" bir şey yapmak lazım. Ne kadar
standart, "tamam-tamam de kur" o kadar iyi. Mümkünse, knoppix gibi bir
live-cd de olsun, hemen denenebilsin, "harddiske kur" deyince de kursun,
hiçbir şey sormasın. Tabi ilk kurulumda o kadarına gerek yok ama, bence
yaygın uygulamaya geçmeden, sistemin bu düzeyde kolaylaştırılmış
olmasında fayda var.

>- Ulkenin dort bir yaninda bulunacak olan Bilgisayar Ogretmeni arkadaslar
>Linux uzmani filan degil. Kazara Linux kullanmis insanlar olacak. Bunlarin
>hepsinin Linux uzmani olacak sekilde egitilmesini planlamak ve bu plani
>gerceklemek de su an icin akla yatkin bir sey degil. Belki siniflara
>doldurup egitimi veririz ama ogrenip LTSP labini yoneteceklerine dair
>garanti veremeyiz.

Ben Lab yönetimini kedemeli düşünmüştüm. Yani, bazı öğretmenler, ufak
tefek tefek yönetim işlerini, kendilerine verilen yetkiyle, grafik
arabiriminden yapabilir hale gelir (mesela yedekleme, kullanıcı
tanımlama, vs...) "power user" falan gibi, bir de, belli sayıda okula
üst düzey teknik destek veren, daha az sayıda uzman olur. Belki mesela,
onlar da MEB'in bilgi işlem çalışanları olur, adamın işi 50-100 tane
labın teknik desteği olur. O zaman, o memurun alımı Linux uzmanları
arasından seçilebilir (mesela sertifika istenebilir), veya, sadece bu
hizmet ihaleyle dışarıdan alınabilir... Yeter ki, MEB, bunu yaygın
uygulamaya karar versin...

>Evet ne diyorsunuz? Stratejik plan olarak uygun mudur? Eger bunu strateji
>olarak belirleyecek olursa ardindan taktiklerimiz ile icini doldurmaya
>baslayabiliriz.
>
>Bora.

Bence ilk aşamanın içini doldurmaya başlayalım:

*Gidelim MEB'e kuralım ilk labı, popüler, kolay kurulup kullanılan bir
dağıtımla (Mandrake? Fedora? k12ltsp? Nexedi DLS?), kurcalasınlar, bir
tepkilerini, geri bildirimlerini alalım, "şu da olmalı, bu eksik, bu
nasıl yapılır..." diyalogu başlasın.

*Ağustos sonuna kadar, dialogların sonucunda, makul iyi bir
konfigurasyonda (dağıtım, network, uygulamalar, kullanıcı/yönetici
yetkileri...)karar kılalım.

*Bir-iki deneme okulu seçelim, oralara da kuralım, yaz tatili bitmeden.

*Okullar açılsın, fiilen eğitimde kullansınlar, öğretmenlerin,
öğrencilerin tepkilerini ölçelim, belgeleri, ve bir sonraki adımı, pilot
projeleri planlayalım, ilgilenebilecek diğer okullara (pilot okullar?)
duyurulara başlayalım...

Inının ınının ınınınıııın... Giderek, planlar somutlaşıyor, heyecan
artıyor... MEB, M$'dan kurtulacak mı? LKD, bu işi de başaracak mı?
Azsoona...

Destek veren, yorum yazan herkese, teşekkürler...

İyi çalışmalar,

Özer Tayiz.