[Linux] Re: Sblive (eskiden: IRQ problemi )

From: Serdar KOYLU (serdarkoylu@yahoo.com)
Date: Sat 23 Jun 2001 - 16:15:16 EEST

--- Onur Kucuk <okucuk@yahoo.com> wrote:

> Merhabalar
>
> ve MS urunleriyle denedim). Kudzu display device diyor, windows
> early-vga adapter diyor.

PCI cihazlari, kendilerini tarif eden bilgilere sahiptir. Demekki o
bilgileri tasiyan blok veya karta okuma yazma icin olan kopru/suruculer
arizalanmis.

> Driverlari yukleyince windows sorun cikarmiyor, emu10k1 modulu de
> sorun cikarmiyor yuklenirken, hatta linux da konsolda
> mp3 dinliyorum, ama X bi calissin, bir de ses, gule gule linux....

Sanirim olusan ariza ayni zamanda baska birimlerde de etkili. Buyuk
ihtimalle BusMaster hatlarinda olabilir. PCI timing nispeten
karmasiktir. Belki anakartin tolerans siniriyla, ses kartinin tolerans
sinirlarinin kesismesi otesinde calisiyor olabilir. Pek cok elektronik
devre "safe operation area" disinda da calisabilir. Dusuk bir ihtimal
fakat anakart sorununuzda olabilir.

> Yakalayabildigim tek sey, xmms de, output plugin olarak secilen oss
> de, 3DSE bir sekilde enable edilmis (kardesim ? :) ve bu da ses
> kartina direkt erisiyormus. Sanirim kartimi bunun bozdugunu
> dusunuyorum.

Direkt erismek veya endirekt erismek, ayni teller, ayni hat suruculeri
vs. ile olur. Direct erismek, harici bir surucu program kullanmadan,
kerneli filan karistirmadan yazilimin dogrudan kartla calismasi
anlamina gelir. Bu sekilde karti bozmak pek mumkun degildir. Ancak
programlanabilen bazi kartlarda, bazi saat frekanslarini illegal
noktalara surerek donanima zarar verebilirsiniz. Mesela eski
monitorleri boyle yaparak yakmak (Horizontal sweep frekansini
yukseltip) mumkundur. Fakat bu bir ASIC uzerinde boyle bir seyin olmasi
cok zor bir ihtimaldir.

> Bu kadar laftan sonra sorularim
>
> *Ben bu ses kartini duzeltebilir miyim ? (sound blaster live value,
> uzerinde flash eeprom vs goremedim)

Belki duzeltilebilir. Duzeltilemesede kompanze edilerek
calistirilabilir. Atiyorum, PCI latency timer, IRQ tetikleme degerleri
ayarlanabilir. Low level erisimde bir takim ekstra hileler
kullanilabilir. Bilhassa overclock edilmis bir anakart kullaniliyorsa,
bus hizi normale cekilebilir, HUB'lar ayarlanarak PCI bus hizi
azaltilabilir vs. Fakat bu kadar ugrasmaktansa yenisini almak daha
ekonomik olur. Dahasi belki bir pull-up direnci, bir dekuplaj
kondansatoru vs. ariza yapmis olabilir, bu degistirilebilir.

> *Sizce sorun 3DSE yuzunden mi olustu ? Kart fiziksel darbe vs almadi,
> 1 yildir da sapasaglamdi. XMMS de ki ayar yeni degistirildi, cunku o
> linux yeni kurulmustu.

Bence, mumkun degil.

> *Sizce kullanan kisi root olmasa idi bu sorun yine olusabilir miydi ?

Olusabilirdi.

> *Kart windows da takir takir calisiyo diye bozuk statusune girmiyor,
> (hatta bozuksa da sanirim ben bozdum :) ben simdi ne yapicam, windows
> a mi gecicem illa muzik dinlemek icin, ya da calisan bir kartim
> varken
> yenisini mi alicam yanina...

En dogru cozum bu kartin yenisini almak. Windows'un PCI erisim ve
driverlerin karta erisim metotlari farkli olabilir, bu da biraz once
soyledigim kompanzasyon teknikleriyle bu kartin calisabilecegi anlamina
gelir.

> NOT: problem sistemde sadece ekran karti ( AGP , IRQ 11 ) ve ses
> karti
> varken de oluyor, bios ayarlari tamam ve bios guncel, IRQ cakismasi -
> bozuk slot vs yok (cok denemeler yaptim, IRQ cakismasinda da pek
> acemi
> sayilmam) zaten butun onerileri uyguladim.

IRQ cakismasi diye bir problemin PCI implementation (biri bana bunun
Turkce terim karsiligini soylese de 14*40 yil kolesi olsam, cahillik
zor zenaat..) olmamasi lazim aslen. Genelde sorun ayakustu yazilmis
suruculer ve gorunmeyen busmaster hatlarindan kaynaklanir. Ayrica bazen
bir PCI soketine iki device takilmis olabilir. Soyleki bazi
anakartlarda IDE cihazi anakarttaki bir slota paraleldir. PCI zaten bus
oldugu icin buna musaade eder ama, bazende bunu dikkate almayan
suruculer is cikarabilir. Tum mesele miniport data ve IRQ routing
tablosunu dogru cozumleyip priority'yi iyi ayarlayabilmek.

Saygi ve sevgiler..