[bsd] Re: BSD'de X Window Sorunum

---------

From: Berk D. Demir (bdd@ieee.org)
Date: Tue 25 Mar 2003 - 21:47:30 EET

    On Tue, 25 Mar 2003, Veli Akcakaya wrote:

    > xf86cfg komutu ile gelen pencereden ayarlarıda yaptım
    > ancak konsolda X yazdığımda grafik ekran geliyor ve
    > öyle kalıyor. X'i çalıştırdıktan faklı bir konsoldan
    > 'top' komutunu verdiğim zaman XFree86'nın meşgul
    > ettiği CPU oranının giderek düştüğünü görüyorum. Hatta
    > 0'a iniyor.

    X komutu ile calistirdigini set XFree86'in localde actigi
    bir X sunucusunun ekranidir.
    Temel olarak Unix'de X cevresi altinda programlar bir sunucu
    olan X'e aksiyonlari bildirerek, sinyaller ve mesajlar gecirerek
    goruntu yaratirlar.
    Bombos bir ekran gormenizin sebebi de temel olarak budur. Cunku
    siz herhangi bir pencere yoneticisi baslatmadan X sunucusunun
    goruntusunu aliyorsunuz.

    > Ben WindowMaker kullanmak istiyorum, konsolda 'wmaker'
    > komutunu verdiğimde ekranı açamadığına dair bir mesaj
    > veriyor ve çalışmıyor.

    Bu davranis da gayet normal. Bunun da sebebi, WindowMaker
    yaziliminin ciktilarini verebilmesi, islevini gerceklestirebilmesi
    icin X sunucusuna ihtiyac duymasidir. X sunucusu calismazken
    window maker calistirabilmeniz de mumkun degildir.

    > xinit diye bir komut verdiğim zaman ise WindowMaker
    > pencere sistemi geliyor ancak ekran görüntüsü çok
    > berbat, mavi bir ton hakim ve yazılar falan hiç
    > anlaşılmıyor.

    Temel olarak X'i nasil calistirmaniz gerektigi ile ilgili bir problem var.

    Dogrudan yanitini vermektense, ileride daogabilecek problemlerinize de
    isik tutabilecek bir kaynagi gostereyim.

    http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/x11.html
    adresinde FreeBSD Handbook'tan cok yararli, kisa ve oz bir parca var.
    Burada X Window System'in calisma mantigindan, FreeBSD'de nasil
    yapilandirilacagindan, pencere yoneticilerinden, fontlardan ve diger
    konulardan bahsediliyor.

    > Bilgisayarım :
    > P166 MMX,
    > 1MB S3 Trio64/V2 Ekran Kartı
    > 80MB RAM,

    Hmm. Size sabir diliyorum. Bu donanim ile X alaninda cok da buyuk isler
    yapamayacaginizi siz de tahmin etmissinizdir sanirsam.

    > Sorunum neyden kaynaklanıyor olabilir yardımcı
    > olursanız sevinirim. Çünkü FreeBSD ile WindowMaker'i
    > kullanmak istiyorum.

    FreeBSD Handbook, su anki sorularinizin tamamina yanit verebilecek duzeyde
    detayli. Cozumunu bulamadiginiz sorunlariniz olursa gene birlikte cozum
    aramaya calisiriz.

    Kolay gelsin,
    -bdd