[LINUX:25999] Turkiye de Linux oyunla daha populer olur mu ?

From: Onur (okucuk@yahoo.com)
Date: Sat 03 Mar 2001 - 19:08:24 EET

 Herkese merhabalar

 Kafami kurcalayan bazi sorular var, bu yuzden sizlerin de fikirlerini
 merak ediyorum. Bu sorularin en basinda linux un nasil daha populer
 olabilecegi...

 Belki de linux u yayginlastirmak icin ilk yapilmasi gereken sey,
 yayginlasmasina engel olan sebepleri ortadan kaldirmak.

 Sanirim bu listede genellikle 2 grup insan mevcut, linux u uzun
 zamandir kullananlar, ki bu insanlar, abilerimiz (ablalarimiz? eski
 linuxcu bayan isimlerine pek denk gelmedim), daha cok network
 sistemleri vs. ile baslayan profesyonel calismalarini devam ettiriyorlar. Ikinci grup
 ise linux nedir, ne degildir diye merak etmis, bir yere kadar
 ilerleyip, linux ta bilgi sahibi olup (ya da henuz olmayip) linux u
 sadece gunluk islerinde (internette surf vs) kullananlar. Ilk grup
 icin birsey diyemem, sonucta kendi ihtiyaclarini karsilayan bir
 isletim sistemine sahip olduklari icin baska arayislara
 girmeyeceklerdir, ancak ikinci grubun uyeleri, ki benim cevremde bu
 gruptan pek cok insan mevcut, zaman zaman eski sistemlerine donme
 ihtiyaci hissediyorlar....

 Malesef, linux da bulamayip da o hep kotulenen sistemlerde bulunan
 seyler, her ne kadar gun gectikce azalsa da, oyun piyasasi icin ayni
 seyi soyleyemeyecegim. MS urunlerinin neden bu kadar cok meshur
 oldugunu dusundugum zaman, etrafima soyle bir bakmak cevabi bulmama
 yetiyor... directx... OYUNLAR !

 Hic unutmam, windows 95 ciktigi zamanlarda, bu kadar cok gocen aptal
 bir sisteme gecmemek icin ne dolaplar cevirmistim... Oyun gerekirse
 dos vardi, win95 isteyen oyunlara karsi win3.1 e win32s ve bazi api
 ler kurarak calistiriyordum... Taa ki direct x cikana kadar. directx
 cikti mertlik bozuldu :P

 Saka bir yana, kim ne derse desin, windows 9x serisi oyunlar
 sayesinde satti, hala da satiyor, boyle giderse de satmaya devam
 edecek, eger ki linux bu alanda da MS e rakip olabildigini kabul
 ettiremezse....

 Linux oyun dunyasi, malesef surunerek ilerliyor. Kendi cabalariyla
 ufak tefek, hos ama kucuk projelerle ugrasanlar, (cannon smash vs),
 bir api gelistirerek directx gibi ortak bir omurga gelistirmeye
 calisanlar ( sdl vs., tabii ki amac sirf oyun degil) ve buyuk
 projelere imza atmanin simdilik mumkun olmadigini anlayip, kendi
 yagiyla kavrulmaya calisan ve mevcut projelerei linux a port etmeye
 calisanlar ( loki software, wine vs), daginik bir duzende, herkesin
 kendi bildigini okudugu ve bir standart olmaya calistigi bir karmasa
 surup gidiyor. sonuc? Bazi cok kaliteli 3D oyunlari linux
 versiyonlari ve windows versdiyonlarinin karistirip (ki bu uzun
 internet download larini da gerektiriyor) linux sistemimizde
 oynayabilmek, (nvidia nin kartlarindan kullaniyorsak), linux un
 sembolu smokinli tux i kiliktan kiliga sokmak, (kar yarislari, araba
 yarislari,vs..). Bu oyunlarin hic birini kotulemiyorum, kesinlikle
 zevkli oyunlar, ama cok daha kalitelileri varken, her zaman da ayni
 bir kac zevkli-basit oyun oynanmaz ki...

 Loki software in linux a port ettigi oyunlar gun gectikce artiyor,
 kabul ediyorum, ama son zamanlarda onlarin calismalarinda bir
 yavaslama soz konusu, ve acikcasi bu isten ticari olarak ne kadar
 kazandiklarini merak ediyorum.. Sonucta para kazanamazlarsa bir gun
 vaz gecebilirler.

 Turkiye de ise durum biraz ilginc. Network vs gibi profesyonel
 amaclari bir kenara itersek ( elbette uzman olan unix turevlerinin
 farkini gorup kullanacaktir), oyun oynamayi seven, linuxu gorup
 kullanmak isteyen bir kitle var ki, bu kitle zaten MS urunlerine pek
 fazla para vermedigi icin, oyunlarini nerede oynayabiliyorsa orda
 oynamak icin eski sistemine geri donmek zorunda kalacaktir. Para
 vermis olsun olmasin, fark etmez... Malesef hayatta cok karsilastigim
 bir durum, " Abi valla odevlerimi yazmayi falan hep biraz ugrastirsa
 da linux ta yapiyorum, interneet felan hep linux dan giriyorum,
 sadece oyunlar icin windows u aciyorum". Neden? Linux da oyunlar
 yeterli degil. Ya da yeterli ama cok fazla data download etmek
 gerekiyor (ki buna pek cok library upgrade etmeler dahil). E adam da
 haliyle lilo da dos yazip oyun oynamayi tercih ediyor.

 Peki bu durum icin ne yapilabilinir ? Benim liste uyelerine asil
 sormak istedigim konu bu. Sanirim Turkiye de bu konu biraz daha
 farkli degerlendirilmeli, cunku bizde pek cok sey farkli.

 Linux da oyun oynayabilmek, kaliteli donanim destegiyle basladi, bu
 da 3dfx le baslayip, sonradan nvidia nin da rakip olarak katildigi
 bir kulvardi. Nvidia 3dfx i satin aldi, artik piyasada ciddi bir
 rakibi de kalmadi, bakalim nvidia linux driverlarina ne kadar ciddi
 bir onem vericek.

 Internet erisim hizlarimiz cok yavas..
 Oyun cdleri (wimdows) cok ucuz, ve Turkiye'den kimsenin de Loki den
 oyun siparis ettigini sanmiyorum.
 Windows 9x i sokakta yerde cd ler icinde gorebiliyorken, linux un
 bedava olmasini ciddiye almasi icin sebebi kalmayan pek cok insan
 var...

 Turkiye de bu kosullarda imsenin oturup da oyunlarin linux
 versiyonlarini yazmak icin ugrasabilecegini zannetmiyorum, hele bir
 de ticari bir kazanci olmayacagini dusunursek.

 E oyun firmalari da her ne kadar sozler verip duruyor olsa da daha
 henuz bu sozlerin meyvalarini goremedik...Yiyemedik.... (bakiniz EA)

 Bence, Turkiye de linux yayginlasabilecegi kadar yayildi
 (ozellikle su son donemki patlama sayesinde, insanlarda heves uyandi
 ve pek cok insan soyle bir bakayim bakalim bu nedir dedi. Bu konudaki
 calismalarindan, dergilerinden cikan yazilarindan ve tanitim amacli
 ozveride bulunan insanlara( seminerler vs) cok tesekkur ediyorum, ben
 de sayenizde linux la ilgilenmeye baslamistim). Linux u
 kullanabilecek olan (gerek bilgi gerekse sirketteki yuksek mercileri
 ikna konusunda sinirlamasi olmayan) network uzmanlari zaten
 penguencigimizi uzun suredir kullaniyorlar. Programlamacilar,
 alistiklari api lerden yavas yavas vazgecmeye basladilar, ama sanirim
 daha ucuz developement platformlari cikana kadar bu da rolantide
 gidecek. (bakiniz delphi de parali cikti sanirim). Profesyonel
 amaclar, Turkiye acisindan bakarsak bir sonraki sicramaya kadar
 gelismeyecek gibi (openoffice vs gibi bir sistemin yeni versiyonu
 bunu saglayabilir). Geriye, Turkiye de oyun oynayan kesim kaliyor.

 Turklerin zeki bir irk oldugunu hepimiz bilyoruz. Bilgisayardan
 anlayan "velet" sayisi bizde en fazla oldugundan eminim :) ( ben de
 oyleydim) Bu kadar teknolojik yetersizligimizde bile elimizdekilerle
 cok fazla sey ogrenmis pek cok gencimiz var, ve tabii ki bu
 insanlarin bir isletim sisteminden bekledikleri arasinda oyun
 oyanayabilmek de var, ve gercekten de cok onemli bir yer tutuyor.

 Bir sekilde bir yerden linux ediniyorlar, sistemlerine kuruyorlar,
 bazi basit oyunlari oynuyorlar, buraya kadar guzel. Daha guclu
 oyunlar oynamak istiyorlar, linux versiyonlarini indiriyorlar,
 windows versiyonunun cd sini kullandirtiyorlar, biraz wine la
 cebellesiyorlar, vmware de deniyorlar, sonunda da bir yerde tikanip
 kaliyorlar. Bazisi bu kadar cabanin bosa gittigini bile dusunuyor, ve
 hooop eski isletim sistemine donus. Arada bir linux aciliyor tabii,
 taa ki hard disk te daha fazla yere ihtiyac olana kadar. (Bu verdigim
 ornek her ne kadar cocuklari gosteriyor gibi gorunse de, oyun oynamak
 artik cocuklarin tekelinde degil, ben herhalde hayat boyu oyun
 oynamayi birakamiycam :)

 Peki, bugun network uzmanlarinin, buyuk sirketlerin yonetici
 koltugunda oturanlarin, program yazanlarin, oyun alip satanlarin,
 teknik destek verenlerin, tubitak ta hangi paranin hangi islerin
 destegine ayrilacaginin, bir universitede okutulacak ders konularinin
 neler olacagina karar veren insanlarin yerinde yarin kimler olacak ?

 Linux kullanmayan biri, linux u sevebilir mi? Linuxu tercih etmemesi
 gerektigi izlenimine kapilmis biri (oyun oynanmiyo abi, napiyim, ben
 de wimdoz a dondum) linux u sevebilir mi? Bir seyi sevmiyorsaniz onun
 icin emek harcar misiniz ? Onun gelismesi icin ugrasir misiniz? Bu
 sey size istedikleriniz vermezse, ihtiyaclarinizi karsilamazsa ona
 sirtinizi donmenizi ne engeller? Baskilar ? Baski da bir yere kadar.
 Linux gonulden sevmekle yaratilmis bir sistemdir, bunu kimse inkar
 edemez. Burdaki herkesin de linux a gonul verdigine inaniyorum, cunku
 hepimizin onu sevmek icin sebepleri var, ama bu sebeplerimiz
 artmadikca onu daha fazla sevemeyiz, onu sevenlerin sayisi
 artmadikca, onu kullanan, gelistiren, ona emek verenlerin sayisi da
 artmayacaktir.

 Yarin, bilgisayarin acma dugmesine bastigimizda, icinde bizden
 birseyler icermeyen bir isletim sistemi, bizim ne kadar isimize
 yarayacak? Hala daha mail list lerde "KDE 6.02 kurdum ama ne
 yaptiysam turkce harfleri print edemedim" lafini duyacakmisiz gibi
 geliyor... Bunu engellemenin yolu da Turkiye linux cularindan
 geciyor, daha dogrusu " basliyor ". Bugun biz siz linux kullaniyor
 olabiliriz, Bir gun Turkiye deki butun universitelerin, isp lerin vs
 nin serverlari linux ile calisiyor olabilir, ama bildigim birsey
 varsa o da 100 makinalik bir network unuz varsa, genelde sadece
 bunlarin 1 tanesi serverdir....

 Turkiye de linux u tanitmak, gelistirmek icin bazi calismalar
 yapiliyor, ticari kazanc amaci olsun olmasin (ki ben emegin
 karsiligini almasi taraftariyim, GPL sinirlari icinde ticaret elbet
 yerini bulacaktir), ama bu calismalar bizim cocuklari, gencleri linux
 a isindiramadigimiz surece gecmiste kalmaya ve gecmisle
 sinirlandirilmaya mahkum olacaktir. Yine avrupa dan amerikadan linux
 ithal etmeye devam edebiliriz tabii ki, ama corbada bizim de tuzumuz
 olursa tadini kendi istedigimiz tada benzetebiliriz.

 Linux u tanitmak icin baska yontemler de olabilir tabii ki,ama
 nedense bu baska yontemlerden aklima sadece universite ve fuar
 kapsaminda cozumler geliyor, bu da daha genc kusaga cok fazla hitap
 etmiyor. Bizim ihtiyacimiz olan sey, bence cok genclerin de evinde
 bilgisayarini actiginda karsisina cikan seyin linux olmasi....

 Biliyorum, akla glen ilk sorulardan biri, linux boyle bir seye hazir
 mi ? Yani, daha hala pek cok insan "sunu tanitamadim, bunu yapamadim"
 diye sorular soruyor. Bu sorunu cevabi, 1 sene once " hayir" di, ama
 sanki su gunumuzde artik "evet" bize goz kirpiyor. Kimsenin kernel
 derlemesi gerekmiyor, ekran kartiniz, donaniminiz vs nizin (son
 kullanici icin) gayet guzel tanindigi dagitimlar mevcut, ve cok daha
 iyileri yolda (bakiniz mandrake 7.2). Oyun oyanayacak kadar linux
 tanitilabilinir, oyun makinasinda squid proxy
 calistirmak sart degil :)

 Sevgili linuxcular, siz ne dusunuyorsunuz ? Ne dersiniz?

 Hala linux un oyun sistemi olmasini siddetle istemeyenler var mi?

 Linux un bu konuda gelismesi lazim, peki sizce linux oyun dunyasina
 kayarsa diger alalardan fedakarlik etmesi gerekir mi?

 Ben linux un multi-tasking bir isletim sistemi oldugunu biliyorum.
 Oyun task ini bu multi listeden cikarmak bence haksizlik olur...

 not: Cok uzun yazdigimi simdi fark ettim, ama o kadar yazdiktan sonra
 yazimi kucultmeye calismak istemedim. Gereksiz bulan olursa simdiden
 kendilerinden ozur dilerim. Ama soylemeden de gecemeyecegim, burasi
 tartisma listesi ve teknik destek listesine dondu, bence "ne
 yapilabilinir, ne yapmali" gibi sorulari da birbirimize sorsak fena
 olmayacak.

 Onur