[Linux] Ynt: [Linux] Re: [Linux] Re: Ynt: Linux neden gerçekte bedavadeğil - En Önemli 10 Neden

From: Serdar KOYLU (serdarkoylu@yahoo.com)
Date: Tue 19 Jun 2001 - 01:11:28 EEST

Selamlar...

MS, W2K'yi duyurmadan hemen once, NT icin Unix shell uzantilari gelistirdigini
duyurmustu. Fakat bu uzantiyi bir turlu gorememistik. W2K'yi incelerseniz
iyice POSIX'e yaklastigini cok iyi gorursunuz. Gerci ag ozellikleri vs. Daha
cok BSD'ye benziyor. Zaten genel gorunumu microkernel'den ziyade standart
kernel'e benziyor. Burada FreeBSD'nin kernelini araklayip uzerine GUI giydirip
NT API emulasyonu yapmis olmasi buyuk bir ihtimal. Nasil olsa en iyi yaptigi
is bir seyleri araklamak. HotMail'de FreeBSD ile Bir hayli hasir nesir
olmuslardi. Sistemin kernel sonrasi safhalarinda tipik init seklinde bir
uzanti goze carpiyor. GUI'ye uzanan yollar nedense kernele dogru degil, bu
inite dogru gidiyor. Ama yigindan gelen bir paket bu katmana ugramadan
application'a direk verilebiliyor. Sanirim BSD kerneli uzerine bir emulator
benzeri terminal arabirimi oturtulmus. Bu eski DOS'taki command.com gibi
etkilesim yapiyor. Sistem cagrilari bu bolumu asarak dogrudan cekirdege
yapildigindan microkernele nispeten daha verimli oluyor. Dosya sistemi
erisimide ilginc. Onceki NT Versiyonlarinda API den gelen istekler dogrudan
microkerneldeki tutamaga verilerek islem burada halledilirdi. Simdiyse istek
kernele girmeden once kaynagina uygun bir kanala gidiyor gibi gorunuyor. Yani
burada bir dosya sistemi preprocessoru var gibi. Bu ise microkernel mantigina
biraz ters ama bizim kernel yapisina daha iyi uyuyor. API uzerindeki
fonksiyonlari incelediginizde, cogunun standart POSIX Adlarinin dahi
korundugunu gorebilirsiniz. MS Bir kac yil sonraki versiyonunu "Buyuk yenilik.
Ilk defa. Artik POSIX uyumlu bir sisteminiz var. Iste yenilikler:
Verimliliginizi artiran winbash cli arabirimi. En iyi yonetim saglayan socket
tabanli interprocess haberlesme. Dosyalari bir cirpida gormenizi saglayan ls
komutu, dilediginizi cabucak silmeniz icin rm komutu. Ve son bombamiz, asrin
yazilim devrimi. Dilediginiz yerden bilgisayariniza baglanip kullanmanizi
saglamak icin msgetty arabirimi." diye lanse edebilir.

Win 2K Server edition'da bir hayli reverse engineering calismam oldu. Ama
elimdeki makine bunun icin yetersiz. Ben bu tur bir shell uzantisini gormedim
ama, bu bana hicte garip gelmedi. Fakat o VMS'in hantal virtual makine
olusturup servisleri, driverleri filan onlara gomme mantigini atamamis. Buda
hala shared uzantilarin kernel icine sarkmasini, memory poollarin birbirini
ortebilir olmasini engelleyemiyor. Zaten bunu yapsaydi, Ofis2000'de dahil
kendi programlarinin hicbiri bu sistemde calisamazdi. Cunku Office 2000 ve
VB6.0 cok garip ve undocumanted signal girislerine, pek anlasilamayan sistem
cagirlarina sahip. Daha dogrusu yapmamasi gerekirken dogrudan microkernel
icine sondalar yapabiliyor. XP'yi bir gorelim bakalim. Onda ne numaralar
yapmis. Ondan sonra yeni bir degerlendirme yapariz herhalde..

Bunlar tamamen kendi yorumlarim. Belki birkac farcall'i atlayip durumu yanlis
degerlendirmis olabilirim. Ama sadece sizin karsilastiginiz durum degil, daha
pek cok ipucu en azindan MS'nin de dogru yolu bulup POSIX/BSD'ye dogru
yonlendigini gosteriyor. Aklin yolu birdir diyorum tekrardan.

Saygi ve sevgiler..