[Linux] Re: system backup

From: Nazım Koç (kocnazim@superonline.com)
Date: Mon 18 Jun 2001 - 22:12:31 EEST

Merhaba,

Bu is icin linux'daki dump komutunu onerebilirim.
Son derece hizli ve kaliteli bir program. Ayrica
remote backup ozelligi de cok isinize yarayabilir.

Ornek bir kullanim:

$ dump -auc0 -f 10.1.3.2:/dev/rmt/0 /dev/sda3

a: auto-size demektir. Eger bunu yazmazsaniz makine
   sizden pek cok tape isteyecektir. Hele DDS3 gibi
   bir kartusunuz varsa 1 GB'lik bir dump icin sizden
   30 civari kartus ister. Cunku default degerler
   cok kucuktur. Mutlaka kullanin.
Yazdigim secenekler eksik olabilir.
Daha genis bilgi icin, bakiniz man page.

Aslinda bu komut Sun'daki ufsdump (unix file
system dump) ile birebir ayni.
Yukaridaki komut 10.1.3.2 adresli makineye bagli
/dev/rmt/0 cihazina yedek alir. /dev/rmt/0 karsidaki
makinenin cihaz adidir, linux'un degil. Yukaridaki
ornekte karisdaki makine bir Sun idi. Eger linux
uzerindeki cihazdan yedek alacaksaniz tabii ki
10.1.3.2: ifadesini kaldirmaniz ve linux'daki
tape cihaz adini vermeniz gerekir.

Ornekte /dev/sda3 disk bolumu icin yedek alinmakta.

Remote backup icin bir hatirlatma: Karisdaki makinede
mutlaka rcp servisleri acik olmak zorunda. Ayni zamanda
uygun yetkilerin de verilmis olmasi gerekli. Bunu kontrol
etmenin en pratik yolu linux makine uzerinden karsi
makineye "rsh 10.1.3.2 ls" gibi bir remote shell
komutu gondermektir.=20
( Genel yazilis: $ rsh <RemoteHost> <Command> )
Karsi tarafta, RPC'nin acik alup olmadigini
ve yetkinin olup olmadigini hemen anlarsiniz. Eger
"RPC not registered" benzeri bir hata gelirse=20
karsi makinede RPC (remote procedure call) acik degildir.

Ben bir disk bolumunu kazara tamamen silmistim.
Aldigim bu yedek ile disk geri geldi. Ustelik
bu disk uzerinde imaj vardi, ve acilabilir bir
diskti. Eger ayni diske degil de baska bir diske=20
restore yapacaksaniz ve burada bir imaj varsa
LILO ile tekrar map kurmaniz faydali olacaktir.
Cunku sektor head vs. degerleri degismis olabilir.

$ restore -ft 10.1.3.2:/dev/rmt/0

gibi bir komutla yedek icine bakabilirsiniz. ( t: type )

$ restore -xf 10.1.3.2:/dev/rmt/0

ile geri donebilirsiniz. (x: extract)

Burada=20

Next Volume=3D1
owner=3Dy=20

yanitlarini vermeniz gerekiyor.=20

-i secenegi ile de etkilesimli indirgeme yapabilirsiniz.

Tabii ki yedek alirken "single user mode"a gecmeniz
yarariniza olacaktir. Yanlis hatirlamiyorsam once
i-node yedekleri sonra bloklar aliniyor. Eger
i-node yedegi alindiktan sonra, blok yedegine
gelmeden bir i-node silinir veye eklenirse
restore sirasinda anlamsiz (dangling) i-node
olusabiliyor.

Faydali olmasi dilegi ile,

Saygilarimla,
Nazim KOC

On 18 xxx -1 ozmend@sakarya.edu.tr wrote:

> [...]
em=20
> backup =FD alabiliyoruz. Yani g=F6=E7me durumlar=FDnda kasetten a=E7=FDp =
en son=20
> backupla hi=E7 bir ayar yapmadan tekrar =E7al=FD=FE=FDr hale geliyor. Lin=
ux da bu=20
> imkan yok mu. =C7al=FD=FEan sistemi komple yedekleyip daha sonra tekrar=
=20
> kurulum, ayar v.s. yapmaya gerek kalmadan sistemi kurtarma yap=FDlamaz=20
> m=FD. Baz=FD imkanlar var gibi .Yani NT =FCzerinden vaya AIX =FCzerinden =
Linux=20