[dernek] Re: avrupa patent ofisin onerisi

---------

From: Serdar KOYLU (serdarkoylu@yahoo.com)
Date: Mon 15 Sep 2003 - 15:00:31 EDT

    Selamlar..

    Yanlis anlasilan bir husus sozkonusu. Yazilim patenti kavrami tamamen
    farkli mecralara gidebiliyor. Copyright gibi degil. Simdi birisi cikip
    browser patenti alirsa ne olur?

    MS cikip surukle birak icin patent alabilir.

    Birisi cikip hyperlink icin patent alabilir.

    Dahasi, dah kotusu algoritmalar icin alinan patentlerdir. Burada
    ornegin birisi cikip b-tree algoritmasi icin patent alabilir.

    Diyeceksiniz ki, ABD'de neden alinmadi. Alindi, hemde bolca. Ornegin
    Rushmore teknolojisi. FoxPro'ya aitti. SQL serverlerde bilhassa olmazsa
    olmaz bir seydi. Soyleki yaptiginiz sorgulamaya gore indexlerin
    otomatik secilmesini saglayan algoritma. MS sirf bu yuzden gidip
    FoxPro'yu satin aldi. Daha baska pek cok ornek var.

    Ama ABD'de browser vs. mevzulari sirketlesmeden cok once W3C, NCSA gibi
    yollardan free hale gelmisti.

    Somut urunlerde patent olmasi gereken bir seydir, iyidir. Yani, mesela
    ben bir TV uretirim, yeni bir sey koymasamda devrenin patentini alirim.
    Boylece baskasi ayni devreyi alip kendi dizayn etmis gibi kullanamaz.

    Ayni sey mesela CPU komut seti icin de dusunulebilir.

    Ama yazilimda siz dogrudan fikre patent koyabiliyorsunuz. Yani
    diyorsunuz ki kimse TV denen seyi uretemez degil, iste bir sekilde
    goruntu naklinin yapilmasi benim patentimdedir. Bu durumda ne olur ?
    Hic kimse TV uretemedigi gibi WebCAM da uretemez.

    Sanirim anlasiliyordur. Yazilim patentlerinin en buyuk riski burada.
    Yani cok uc ornek olacak ama, mp3 algoritmasina patent alabiliyorsunuz
    zatent. Ama su anki durumda birinin cikip ogg gelistirmesini
    engelleyemiyorsunuz. Oysa bu patent kapsaminda olursa bunu bir dusunun.

    RedHat'in MP3'u dagitima dahil etmemesi.
    GIF mevzusu.

    Daha bir suru canli ornek mevcut.

    Hadi MS veya ORACLE icin onemli degil. Ama, mesela indexleme isini
    patent altina alirlarsa, PGSQL'un parasi varmi acaba patenti alacak ?

    Bu buzdaginin ust tarafi. Asil buyuk taraf ise su. Patentli bir
    teknolojiyi asla acik kod olarak sunamazsiniz. Ornek V23, ornek VoIP
    icin G711/G723.. Bunlar patentli kodlar. Bu yuzden yillarca Rockwell
    modemlerine surucu yazamadik. Su anda bazi kodlari acik kod olarak
    kernele koyamiyoruz vs. Kisacasi, patent isi ortaya cikarsa avrupa'da
    bilhassa serbest yazilim isi korelecektir, kesinlikle..

    Saygi ve sevgiler..